آغاز رقابت میرکاظمی و انصاری برای ریاست کمیسیون انرژی/برنده کیست؟

آذرجزایری: در اینکه حضور خوزستانی ها در کمیسیون انرژی مجلس نهم نسبت به مجلس های گذشته، بسیار کمرنگ شده، شکی نیست. اما باید دید بالاخره برنده ریاست این کمیسیون میرکاظمی خواهد بود و یا باز هم خوزستانی ها موفق خواهند شد که انصاری را که در دقایق نود به جمع اعضای کمیسیون انرژی پیوست به جایگاه ریاست برسانند.
این روزها فضای عجیبی بر مجلس و بالاخص کمیسیون انرژی حاکم است. تشکیل دو گروه و رقابت برای کسب جایگاه هیات رئیسه انرژی مجلس فضا را کمی سنگین کرده است. با اینحال به نظر می رسد گروه مقابل خوزستانی در کمیسیون انرژی توانسته اند با ایجاد اختلاف میان اعضای خوزستانی، حکومت را به دست بگیرند و شاید برای این باشد که بسیاری میرکاظمی برنده قطعی این میدان می دانند.
اما نباید فراموش کرد که مردان جنوب همیشه در دقیقه های نود برگ برنده ای برای رو کردن دارند و بازهم این امکان وجود دارد که خوزستانی ها در لحظات آخر پیروز میدان باشند.
درحال حاضر انصاری اگرچه در دقایق آخر خود را به جمع اعضای کمیسیون انرژی مجلس رساند و توانست بیست و چهارمین عضو این کمیسیون باشد اما مدعی ریاست است و به نظر می رسد که خوزستانی ها نیز برای نشستن وی بر مسند ریاست اجماع دارند.
مشکل خوزستانی ها از اینجا تشدید می شود که حامیان میرکاظمی از روزها قبل به فکر اتخاذ سیاست های برای نشاندن میرکاظمی بر این صندلی بوده اند و تنها در صورتی انصاری می تواند ریاست را بر دست بگیرد که تمام اختلافات خوزستانی ها کنار گذاشته شود و بر سر این مساله به اتحاد کامل برسند.
درحالیکه برآوردها نشان می دهد با کاهش حضور خوزستانی ها در این کمیسیون برخلاف رسم گذشته این اتفاق بعید به نظر می رسد و باید از همین امروز سید مسعود میرکاظمی را رئیس کمیسیون انرژی مجلس دانست.
هرچند که عملکرد میرکاظمی دردولت نهم و دهم در جایگاه وزیر بازرگانی و نفت با انتقادهایی همراه بوده است اما این روزها شاهد تغییر رویکرد وی و مخالفت صریح او با دولت هستیم.
این تغییر رویکرد در شرایطی که وی در گذشته به شدت از سیاست های دولت دفاع می کرد و همین امر باعث ایجاد ناآرامی های زیادی در نفت شد، کاملا محسوس است و باید دید تا چه اندازه این وزیر سابق می تواند در امر ریاست یکی از حساس ترین کمیسیون های مجلس موفق عمل کند.
وی قراراست در جایگاهی تکیه بزند که تا پیش از این کاتوزیان بر آن جایگاه نشسته بود و همواره سعی داشت تا با بررسی کارشناسانه مسایل و اتخاذ رویکرد انتقادی آنها را تحلیل کند.
در صورتیکه کارشناسان از نگاه یک جانبه میرکاظمی به مسایل انرژی بالاخص نفت کشور ابراز نگرانی می کنند. دلیل اصلی این امر را کارشناسان در عدم شناخت وی به نفت جستجو می کنند و یادآوری می کنند میرکاظمی در زمان وزارتش به دلیل ارائه یک گزارش شبهه برانگیز و عدم تسلطش به نفت باعث توقف یکی از بزرگترین پروژه های ملی (سواپ نفت) شد و همین امر ضررهای زیادی به کشور تحمیل کرد.
دراین بین باید دید در چنین شرایطی اعضای کمیسیون انرژی چه تصمیمی می گیرند و ریاست را به دستان انصاری می دهند یا میرکاظمی؟ هرچند که از هم اکنون نتیجه این بازی مشخص است.

/۳۱۲۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.