آغاز نشست سران عدم تعهد تا دقایقی دیگر با سخنان رهبر معظم انقلاب

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین مستقر در ستاد خبری اجلاس عدم تعهد، نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، ساعت ۹:۳۰ صبح امروز با سخنرانی مقام معظم رهبری در محل سالن اجلاس سران آغاز خواهد شد.
در این مراسم محمد مرسی رئیس جهور مصر ریاست اجلاس جنبش عدم تعهد را به محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران تحویل می دهد.
سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد پس از برگزاری نشست دو روزه خود عصر فردا جمعه بیانیه شانزدهمین دوره این اجلاس را تصویب می کنند.
شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد از صبح یکشنبه در سطح کارشناسان ارشد کشورها در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما در تهران آغاز شد و وزیران امور خارجه کشورها نیز روزهای سه شنبه و چهارشنبه نشست های تخصصی را برای بررسی و تدوین سند اجلاس برگزار کردند.
آخوندزاده دبیر اجلاس کارشناسان ارشد در یک نشست خبری پس از پایان نشست دو روزه با بیان این که سند نهایی اجلاس کارشناسان کشورهای غیرمتعهد بیش از ۷۰۰ پاراگراف دارد و حاصل کار در مصر و تهران است، گفت: پیامی که از تهران منتشر می‌شود پیام صلح، امنیت، توسعه، عدالت، برابری برای دنیایی است که در آن حاکمیت ظلم و تهدید و زیر پا گذاشتن قانون جایی نداشته باشد.
وی تاکید کرد: ایران از پیشگامان طرح خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌یی بوده است و در این سند، فراخواندن همه‌ی طرف‌ها به اتخاذ اقدامات فوری در جهت اجرای پیشنهاد ۱۹۷۴ ایران درباره‌ی ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌یی و ابراز نگرانی عمیق از تسلیحات هسته‌یی اسراییل و تهدیدات اسراییل مطرح شده است و زرادخانه تسلیحات هسته‌یی این رژیم محکوم شده است.
همچنین شب گذشته علی اکبر صالحی رئیس اجلاس وزیران امور خارجه عدم تعهد درباره جزئیات سند تدوین شده در نشست دو روزه وزیران امور خارجه گفت: خوشبختانه در این اجلاس با وجود آنکه یک چالش سیاسی جدی در عرصه بین المللی وجود داشت و خیلی ها نمی خواستند که این اجلاس برگزار شود و یا اینکه حداقل شرکت کننده ها را داشته باشد، ناکام ماندند.
وی با بیان این که ما با همدلی و انسجام و اتفاق نظر پیش نویس اسناد را همراه با برخی اضافات آن جهت تقدیم به نشست سران به نتیجه رساندیم، گفت: یک موضوع بحث کمیته فلسطین بود در کمیته فلسطین ۱۵عضو به ریاست ایران وجود داشت که این کمیته دیشب برای ۳٫۵ الی ۴ ساعت صحبت های مفصلی داشت و اغلب ۱۵عضو اشاره می کردند که باید از رویه سنتی خارج شویم.
وی افزود: بررسی اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی، چگونگی به عضویت رساندن فلسطین در سازمان ملل، چگونگی و شیوه هایی که امکان بکارگیری آن برای توانمندسازی و ظرفیت سازی مردم فلسطین وجود دارد، وحدت و انسجام ایجاد کردن بین گروه های مختلف فلسطین و چگونگی استفاده از رسانه های کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و همچنین لابی کردن با سایر رسانه ها برای نشان دادن مظلومیت مردم فلسطین در عرصه بین الملل از جمله موارد مهمی بود که در این کمیته مطرح شد.
صالحی تاکید کرد: این یک دستاورد مهم بود و حتی اگر در این اجلاس همین یک کار نیز صورت می‌گرفت کافی بود چون محوری ترین مساله در جنبش عدم تعهد فلسطین است.
وی خاطر نشان کرد: موضوع دیگر سوریه است که اکنون دچار بحران شده و مواضع جمهوری اسلامی ایران نیز در قبال سوریه مانند سایر دولت هایی که باید پاسخگوی خواسته های مردم باشند، است که این دولت ها باید بدون دخالت دیگران به خواسته های مردم پاسخ دهند و سوریه نیز در این مورد اقدام کرده است.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه به عنوان کسی که عضو جنبش عدم تعهد است و ریاست نشست های وزرای خارجه را برعهده دارد، باید صحبت متوازن داشته باشد و در چارچوب مقررات و اصول عدم تعهد سخن بگوید، بیان کرد: یکی از اعضا به نام سوریه دچار بحران شده و سایر اعضا باید بتوانند این بحران را در شرایطی که حداقل آسیب و فشار بر روی مردم باشد، مدیریت کنند.
/۲۷۲۹۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.