آغاز چرخش های مقدماتی کاوشگر یاسیتی بر روی مریخ

سازمان فضایی آمریکا ناسا اعلام کرد با گذشت حدود دو هفته از ورود کاوشگر کیوریاسیتی به سیاره مریخ این کاوشگر امروز چهارشنبه چرخشهای مقدماتی خود را آغاز کرد.

به گزارش گروه علمی پزشکیممتازنیوز، ماموریت کاوشگر کیوریاسیتی در سیاره مریخ به طور رسمی سه یا چهار روز آینده آغاز خواهد شد.
این کاوشگر که شامگاه پنجم اوت با موفقیت به روی سیاره مریخ فرود آمد از بدو ورود تحت آزمایشهای متعدد قرار گرفته است و به نظر می رسد از این به بعد برای حرکت و آغاز ماموریت علمی خودش آماده باشد.
براساس این گزارش، کیوریاسیتی به اندازه یک خودرو کوچک و مجهز به شش چرخ است که چهار چرخ آن قابلیت چرخیدن دارد. عکسهایی که بر روی پایگاه اینترنتی ناسا منتشر شده است نشان می دهد چرخهای این کاوشگر سالم و برای چرخیدن آماده است.
مایک واتکینز از مسئولان آزمایشگاه علوم مریخ گفت چنانچه نخستین چرخشهای آزمایشی کیوریاسیتی که قرار است اندکی کمتر از نیم ساعت طول بکشد موفقیت آمیز باشد ،‌ این کاوشگر خواهد توانست از محلی که فرود آمده است خارج بشود.
ناسا از سوی دیگر خاطرنشان کرد یکی از دو سنسور مربوط به اندازه گیری سرعت باد احتمالا در حین فرود آمدن کاوشگر بر روی مریخ دچار نقص فنی شده است و احتمالا قابل تعمیر نخواهد بود.
یکی از مسئولان ایستگاه هواشناسی کیوریاسیتی گفت اشکال فنی بوجود آمده در این سنسور خیلی نگران کننده نیست زیرا دومین سنسور کاملا عملیاتی و قابل استفاده است.
کیوریاسیتی که دو میلیارد و پانصد میلیون دلار ارزش دارد در طول دو سال ماموریت خود صخره ها و رسوبات دهانه آتشفشان گیل را در جستجوی نشانه های احتمالی زندگی در سیاره مریخ مورد بررسی قرار خواهد داد./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.