آغاز رقابت‌ها برای تکمیل صندلی‌های بهارستان

آغاز رقابت‌ها برای تکمیل صندلی‌های بهارستان

جام جم آنلاین: یک هفته داغ دیگر تا تعیین تکلیف کرسی‌های خالی مانده نهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است.

دومین مرحله از انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی‌ جمعه این هفته برگزار می‌شود و هموطنانمان در ۳۳ حوزه انتخابیه باید از میان ۱۳۰ کاندیدایی که به این مرحله راه یافته‌اند ۶۵ نفر را برای ورود به بهارستان انتخاب کنند.

در مرحله نخست این انتخابات که ۱۲ اسفند سال قبل با مشارکت ۶۴ درصدی مردم برگزار شد ۲۲۵ نفر از نمایندگان مجلس نهم مشخص شدند اما سایر کاندیداها نتوانستند حد نصاب لازم را برای ورود به مجلس به‌دست آورند.

کاندیداهای راه‌یافته به مرحله دوم انتخابات که تعداد آنها دو برابر صندلی‌های باقیمانده است از پنجشنبه گذشته کار تبلیغات را برای معرفی خود و برنامه‌هایشان آغاز کرده‌اند و چهره‌ حوزه‌هایی را که نمایندگان آنها هنوز قطعی نشده‌اند انتخاباتی کرده‌اند.

تبلیغات انتخاباتی تا صبح پنجشنبه این هفته ادامه خواهد داشت و مردم این حوزه‌های انتخابیه که در ۱۸ استان کشور قرار دارند در روز جمعه، حماسه‌ای را که مردم سراسر کشورمان در ۱۲ اسفند خلق کردند تکمیل خواهند کرد.

از میان حوزه‌های انتخابیه‌ای که تکلیف نمایندگان آنها در دور اول مشخص نشده، حوزه‌ انتخابیه تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر، بیشترین کرسی باقی‌مانده را به خود اختصاص داده است، زیرا در این حوزه انتخابیه که ۳۰ کرسی دارد در مرحله اول فقط پنج نماینده شامل غلامعلی حدادعادل، محمدحسن ابوترابی‌فرد، مسعود میرکاظمی،‌ مرتضی آقاتهرانی و علیرضا مرندی توانستند به مجلس راه یابند و ۲۵ کرسی بلاتکلیف ماند و در این مرحله ۵۰ کاندیدا برای رسیدن به این کرسی‌ها رقابت می‌کنند.

سایر حوزه‌های انتخابیه‌ای که تکلیف آنها به مرحله دوم کشیده شده است، عبارتند از: آبادان، آباده، بوانات و خرم بید، اردبیل، نمین، سرعین و نیر، اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار، اصفهان، اهواز و باوی، ایذه و باغملک، ایلام، ایوان، مهران، شیروان وچرداول و ملکشاهی، بروجرد، بهبهان، پلدختر، تبریز، اسکو و آذرشهر، تفرش، آشتیان و فراهان، تویسرکان، خرم‌آباد و دوره، دورود و ازنا، دزفول، دشت آزادگان و هویزه، دهلران، دره شهر و آبدانان، رشت، زابل، زهک و هیرمند، سمیرم، سنندج، دیواندره و کامیاران، شیراز، طوالش، رضوانشهر و ماسال، کرمانشاه، گرگان و آق‌قلا، لنجان، مشهد و کلات، ملایر، مهریز، بافق، ابرکوه و خاتم و همدان و فامنین.

۱۴ هزار و ۳۰۰ شعبه در مرحله دوم

براساس اعلام وزارت کشور، تعداد شعبی که در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی فعال هستند، حدود ۱۴ هزار و ۳۰۰ شعبه است.

از این میان، ۵۰ شعبه در تهران شاهد برگزاری انتخابات به صورت تمام رایانه‌ای خواهد بود و درحوزه‌های «اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار»، «تویسرکان»، «تفرش، آشتیان و فراهان»، «شیراز»، «گرگان و آق‌قلا» و «مهریز، بافق، ابرکوه و خاتم» نیز انتخابات به صورت ‌تمام‌ رایانه‌ای برگزار می‌شود که مجموع این شعب به ۱۵۰ شعبه بالغ می‌شود.

بایدها و نبایدهای تبلیغات انتخاباتی

در این مرحله از انتخابات نیز دستورالعمل تبلیغات انتخاباتی مانند دستورالعمل تبلیغات مرحله اول انتخابات است و کاندیداها و ائتلاف‌های انتخاباتی در فرصتی که تا صبح ۱۴ اردیبهشت دارند، می‌توانند برنامه‌های خود را به مردم معرفی کنند.

در این دوره نیز به نظر می‌رسد رقابت اصلی میان دو ائتلاف اصلی یعنی جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری باشد و در کنار این دو ائتلاف، سایر ائتلاف‌هایی که در دور اول حضور داشتند از جمله جبهه ایستادگی، صدای ملت ، جبهه مردمی اصلاحات و جبهه مردمسالاری نیز حضور دارند.

رای‌دهندگان باید توجه داشته باشند که در مرحله دوم انتخابات، فقط در حوزه‌های انتخابیه‌ای می‌توانند شرکت کنند که در مرحله اول در آنجا رای داده‌اند.

البته افرادی که به هر دلیل در مرحله اول انتخابات نتوانسته‌اند رای دهند در این مرحله مجازند تا در هر حوزه انتخابیه که تمایل داشته باشند شرکت کنند.

در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس نهم،‌ غلامعلی حداد عادل، منتخب اول مردم تهران در مرحله اول انتخابات مجلس نهم، با بیان این‌که انتخاب نماینده حق مردم است، گفت: حضور در انتخابات در عین حال، تکلیف نیز هست؛ اگر کسی انتخاب اصلح را انجام ندهد و فرد مناسب را برای مجلس انتخاب نکند، مطمئناً مجلس بی‌نماینده نخواهد ماند، اما اگر به جای بهترین‌ها، افراد دیگری انتخاب شوند، هر لطمه‌ای که از آن نمایندگان به کشور برسد مسوولیتش با کسانی است که می‌توانستند رأی درستی داشته باشند، اما چنین نکردند.

به گزارش فارس، حداد عادل ضمن تقدیر از مردم برای حضور پرشور در انتخابات ۱۲ اسفند، تصریح کرد: ما یک قدم برداشته‌ایم و باید قدم دوم نیز برداشته شود، چرا که این کار اکنون ناقص است.

نماینده مردم تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود مجلس خوب را مجلسی دانست که به جای تقابل با قوه مجریه با آن تعامل داشته باشد و گفت: تعامل یک فعل دوطرفه است. وی با بیان این‌که تفکیک قوا پس از سعی و خطاهای بسیار حاصل شده است، گفت: مجری نباید خودش قانون را وضع کند، چرا که اگر ریش و قیچی دست مجری باشد، هر جا به اشکال برخورد، قانون را اصلاح می‌کند

انتخابات مرحله اول، دستاوردی قابل تقدیر بود

محمدحسن ابوترابی‌فرد، یکی دیگر از منتخبان مردم تهران در اولین مرحله انتخابات مجلس نهم نیز گفت: انتظار می‌رود مردم در دور دوم انتخابات، دقت عمل بیشتری به خرج داده و به چهره‌های شاخص و کارآمد رای دهند و گام دوم را بلندتر از گام اول برداشته و حماسه‌ای را که در ۱۲ اسفند خلق کرده‌اند، کامل کنند.

به گزارش ایسنا، ابوترابی‌فردبا اظهار امیدواری از این‌که مردم همچون دور اول انتخابات در دور دوم نیز حضور پررنگی داشته باشند، گفت: امیدواریم ملت چهره‌های کارآمد، شاخص و توانمندی را به مجلس نهم معرفی کند. این نماینده مجلس، ادامه داد: حضور نیروهای صالح و توانا در مجلس، موجب کارایی و ارتقای آن خواهد شد

نامزدها فضا را برای شناخت مردم فراهم کنند

حسنعلی‌ نوری، جانشین رییس ستاد انتخابات کشور نیز تصریح کرد: نامزدها در فرصتی که دارند با ارائه برنامه‌ها، نظرات و دیدگا‌ه‌هایشان فضا را برای شناخت هرچه بهتر مردم فراهم کنند.

وی به ایرنا گفت: با توجه به این‌که نامزدهای حاضر در مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی تجربه حداقل یک دوره تبلیغات انتخابات مجلس را دارند، انتظار است در مدت قانونی تبلیغات، قانون را کاملا رعایت کنند.وی اظهار کرد: هواداران نامزدها نیز در طول این مدت برای معرفی نامزد مورد نظر خود به تبلیغ داشته‌های او بپردازند و از هرگونه تخریب دیگر نامزدها خودداری کنند.

نوری ادامه داد: هیات‌های نظارت، هیات‌های اجرایی و هیات‌های بازرسی در طول این مدت بر نحوه تبلیغات نامزدها و هواداران آنها نظارت دارند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، برابر قانون با آنها برخورد می‌کنند.

گزارش مفصل مربوط به دومین مرحله انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را در صفحات ۱۰ و ۱۱ امروز روزنامه جام جم بخوانید.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.