آقای وزیر! مصالحه بر سر قانون اصلا توجیه ‌پذیر نیست

مسئول سیاسی دفتر تحکیم وحدت خطاب به وزیر علوم گفت: آیا میز و پست مسئولان به مصالح نظام، منافع ملی و منویات مقام معظم رهبری که برخی متملقانه و کاسب‌کارانه از آن حرف می‌زنند، ترجیح داده شده است؟

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهممتازنیوز، امیریان مسئول سیاسی دفتر تحکیم وحدت در اولین نشست سراسری هماهنگی تشکل های دانشجویی در دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: جنبش دانشجویی مسلمان، قبل از انقلاب که منتهی به انقلاب اسلامی شد دو شاخصه اساسی استکبار ستیزی و مبارزه با استبداد داخلی را داشت و با توجه به اینکه با ارمغان انقلاب اسلامی و مردم سالاری دینی، دیگر استبداد و دیکتاتوری وجود ندارد که دانشجویان‌ بخواهند در تقابل با آن مبارزه و ایستادگی کنند؛ اما بدون تردید یکی از شاخصه‌های اصلی خود را نقد حکومت برای تقویت حاکمیت دانسته‌اند.

وی افزود: بخشی از حکومتی‌ها تحمل انتقادهای بعضا تیز و برنده دانشجویی را ندارند؛ ضمن اینکه جریان دانشجویی با غوغاسالاری و فضاسازی کاذب، کار خود را پیش نمی‌برد و تبدیل به جریان اپوزیسیون و ضدانقلاب نمی‌شود؛ اما با نقد مسئولان عالی‌رتبه و به چالش کشیدن آنها حرکت می‌کند و امیدواریم وزیر علوم این به چالش کشیدن امروز را به فال نیک بگیرد.

مسئول سیاسی دفتر تحکیم وحدت خطاب به وزیر علوم که در این جلسه حضور داشت تصریح کرد: جناب آقای وزیر با توجه به تحولات منطقه بسیار جای تاسف است که تشکل‌های دانشجویی به جای اینکه در اولویت‌بندی دغدغه‌های خود، فراهم کردن تسهیل و تسریع تحولات منطقه را داشته باشد، باید با یکسری مسائل داخلی در دانشگاه ها درگیر شود و از ذهن فعال و پویای آن ها به واسطه کارشکنی ها،‌ سنگ اندازی ها،‌ کج روی ها و تنگ نظری های روز افزون مسئولان دانشگاهی به مسائل حاشیه ای منحرف شود و نتواند آن نقش آفرینی که جنبش دانشجویی باید داشته باشد را ایفا کنند.

امیریان گفت: آقای وزیر سه مورد مستند وجود دارد که امیدواریم پاسخگو باشید. اول اینکه آیین نامه تشکل های اسلامی دانشگاهیان مصوب چهارصدوچهل‌وهشتمین جلسه مورخه ۹/۶/۷۸ شورایعالی انقلاب فرهنگی که دستورالعمل اجرایی آن در سال ۸۲ به تمامی دانشگاه ها و مجموعه های ستادی ابلاغ و لازم الاجرا شده و در این آیین نامه دوستان معاونت فرهنگی و اجتماعی هم تلاش کردند تا نظرات دانشجویان نیز در نظر گرفته شود. چرا به نحو احسن اجرا نمی شود؟

امیریان افزود: در یکی از بندهای این آیین نامه ماده ۳ فصل دوم تشکل ها، آمده که در صورت امتناع هیأت نظارت دانشگاه از صدور پروانه و یا اعتراض هیأت موسس تشکل، به نظرات هیأت نظارت درباره اساسنامه تشکل، هیأت موسس می‌تواند اعتراض خود را به هیأت نظارت مرکزی اعلام کند و هیات نظارت مرکزی موظف است ظرف حداکثر مدت ۲ ماه نسبت به اعتراض واصله رسیدگی و اعلام نظر کند.

وی تصریح کرد: آقای وزیر شما رئیس هیات نظارت مرکزی هستید. ماده ۵ و بند یکم آیین نامه این هیات اعلام می‌کند وزیر یا رییس دانشگاه مربوطه، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها یکی از معاونین وزیر یا معاونین رئیس دانشگاه و نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی و در مواردی که مربوط به بسیج دانشجویی است فرمانده نیروی مقاومت بسیج با حق رای در این هیات حضور خواهند داشت؛ لذا از شما به عنوان رئیس این هیات می‌پرسیم که تا به حال چند تا از این جلسات تشکیل شده که شما در آن حضور داشتید ضمن اینکه نامه هایی هم به معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم داده شده اما پاسخ در خوری نداشته است.

امیریان گفت: مورد سوم مدت زمان مجاز برای مکاتبات و انجام مراحل بررسی صلاحیت هیات موسس توسط هیات نظارت دانشگاه است که طبق آیین نامه حداکثر یک ماه از تاریخ  درخواست کتبی و هیات نظارت موظف است طبق بند ۳/۳ این آیین نامه ظرف مدت ۱۵ روز کاری پس از اتمام مراحل بررسی در صورت تایید صلاحیت هیات موسس نسبت به صدور موافقت اصولی و در صورت عدم تایید نسبت به اعلام کتبی دلایل رد صلاحیت به صورت طبقه بندی شده با امضای دبیر هیات نظارت دانشگاه اقدام کنند و اعضای هیات موسس نیز ظرف مدت ۱۰ روز می‌توانند به هیات نظارت مرکزی اعتراض کنند.

مسئول سیاسی دفتر تحکیم وحدت اظهار داشت: جناب آقای وزیر! چند تا هیات نظارت دانشگاه به این قانون عمل کردند؟ می‌توانید درباره عدم عمل به این قانون جلسه تشکیل دهید؛ ضمن اینکه طبق قانون ۴۵ روز زمان برای هیات نظارت دانشگاه گذاشته شده تا درخواست مجوز یک تشکل بررسی شود و برای هیات نظارت مرکزی نیز حداکثر ۴ ماه فرصت گذاشته شده است؛ اما در دانشگاه علم و صنعت که شما جناب آقای وزیر! عضو هیات علمی آن هستید، بیش از ۷ ماه گذشته و مجوز فعالیت یک تشکل صادر نشده است.

امیریان افزود: البته جناب خواجه سروی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم آنقدر ماخوذ به حیا هستند که ما شرم داریم نسبت به ایشان جسارت کرده و درباره قانون‌مند بودن و حسن نظارت ایشان تردید کنیم؛ اما این قانون است و مصالحه بر سر قانون اصلا توجیه ‌پذیر نیست.

وی تصریح کرد: مسئولان دانشگاه‌ها، با این توجیه این قانون را اجرا نمی‌کنند که ما صلاح نمی‌دانیم و حتی پاسخ کتبی هم نمی‌دهند، آقای وزیر! البته ما از تاسیس تشکل های دانشجویی که می‌خواهند عضو اتحادیه‌های دانشجویی نباشند؛ اما این قانون را پذیرفته‌اند استقبال می‌کنیم. آن تشکل‌هایی که کتبا قانون اساسی، ولایت مطلقه فقیه، منویات مقام معظم رهبری و آرمان‌های انقلاب اسلامی را پذیرفته‌اند، حتی اگر عضو اتحادیه نباشد، ما از آنها حمایت می کنیم. زیرا ما خودمان هم نباید تنگ‌نظر باشیم و اگر تنگ‌نظری مسئولان را نمی‌توانیم حل کنیم خودمان این اراده را داریم.

مسئول سیاسی دفتر تحکیم وحدت گفت: این مسئله از آنجا نشات می گیرد که مسئولان دانشگاه‌ها معتقد به آزاداندیشی نیستند، جناب آقای وزیر در جلساتی با حضرتعالی داشتیم فرمودید که اتحادیه‌ها و جریان‌های دانشجویی مسیر کلی را بروند؛ اما با آن اختلاف تاکتیک ها و رویکردهایی که بسیار طبیعی و لازم است! چطور می‌شود که در آیین‌نامه هیات نظارت دانشگاه اسمی از حراست دانشگاه نیامده، ولی هیات نظارت دانشگاه می‌گوید بروید از مدیریت حراست درخواست خود را پیگیری کنید و  تایید صلاحیت بگیرید و بدتر از آن این است که مدیریت حراست می‌گوید بروید ستاد خبری استان که این مسئله که کاملا خلاف قانون است در دانشگاه مادر و مهمترین دانشگاه کشور انجام شده است.

امیریان  افزود: حتی یکی از مسئولان دانشگاه های شما اعلام کرد که محسن رضایی هم نباید به دانشگاه بیاید چون ما نمی‌دانیم که بعد از آن تنش ایجاد می‌شود یا نه!حتی آیین نامه کرسی‌های آزاد اندیشی خود عاملی شده که جلوی آزاداندیشی‌ها را می‌گیرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه از طرف دیگر، بازار ریا، تملق و نفاق در دانشگاه‌ها زیاد شده و آیا نتیجه آن این نیست که نمی‌خواهند به تشکل‌ها فضا و میدان بدهند؟ آیا میز و پست مسئولان به مصالح نظام، منافع ملی و منویات مقام معظم رهبری که متاسفانه برخی متملقانه و کاسب‌کارانه از آن حرف می‌زنند ترجیح داده شده است؟

مسئول سیاسی دفتر تحکیم وحدت تصریح کرد: واقعا اگر توان اجرای سیاست‌های خوب وزارت علوم را ندارید و می‌گویید که نمی‌توانم به روسای دانشگاه بگویم که این مصادیق گفته شده را اجرا کن، چرا که بنیان گذار انقلاب در مواجهه با متخلفان می گفتند: “تو غلط می‌کنی که قانون را قبول نداری، قانون تو را قبول ندارد، این قانون است.”

امیریان اظهار داشت: اکثریت دانشجویان ما منتقد هستند، ما با بیش از ۳۰ دانشگاه مهم دولتی کشور ارتباط داریم و می توان گفت که کمتر از ۵ درصد با اغماض و معاندند و با حاکمیت دینی و ساختار نظام مشکل دارند؛ اما بقیه منتقدند و به دلیل روحیه آرمان‌خواهی و آن فاصله‌ای که بین شرایط موجود و شرایط آرمانی وجود دارد، انتقاد می‌کنند. اینها مخالف نظام نیستند. چرا با عدم اجرای قوانین و کج سلیقگی‌ها به گونه‌ای رفتار می‌شود که دانشجویان احساس کنند آنقدر فضا محدود شده و تنگ‌نظری‌ها افزایش یافته که همین‌ها را سیاست‌های نظام همان بدانند. علیرغم اینکه می‌دانیم سیاست نظام این نیست؛ اما این کج سلیقگی‌ها و کج نظری‌ها این شبهات را ایجاد می‌کند.

امیریان در پایان خاطرنشان کرد: نهادهای امنیتی کار خود را انجام می‌دهند؛ اما مسئول دانشگاه باید نگاه فرصت محور و اعتماد محور نسبت به دانشجویان داشته باشد. قرار هم نیست که دانشجو مداح مسئولین باشد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.