آغاز سال تحصیلی دانشگاهی به صورت شناور از نیمه شهریور

آغاز سال تحصیلی دانشگاهی به صورت شناور از نیمه شهریور

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد تقویم آموزشی دانشگاه ها در سال تحصیلی جدید گفت: دانشگاه ها می توانند در فاصله زمانی دو هفته پایانی شهریور تا اول مهر، سال تحصیلی خود را شروع کنند.

به گزارش دریچه خبر کامران دانشجو درحاشیه اولین گردهمایی سراسری هماهنگی تشکل های دانشجویی به خبرنگاران گفت: دانشگاه ها از نظر تعیین زمان آغاز سال تحصیلی خود مستقل هستند و در حال حاضر نیز با توجه به شرایط و امکانات خود روزهای مختلفی را در نیمه دوم شهریور تا اول مهر برای این منظور انتخاب می کنند.

وی در مورد آخرین وضعیت تعیین عضو جدید هیات امنای دانشگاه آزاد که باید جایگزین عضویت ‘فرهاد دانشجو’ شود نیز توضیح داد: در جلسه گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی در این رابطه بحث و تبادل نظر شد و از میان ‘عبدالله جاسبی’ و ‘منصور کبکانیان’، اعضای شورا کبکانیان را با ۱۹ رای انتخاب کردند.

دانشجو ادامه داد: از آنجا که بر اساس قانون اعضای شوراهای حکومتی یا شوراهای رسمی دولتی نمی توانند عضو هیات امنای حقیقی دانشگاه آزاد باشند شبهه هایی در مورد انتخاب کبکانیان پیش آمد که قرار است این موضوع بررسی شود.

وزیر علوم یادآورشد: جاسبی نیز حتی اگر اکثریت آرای شورا را به دست می آورد باز هم به دلیل عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی توانست به عنوان عضو حقیقی هیات امنای دانشگاه آزاد انتخاب شود.

فرهاد دانشجو به عنوان رییس دانشگاه آزاد صاحب دو صندلی در هیات امنای این دانشگاه است که یکی از اینها به عنوان نمایندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگری به عنوان رییس دانشگاه آزاد است و از آنجا که رییس دانشگاه آزاد عضو حقوقی هیات امنای این دانشگاه محسوب می شود، لازم است شخص دیگری به عنوان عضو حقیقی در صندلی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیات امنا حضور داشته باشد.

وزیر علوم در مورد تاثیر تحریم های کشورهای غربی بر فعالیت دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی توضیح داد: علم تحریم شدنی نیست و جامعه دانشگاهی ما به عنوان بخشی از ملت ایران در مقابل تحریم و فشار سر فرود نمی آورد، بلکه تحریم آنها را قوی تر خواهد کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: بعید می دانم تحریم های غربی تاثیری بر مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی ما داشته باشد و در صورت تاثیرگذاری نیز آثار آن در راستای خودکفایی ما خواهد بود.

دانشجو تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه را از رویکردهای اساسی آموزش عالی عنوان کرد و گفت: اکنون به پروژه کلان بین وزارت علوم و صنعت، معدن و تجارت به امضا رسیده که مجموعه ارزش آن ۱۴۰ میلیارد تومان است.

وزیر علوم به تعریف یکهزار پروژه همکاری مشترک میان وزارتخانه های علوم و رفاه در گذشته اشاره کرد و از تعریف یک هزار پروژه جدید میان این دو وزارتخانه خبر داد.

دانشجو یادآورشد: نباید انتظار داشت که برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه همچون طرح اسلامی شدن دانشگاه ها در مدت اندکی به نتیجه برسد و نمی توان انتظار یک انقلاب اساسی در مدت یکی دوسال از این حوزه ها داشت.

وزیر علوم در مورد تغییر روسای دانشگاه ها نیز توضیح داد: بنای ما بر تغییر نیست مگر زمانی که اضطرار وجود داشته باشد یا خود رییس دانشگاه بنا به دلایلی بخواهد از مسوولیت خود کناره بگیرد.

وی میزان تغییر روسای دانشگاه ها را در دو سال گذشته را اندک برشمرد.

دانشجو در مورد مشکل ایجاد شده در رابطه با اعطای وام با بهره چهاردرصد به بخش خصوصی متقاضی ساخت خوابگاه های دانشجویی گفت: پیش از این در هیات دولت طرحی تصویب شد تا وام هایی با بهره چهار درصد در اختیار سازندگان خوابگاه های دانشجویی در بخش خصوصی قرار گیرد.

وزیر علوم توضیح داد: در زمان تصویب این طرح سود پایه این بانک ها ۱۲ درصد بود اما هنگام اجرا ناگهان سود پایه به ۱۴ درصد افزایش یافت و این سوال از سوی بانک ها به وجود آمد که دو درصد مابه التفاوت سود را چه کسی باید بپردازد.

دانشجو ادامه داد:در صدد هستیم طرحی را به منظور اصلاح طرح قبلی مجددا در هیات دولت مطرح کنیم که بر اساس مابه التفاوت بین چهار درصد تا هر میزان سود پایه بانکی توسط دولت تامین شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد ارتباط ساختاری سازمان تازه تاسیس امور دانشجویان و صندوق رفاه دانشجویان نیز گفت: صندوق رفاه دانشجویان به صورت هیات امنایی اداره می شود و وزیر علوم رییس هیات امنای آن است و از نظر ساختاری نمی تواند زیر مجموعه سازمان امور دانشجویان قرار گیرد اما باید هماهنگی هایی میان آن دو وجود داشته باشد.

به گفته دانشجو تا پایان هفته جاری ۷۰ درصد از بخش ها و زیر مجموعه های صندوق رفاه دانشجویان به محل جدید سازمان امور دانشجویان کشور منتقل می شوند و انتقال بخش های دیگر آن نیز حداکثر تا یک ماه آینده صورت خواهد گرفت.


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.