آغاز ذخیره‌سازی مرغ، افزایش قیمت شیر و گوشت قرمز بدون نوسان

طی هفته اخیر پس از جلسات متعدد بالاخره قیمت خرید شیرخام پایه با ۲۰ تومان افزایش، کیلویی ۷۷۰ تومان اعلام شد و همچنین با توجه به افزایش جوجه‌ریزی و افزایش تولید گوشت مرغ ذخیره‌سازی این محصول آغاز شده و به صورت توافقی کیلویی ۴۸۰۰ تومان از مرغداران خریداری می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در جلسه ستاد تنظیم بازار که سه‌شنبه گذشته برگزار شد قیمت یک کیلوگرم شیر خام پایه (۳٫۲ درصد چربی و بار میکروبی یک میلیون) در دامداری ۷۷۰ تومان تعیین شد.

 

پیش از این در آخرین تفاهم‌نامه دامداران قیمت شیر خام پایه ۷۵۰ تومان تعیین شده بود.

 

** افزایش ۲۰ تومانی قیمت شیرخام

به گفته جمشید سلیمانی ـ مدیرعامل اتحادیه دامداران استان تهران ـ براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار، وزارت تجارت متعهد شده است در ازای دریافت یک کیلوگرم شیر خام ۷۷۰ تومانی، ۲۴۵ گرم جو به قیمت ۶۲۰ تومان، ۲۴۵ کیلوگرم ذرت به قیمت ۶۳۰ تومان، ‌۱۹۰ گرم سویا به قیمت ۹۳۰ تومان و ۱۹۰ گرم سبوس به قیمت ۲۸۸ تومان تحویل دامدار دهد.

 

وی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام نیز متعهد شده است در ازای تحویل علوفه ارزان، چک دو ماهه از اتحادیه سراسری دامداران به عنوان متولی توزیع بگیرد، صنایع لبنی نیز پول دامداران را به صورت نقدی و چک روز تحویل دهد.

 

در این مصوبه مقرر شده است دستگاه ناظر هم به صحت اجرای مصوبات نظارت کافی داشته باشد.

 

** وجود ۱۵ هزار تن گوشت مرغ مازاد و آغاز ذخیره‌سازی

اما گوشت مرغ که با توجه به افزایش جوجه‌ریزی روند افزایشی گرفته و به گفته مرغداران این محصول در سالن‌ها مانده است، ذخیره‌سازی آن آغاز شده و به صورت توافقی کیلویی ۴۸۰۰ تومان توسط شرکت پشتیبانی امور دام جمع‌آوری می‌شود.

 

اما در این میان مرغداران خواهان تعیین کف و سقف قیمت این محصول و همچنین تسریع در جمع‌آوری مازاد مصرف هستند که بدین منظور از نهاد ریاست جمهوری تقاضای برگزاری جلسه و رسیدگی به موضوع را داشتند که به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی قرار بود این جلسه عصر روز یکشنبه برگزار شود که به صبح روز دوشنبه موکول و مجددا لغو شد.

 

با توجه به افزایش جوجه‌ریزی به میزان ۹۵ میلیون قطعه، تولید گوشت مرغ مازاد مصرف است که در این باره مقدم‌نیا تاکید کرد: به منظور جلوگیری از افت شدید قیمت مرغ و هم‌چنین پیشگیری از کاهش جوجه‌ریزی در آینده باید کف و سقف قیمت مشخص و مازاد مصرف سریعا جمع‌آوری شود تا تعادل در بازار گوشت مرغ ایجاد شود.

 

طبق اعلام مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ماهانه ۱۵ هزار تن گوشت مرغ مازاد مصرف است و همچنین در صورتیکه قیمت تمام‌شده این محصول ۳۳۰۰ تا ۳۴۰۰ تومان است کیلویی ۳۱۰۰ تومان از مرغدار خریداری می‌شود.

 

** گوشت قرمز بدون نوسان

اما گوشت قرمز بدون تغییر در میزان تولید و قیمت در بازار مصرف عرضه می‌شود و تنها مشکل دامداران در این زمینه تامین نهاده‌های ارزان قیمت است.

 

** پیشنهاد ذخیره‌سازی ۱۰ هزار تنی تخم‌مرغ

تخم‌مرغ نیز که پیش‌بینی شده در ماه جاری ۶۷ هزار تن تولید داشته باشد این ماه را به عنوان پر تقاضاترین ماه سال تجربه می‌کند چراکه با بازگشایی مدارس و آغاز فصل سرما مصرف تخم‌مرغ در صنایع افزایش می‌یابد لذا مرزغداران در این مدت قیمت محصول را بر اساس افزایش تقاضا افزایش می‌دهند تا بخشی از زیان تولید پنج ماهه اول سال را جبران کنند که البته این ساسیت روال هر ساله بوده است و طبق تجربیات بازار قیمت این محصول از نیمه مهرماه متعادل خواهد شد.

 

طبق اعلام دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار هر کیلو تخم‌مرغ در مرغداری ۳۲۰۰ تومان خریداری می‌شود.

 

به گفته طلاکش ۳۳۵ هزار تن تخم‌مرغ تا پایان مرداد‌ماه تولید شده و تا پایان سال میزان تولید این محصول به ۸۵۰ هزار تن خواهد رسید که کاملا جوابگوی بازار مصرف است.

 

اما بر اساس جلسات متعددی که طی یک ماه اخیر در ستاد تنظیم بازار برای تخم‌مرغ برگزار شده ذخیره ۱۰ هزارتن تخم‌مرغ به‌صورت چرخشی به منظور تنظیم بازار این محصول در دستور قرار گرفته است.

 

در این باره هدایت الله اصغری ـ مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار ـ گفت: پیشنهاد این اتحادیه برای برنامه‌ریزی یکساله تولید تخم‌مرغ در وزارت صنعت، معدن و تجارت درحال بررسی است.

 

به گفته وی بر اساس این طرح تولید تخم‌مرغ از حالت کوتاه‌مدت خارج خواهد شد و با ذخیره‌سازی موجود در مواقعی که قیمت تخم مرغ از حد توافق شده پائین‌تر شود برای حمایت از تولیدکنندگان محصول مازاد جمع آوری و ذخیره می‌شود و در شرایط افزایش قیمت بیش از حد تعادل، ذخیره انجام شده در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان به بازار عرضه می‌شود.

 

آخرین قیمت هر کیلو جو، یونجه و ذرت ۷۰۰ تومان، کنجاله سویا ۱۲۰۰ تومان، کاه و کلش ۴۰۰ تومان و سبوس گندم ۴۸۰ تومان است.

دام و طیور

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.