آغاز صدور قبوض نجومی گاز/ دلایل افزایش بار مالی قبوض

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

همزمان با سرد شدن دمای هوا در اکثر استان‌ها، بار مالی قبوض گاز مشترکان خانگی تا ۱۵ آبان ماه در اکثر شهرها با تعرفه گاز تابستانی محاسبه می‌شود و از این رو با توجه به محدود بودن دامنه‌های مصرف گاز تعرفه تابستانی، احتمال صدور قبوش گاز با بار مالی نجومی قوت گرفته است.

خبراقتصادی;به گزارش خبرنگار مهر، پس از اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها، مطابق با تعرفه گاز زمستانی و تابستانی مشترکان خانگی محل سکونت مشترکان از نظر آب و هوایی به چهار اقیلم (سرد یک، دو، معتدل و گرمسیری) تقسیم بندی شده و ۱۲ دامنه مصرف گاز هم در این بخش مطابق با نوع اقلیم تعریف و اعمال شده است.

با توجه به اجرای سیاست شهرستانی – منطقه‌ای در محاسبه گازبهای مشترکان بخش خانگی، متوسط مصرف گاز طبیعی در بیش از ۳۶۰ شهر ایران مطابق با چهار اقلیم آب و هوایی تعیین شده که بر این اساس شهرهای سردسیر مجاز به مصرف گاز بیشتری نسبت به شهرهای گرمسیری می باشند.

از سوی دیگر از ابتدای تیر ماه سالجاری تاکنون و مطابق با قانون بودجه سالجاری، بندی به نام ” عوارض” به قبوض گاز اضافه شده است که با اضافه شدن این بند به ازای هر مترمکعب مصرف گاز معادل ۱۰ تومان به بار مالی قبوض گاز اضافه می‌شود.

از این رو برای زمستان سالجاری قیمت گاز مشترکان خانگی، تجاری و صنایع کوچک و غیر عمده به ترتیب برای پله اول تا دوازدهم به ازای هر متر مکعب به ترتیب ۴۰، ۶۰، ۸۰، ۱۰۰، ۱۲۰، ۱۷۰، ۲۰۰، ۲۳۰، ۲۶۰، ۲۹۰، ۳۳۰ و ۳۶۰ تومان محاسبه خواهد شد.

این در حالی است که مطابق با فرمول قیمت گذاری گاز طبیعی مشترکان خانگی، تعرفه گاز زمستانی از اکثر شهرهای کشور از ۱۵ آبان ماه سالجاری آغاز می‌شود و به عبارت دیگر هم اکنون تعرفه گاز مشترکان خانگی مطابق با تعرفه‌های تابستانی محاسبه می گردد.

بر اساس تعرفه‌های گاز تابستانی، در هفت ماه گرم سال ۱۲ دامنه مصرف تعریف شده است از این رو قیمت گاز از پله اول تا دوازدهم به ترتیب ۷۰، ۹۰، ۱۲۰، ۱۶۰، ۲۰۰، ۲۲۰، ۲۵۰، ۲۸۰، ۳۰۰، ۳۴۰ و ۳۵۰ تومان تعیین شده است.

از سوی دیگر با توجه به اضافه شدن بند عوارض، تعرفه مصرف گاز تابستاین مشترکان خانگی به ترتیب به ۸۰، ۱۰۰، ۱۳۰، ۱۷۰، ۲۱۰، ۲۳۰، ۲۶۰، ۲۹۰، ۳۱۰ و ۳۶۰ تومان افزایش یافته است.

در تعرفه‌های گاز تابستانی، دامنه مصرف گاز در پله یک ماهانه ۴۵ مترمکعب، پله دوم ۴۶ تا ۹۵ مترمکعب، پله سوم ۹۶ تا ۱۴۵ مترمکعب، پله چهارم ۱۴۶ تا ۱۹۵ مترمکعب، پله پنجم ۱۹۶ تا ۲۴۵ مترمکعب، پله ششم ۲۴۶ تا ۲۹۵ مترمکعب، پله هفتم ۲۹۶ تا ۳۴۵ مترمکعب، پله هشتم ۳۴۶ تا ۳۹۵ مترمکعب، پله نهم ۳۹۶ تا ۴۴۵ مترمکعب، پله دهم ۴۴۶ تا ۴۹۵ مترمکعب، پله یازدهم ۴۹۶ تا ۵۴۵ مترمکعب و پله دوازدهم ا بالغ بر ۵۴۵ مترمکعب است.

در همین حال از حدود ۱۵ مهر ماه سالجاری تاکنون هوای نسبتا سردی در اکثر استان‌های شمال، شمالشرق و شمالغرب و غرب کشور حکمفرما شده که این موضوع منجر به متوسط افزایش مصرف گاز مشترکان خانگی شده است.

از سوی دیگر در بعضی از استان‌ها حتی تهران هم بعضی از مشترکان خانگی، دستگاه‌های گرمایشی و بخاری ها را روشن کرده اند که این موضوع افزایش مصرف گاز مشترکان خانگی را به همراه داشته است.

آمارهای رسمی حاکی از آن است که در روزهای اخیر با کاهش دمای هوا در اکثر استان های کشور و آغاز بارش های پائیزی متوسط مصرف گاز بخش خانگی روزانه ۴۰ تا ۴۵ میلیون مترمکعب و معادل تولید گاز دو فاز پارس جنوبی افزایش یافته است.

در همین حال با توجه به آنکه هم اکنون تعرفه گاز مشترکان خانگی مطابق با تعرفه تابستانی محاسبه می‌شود از این رو هر مشترک دامنه کمتری برای مصرف گاز در اختیار دارد و از این رو با افزایش مصرف گاز بیشتر، بار مالی قبوض گاز هم به شدت افزایش می یابد.

با توجه به روند مصرف رو به افزایش مصرف گاز توسط مشترکان خانگی از نیمه دوم مهر ماه سالجاری تاکنون این احتمال وجود دارد که در صورت عدم رعایت الگوهای مصرف، مشترکان در دوره تازه صدور صورتحساب‌ها، با قبوض گاز با بار مالی نجومی روبرو شوند.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.