آغاز نصب‌ضریح تازهحرم امام‌حسین(ع)

۲۴م دیماه ،

عملیات نصب ضریح تازه حرم امام حسین (ع) همزمان با فرا رسیدن ماه ربیع‌الاول در شهر کربلا آغاز می‌شود.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، حسن پلارک – رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات عراق در ایران – با بیان این مطلب ایسنا، اظهار کرد: ضریح تازه حرم امام حسین (ع) که انتقال آن از ایران حدود ۱۰ روز طول کشید، اکنون در کربلا است و نصب آن در حرم، همزمان با فرا رسیدن ماه ربیع‌الاول آغاز می‌شود.

به گفته‌ی او، حدود هشت روز زمان برای باز کردن ضریح قدیمی و چهار روز هم برای تعویض سنگ‌های کف ضریح در نظر گرفته شده است و در مدت یک‌ماه نیز ضریح تازه نصب می‌شود.

پلارک ادامه داد: تمام مراحل نصب این ضریح بصورت مرحله‌ای توسط سازندگان ایرانی اجرا خواهد شد و در هر مرحله‌، حدود ۱۰ نفر از صنعت‌کاران ایرانی و در مجموع، ۴۰ نفر برای اجرای این عملیات به کربلا اعزام می‌شوند.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات همچنین گفت: به‌دلیل این‌که حجم قطعات بسیار و همچنین گران‌قیمت است، امکان تردد زائران در این بخش از حرم و در زمان نصب ضریح تازه وجود ندارد. زائران در این مدت می‌توانند از رواق‌ها، زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) را بجا آورند.

او در ادامه یادآوری کرد: کار ساخت ضریح تازه حرم امام حسین (ع) چهار سال طول کشید و طراحی آن را نیز استاد فرشچیان برعهده داشت.

به گفته‌ی پلارک، چوب این ضریح از کشور برمه انتخاب و توسط برجسته‌ترین اساتید ایرانی ساخته شد. این سازه در مجموع، ۱۲ تن وزن دارد و در آن ۲۰ پنجره طراحی شده است.

وی با بیان این‌که برای سازه‌ی تازه با رعایت شرایط نگهداری و تعویض بعضی قطعات، ۴۰۰ سال طول عمر پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: طول ضریح ساخته‌شده ۲۲ متر و ۸۶ سانتی‌متر است که در آن ۵ / ۴ تن نقره، ۱۲۰ کیلوگرم طلای ۱۸ عیار و دو تن مس، ۷۰۰ کیلوگرم برنج و ۶۵۰ کیلوگرم فلزات دیگر به کار رفته است.

پلارک با اشاره به این‌که پیش از انتقال پنجره‌های ضریح از راه زمینی به کربلا، بیش از ۵۰ درصد قطعات ضریح به‌صورت بسته‌بندی از مسیر هوایی به عراق منتقل شد، افزود: ضریح قدیمی حرم امام حسین (ع)، ۷۶ سال قدمت دارد که با عنایت آیت‌الله سیستانی، پیشنهاد ساخت ضریح تازه توسط ایران داده شد.

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.