آغداشلو: راه‌اندازی شبکه تلویزیونی هنر یک ضرورت است

۲۹خردادماه،

سهم خواهی هنرمندان از صدا و سیما/۵

به گفته آیدین آغداشلو؛ با این که رسانه ها سهم کوچکی به معرفی و انعکاس خبرها تجسمی به خود اختصاص داده اند و در دهه های اخیر صدا و سیما هیچ سهمی در این زمینه نداشته است؛ اما هنرهای تجسمی ایران به خوبی توانسته، جایگاه واقعی خود را در جهان تثبیت کند.

آیدین آغداشلو در گفت وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین دربارهٔ سهم خواهی هنرمندان از صدا و سیما گفت: راه اندازی شبکه تلویزیونی هنر یک ضرورت است و باید شبکه ای تخصصی برای معرفی هنرهای تجسمی ایران راه اندازی شود؛ تا ضمن معرفی سیر تحول هنر، زمینه ای نیز برای آموزش هنر فراهم شود.

او افزود:بی شک یکی از دلایل عمده نپرداختن رسانه ملی به هنرهای تجسمی؛ناشی ازجذابیت و فراگیر بودن سینما و سریال های خانوادگی در میان مردم است که مسولان امرگویی ترجیح می دهند بیشتربه این برنامه ها و برنامه های ورزشی بپردازند. با این که در طول هفته برنامه های متعدد ورزشی از شبکه های سراسری پخش می گردد، اما شبکه مستقلی نیز برای پخش برنامه های ورزشی راه اندازی شد،ده است. همین امر زمینه ای را برای راه اندازی شبکه هنر فراهم نکرده است.

این هنرمند پیشکسوت با بیان این مطلب که اگر شبکه ای برای معرفی هنر ایران و جهان راه اندازی شود، هنرمندان هم با همکاری از این شبکه حمایت خواهند کرد.

آغداشلو با اشاره به پیشینه برنامه های تجسمی در صدا و سیما گفت:پس از تاسیس تلویزیون ملی سال ها دراین رسانه برنامه مستقل و مجزایی برای هنرهای تجسمی ساخته نشد و یکی از برنامه موفق در دهه ۵۰ برنامه “شناسایی هنر” با تهیه کنندگی “ایران درودی” اشاره کرد که پای بسیاری ازهنرمندان جوان آن روزها از جمله پرویز کلانتری را به تلویزیون باز کرد

او افزود: پس از آن در سال های ۵۲ تا ۵۴ برنامه “شیوه های دیدن” به تهیه کنندگی من به معرفی هنرهای تجسمی از دوران باستان تا دوران معاصر اختصاص پیدا کرد.

آغداشلو ادامه داد: دراواخرسال ۵۸ طرح مجموعه مستند “مروری بر تاریخچه مختصر خط در ایران” توسط حمید سهیلی به گروه ادب و هنر شبکه اول تلویزیون پیشنهاد داده شد. دراین مجموعه، سیرتحولات خط و خوشنویسی درایران، براساس دوران شناسی تاریخی مورد بررسی قرار می گرفت. دراین مجموعه، گروهی از برجسته ترین خوشنویسان معاصر ایران نظیر کاوه، حسن و حسین میرخانی، بوذری، زنجانی، امیرخانی، محمد احصایی، رضا مافی، فرامرز پیلارام و بسیاری دیگر از نخبگان این رشته حضور داشتند.

او افزود:مجموعه “مروری بر تاریخچه مختصر خط در ایران” مهرماه سال ۶۰ از شبکه اول به نمایش درآمد و دیپلم افتخار اولین جشنواره سراسری سیما – زیباکنار ۱۳۷۴ را به خود اختصاص داد. تابستان سال ۶۰ طرح مقدماتی مجموعه مستند “به سوی سیمرغ” که توسط من (آیدین آغداشلو) نوشته شده بود، درتلویزیون تصویب شد. فیلمبرداری این مجموعه بیش ازیک سال به طول انجامید و طی آن نمونه های بسیاری ازآثارنگارگران ایرانی از موزه ها، کتابخانه ها و مجموعه های شخصی گردآوری شد و سفرهای متعددی به نقاط مختلف ایران صورت گرفت.

آغداشلو با اشاره به برنامه دو قدم مانده به صبح افزود: در دو دهه اخیر برنامه “دو قدم مانده به صبح” به تهیه کنندگی “سعید بشیری” به معرفی هنرمندان عرصه های مختلف از جمله هنرهای تجسمی اختصاص پیدا کرد که این برنامه در دهه های اخیر پای بعضی از چهرهای هنرتجسمی را بع صدا و سیما باز کرد.

 

او افزود:”کارگاه هنر” به تهیه کنندگی سعید بشیری دیگر برنامه ای بود که برای معرفی هنرهای تجسمی ساخته شد و از مباحثی که دراین برنامه مطرح شد می توان به اقتصاد هنر، وضعیت گالری ها و حراج های هنری، موضوعات مطرح شده در آن هنرمندانی چون بهرام دبیری، جمشید حقیقت شناس، هادی سیف و جواد بختیاری از چرایی و چگونگی اوضاع حراج ها و گالری ها گفتند.

این نقاش ادامه داد: با مروراین برنامه ها و با بررسی وگفت وگو با هنرمندان عرصه های مختلف تجسمی می توان راهکارهای مناسبی برای راه اندازی شبکه تخصصی هنر دست یافت.

انتهای پیام/

۳۲/۳۲۰


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.