آفریقای جنوبی به دنبال انتشار اوراق قرضه اسلامی است

منابع خبری آفریقای جنوبی روز چهارشنبه به نقل از مقامات خزانه داری این کشور گزارش دادند که آفریقای جنوبی بدنبال انتشار اوراق قرضه اسلامی پنج ساله در قالب اوراق اجاره است .

گفته می شود به منظور اجرای این طرح علاوه بر دو بانک آفریقای جنوبی ؛ بانک هایی از کشورهای اسلامی چون کویت و بحرین اعلام آمادگی کرده اند.

خزانه داری آفریقای جنوبی هنوز زمانی را برای انتشار اوراق بهادار اسلامی و فروش آن به سرمایه گذاران داخلی اعلام نکرده است .

در حال حاضر حدود دو درصد از جمعیت ۵۰ میلیون نفری آفریقای جنوبی مسلمان هستند که با این اقدام دولت می تواند مشوقی برای حضور بیشتر آنها در طرح ها و برنامه های اقتصادی آفریقای جنوبی باشد.

کنیا، نیجریه و تانزانیا نیز در حال برنامه ریزی برای صدور اوراق قرضه اسلامی هستند و موفقیت آفریقای جنوبی دراین اقدام ؛ آنها نیز تشویق به انجام این کار خواهند شد.

سودان از جمله کشورهای آفریقایی است که پیش از این اقدام به صدور اوراق قرضه اسلامی در قالب های مختلف کرده است .

وزارت خزانه داری ملی آفریقای جنوبی اواخر سال گذشته میلادی از موسسات بانکی این کشور و سایر کشورها خواسته بود برای کمک به ایجاد ساختار و صدور اوراق قرضه اسلامی دولتی ( صکوک)، راهکارها و پیشنهادهای خود را ارایه دهند .

وزارت خزانه داری آفریقای جنوبی هدف از این اقدام را تنوع بخشیدن به صندوق اوراق قرضه و ارایه فرصت های سرمایه گذاری سازگار با شریعت اسلامی اعلام کرده است.

صکوک گواهی‌هایی است با ارزش اسمی یکسان که پس از اتمام عملیات پذیره‌ نویسی، بیانگر پرداخت مبلغ اسمی مندرج در آن توسط خریدار به ناشر است و دارنده آن مالک یک یا مجموعه‌ای از داراییها، منافع حاصل از دارایی و یا ذینفع یک پروژه و یا فعالیت سرمایه‌گذاری خاص می‌شود.

صکوک انواع مختلفی دارد که مهمترین و رایجترین آنها ، صکوک اجاره، سلم ،استصناع ، مشارکت، مرابحه و مضاربه است.

خاورم** ۱۵۵۲**۲۰۴۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۴۹۹۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.