آغاز مرحله جدید خیزش مردمی با برگزاری بزرگترین تظاهرات تاریخ اردن

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره ، مردم اردن روز گذشته بزرگترین تظاهرات در ۲۰ ماه گذشته از آغاز اعتراضات در راستای مبارزه با فساد و اصلاحات اساسی برگزار کردند. در این تظاهرات که با دعوت جریانهای اسلامی، مردمی و جوانان انجام شد هزاران نفر مشارکت داشتند.

این تظاهرات بزرگترین تظاهرات در تاریخ اردن نام گرفته که برگزارکنندگان آن نام جمعه نجات وطن را برایش انتخاب کرده بودند.

روز گذشته حضور نیروهای امنیتی اردن در کنار تظاهرات کنندگان بسیار چشمگیر و بی سابقه بود. البته دولت اردن در اقدامی که نگرانیهای شدید آنها را از افزایش موج اعتراضات نشان می دهد، تلاش کرد جمعیت معترضین را تا ده هزار نفر کاهش دهد.

این در حالی است که منابع آگاه تاکید دارند در تظاهرات روز گذشته در اردن قریب به ۱۰۰ هزار نفر حضور داشته اند.

همچنین وزیر کشور اردن در تلاش برای انحراف افکار عمومی اعلام کرد: در تظاهراتی که امروز برگزار شد فقط متعلق به اخوان المسلمین بود و مردم در آن مشارکت نداشتند.

وی با متهم کردن اخوان المسلمین به تلاش برای بدست آوردن قدرت سیاسی در اردن، از کسانی که به نمایندگی از ملت اردن حرف می زنند تقاضا کرد که به نتایج آرای انتخابات احترام بگذارند.

بنابراین گزارش، مهمترین مطالبات مردم اردن در تظاهرات دیروز شامل برگزاری انتخابات پارلمانی در سال آینده از سوی دولت، انجام اصلاحات واقعی و اصلاح قانون اساسی و انتخابات و مبارزه با فساد و مفسدین است.

از سوی دیگر، “شیخ همام سعید” از مقامات ارشد اخوان المسلمین اردن تاکید کرده که با تداوم سیاستهای کنونی نظام اردن، انتخابات در این کشور را تحریم می کند. وی با اشاره به اینکه اکثر کرسیهای پارلمان به مناطق کم جمعیت عشایری اختصاص یافته و شهرهای بزرگ نمایندگان کمتری دارند، ترکیب کرسیهای پارلمان را ناعادلانه دانست و خواستار اصلاح جدی آن شد.

خاطرنشان می شود در اردن عشایر و اقوام دور از شهر به طور کلاسیک حامی “عبدالله دوم” پادشاه اردن محسوب می شوند.

“زکی بن ارشید” از دیگر مقامات اخوان نیز تاکید کرد: پس از گذشت ۲۰ ماه از تظاهرات مردمی و عدم توجه به خواسته های اصلاح طلبانه مردم و جریانهای سیاسی، این اعترضات وارد مرحله جدیدی شده است.

منابع آگاه با اشاره به طرح برخی شعارها علیه پادشاه اردن در تظاهرات روز گذشته از نگرانی شدید وی از افزایش موج خیزش مردمی خبر می دهند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.