آغاز پنجمین دور گفتگو های اسلام و کلیسای ارمنی

 به گزارش خبرآنلاین دکتر محمد باقر خرمشاد رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخشی از این نشست از برگزاری بیش از ۱۵ دوره گفتگوی بین دینی از سوی این سازمان در داخل و خارج از کشور در طول سال گذشته تا کنون خبر داد.

وی با طرح سوالاتی پیرامون موضوع این نشست گفت: به این سوالات پیرامون رابطه اخلاق با دین با رویکردهای مختلف می‌توان پاسخ داد که از جمله رویکرد برون دینی و درون دینی است. در نگاه درون دینی اگر به خود دو دین اسلام و مسیحیت مراجعه کنیم می بینیم که در اسلام حضرت محمد(ص) در حدیثی می‌فرمایند “انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق” به نظر می‌رسد در این حدیث به بخش عظیمی از سوالات پاسخ داده شده، چرا که رسول اسلام فلسفه بعثت خویش را تعالی مکارم اخلاقی می‌دانند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: وقتی به دین مسیحیت مراجعه می کنیم یکی از مشهورترین وجه مسیحیت فرامین اخلاقی است که حضرت عیسی(ع) مطرح می‌کنند که از جمله آن التزام در دین مسیحیت به مباحث اخلاقی است. به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از دین اسلام و مسیحیت اخلاق است و پاسخ این دو دین به این سوالات این است که دین بدون اخلاق نیست و اخلاق نیز بدون دین یک پدیده بدون پشتوانه است.

وی از اخلاق، معنویت و شریعت به عنوان سه ضلع دین یاد کرد و افزود: این سه ضلع در تعامل با یکدیگر به دین معنی می‌بخشند.

خرمشاد تاکید کرد: ترویج ارزش‌های اخلاقی در جامعه در نگاه درون دینی اسلام و مسیحیت بدون دین امکان پذیر نیست. شاید شروع شود، اما تداوم و کارآمدی لازم را نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: اگر به رابطه انسان و دین، اخلاق و معنویت بنگریم دو افراط و تفریط را می توان دید. یکی تندروی‌هایی که تحریف کننده دین هستند و تلاش دارند دینی تک بعدی را تعریف کنند و دیگری نقطه مقابل آن تشویق به دین گریزی در جامعه است. تجربه بشر نشان می‌دهد که این دو موفقیت آمیز نبوده و بر لزوم رفتن به سمت باور و عمل به دین معتدل تاکید دارند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نگاه برون دینی و تاریخی نسبت انسان با اخلاق و دین اشاره کرد و گفت: در نگاه برون دینی و تاریخی تجربه بشری نشان می‌دهد در گذشته نه چندان دور سکولاریسم، لائیسم و … تلاش کردند که اخلاق نسبی را ترویج کنند و اخلاق بدون خدا را در جوامع پیش ببرند اما این جوامع از ضعف‌های جدی رنج می‌برد. به همین دلیل در بازگشت به اخلاق و معنویت در سال‌های اخیر تاکید شده و به این نتیجه رسیدند که اینها بدون پشتوانه دین توفیقی نخواهند داشت.

/۶۲۶۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.