آغاز موفق سرمربی‌گری وحید هاشمیان در فوتبال آلمان

سهشنبه ۱۶آبان۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

وحید هاشمیان از پایان ماه اکتبر سرمربی‌گری تیم هالستنبک-رلینگن در لیگ ۵ آلمان را به عهده گرفته و با ۴ امتیاز در ۲ دیدار اول، آغاز موفقی داشته است

به گزارش تفسیری گروه ورزش باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت دویچه وله  وحید هاشمیان، ملی پوش سابق فوتبال ایران و بازیکن پیشین بوندس لیگای آلمان در تیم‌های هامبورگ، بوخوم، بایرن مونیخ و هانوفر چندین ماه پس از خداحافظی از نقش فوتبالیست حرفه‌ای، از ماه اکتبر فعالیت تازه خود را با موفقیت در سمت سرمربی آغاز نموده است.


هاشمیان ۳۶ ساله در اولین ایستگاه مربی‌گری خود در تیم هالستنبک-رلینگن آغازی خوبی داشته است. شاگردان وی در دو دیدار اخیر، با یک پیروزی و یک مساوی عملکرد رضایت‌بخشی را به نمایش گذاشته‌اند.

هالستنبک-رلینگن درشمال آلمان و در حومه شهر هامبورگ قرار دارد. باشگاه اس.فآ. هالستنبک-رلینگن” در “اُبرلیگا هامبورگ” که به عنوان یکی از ۱۴ لیگ دسته پنجمی در فوتبال آماتور آلمان محسوب می‌شود، فعال است. هالستنبک-رلینگن پس از دیدارهای هفته چهاردهم اُبرلیگا هامبورگ، با کسب ۲۳ امتیاز در مکان هفتم جدول ایستاده و ۹ امتیاز با صدرنشین جدول (که در انتهای فصل تنها تیم صعودکننده به لیگ دسته ۴ است) فاصله دارد.

هاشمیان که سابقه حضور در ۲۰۸ بازی در بوندس لیگا با ۳۸ گل به ثمر رسانده را در کارنامه ۱۲ ساله خود در فوتبال آلمان یدک می‌کشد، بنا به اظهارات خود در گفت‌وگوهای قبل با دویچه‌وله فارسی از سال‌ها پیش به فعالیت در سمت مربی‌گری چشم دوخته بود.

وحید هاشمیان


مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران که به سبب قدرت پرش و سرزنی لقب هلیکوپتر” در فوتبال آلمان به او اختصاص یافته است، مدت‌هاست که پس از حضور در دوره‌‌های آموزشی فدراسیون فوتبال آلمان، مدرک مربیگری درجه A فوتبال آلمان را در دست دارد.

اما چرا تیم هالستنبک-رلینگن گزینه اول مربی‌گری برای وحید هاشمیان شد؟ توماس بلیمایستر، مربی هالستنبک-رلینگن چندی پیش با ملی‌پوش سابق ایران تماس گرفت و از او تقاضای همکاری نمود.

بلیمایستر معتقد است که خود او از تجربه و هاشمیان نیز از علم روز فوتبال جهان برخوردار است و این می‌تواند ترکیب مناسبی در کادر فنی تیم هالستنبک-رلینگن باشد. هاشمیان نیز که ساکن شهر هامبورگ است این را موقعیت مناسبی برای آغاز فعالیت مربیگری خود در نزدیکی منزل و خانواده دید.

اما هدف اصلی “هلیکوپتر” دستیابی به بالاترین مدرک مربیگری در فوتبال آلمان است که “مجوز مربی فوتبال” نامیده می‌شود. شرایط دریافت پذیرش در دوره “مجوز مربی فوتبال” نیز نسبتا دشوار است. متقاضیان بایستی برای حضور در مدرسه عالی مربیگری فدراسیون فوتبال آلمان که “آکادمی هِنِس وایس وایلر” نامیده می‌شود، در کنار مدرک مربیگری درجه A فوتبال آلمان، همچنین از سابقه فعالیت در سمت مربی در لیگ‌های فوتبال آماتور آلمان نیز برخوردار باشند.

دوره “آکادمی هِنِس وایس وایلر” مدت ده ماه طول می‌کشد و هر سال از بین متقاضیان متعدد سرانجام فقط ۲۴ علاقه‌مند موفق به دریافت پذیرش می‌شوند. اریش روته مولر، مدرس ارشد سابق فدراسیون فوتبال آلمان که سال‌ها ریاست این آکادمی را بر عهده داشت نیز معتقد است: وحید هاشمیان با او در مورد راهنمایی و دریافت پذیرش دوره “مجوز مربی فوتبال خبر داده است.

مجوز معلم فوتبال در آلمان از دیدگاه هاشمیان (که در دوران فعالیت خود به عنوان فوتبالیست حرفه‌ای همیشه از کم‌حاشیه‌ترین و منظم‌ترین فوتبالیست‌های ایرانی به شمار می‌رفت) باارزش‌ترین مدرک مربیگری در جهان فوتبال است. وی در تاکید به این نظر به دوره‌های شش هفته‌ای مربی‌گری ارشد در آسیا اشاره می‌کند و می‌افزاید که این گزینه به سبب معیارهای کیفی برای او مطرح نبوده است.

وحید هاشمیان چه مسیری را برای فعالیت خود در عرصه مربیگری در نظر گرفته است؟ آیا هدف نهایی او مربیگری در بوندس لیگا یا در تیم ملی فوتبال ایران است؟ وی در پاسخ به این پرسش می‌گوید که این آرزوی هر فوتبالیست حرفه‌ای در آلمان است که پس از فعالیت حرفه‌ای خود در چنین تریبون‌هایی حضور داشته باشدبا/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.