آلاینده ناکس چگونه تولید می‌شود؟

منابع مختلفی در تولید آلاینده ناکس که طی روزهای اخیر به عنوان آلاینده شاخص هوا در تهران اعلام می‌شود،موثر هستند اما در این میان منابع متحرک مانند خودروهای سواری و دیزلی و موتورسیکلت‌ها بیشترین سهم را در تولید آلاینده ناکس دارند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، آلاینده ناکس از ابتدای امسال تاکنون ۳۰ روز به عنوان آلاینده شاخص هوا در پایتخت بوده است. پیش از این میزان غلظت آلاینده ناکس در هوا به عنوان آلاینده شاخص اعلام نمی‌شد اما از ابتدای سال جاری با سختگیرانه‌تر شدن روش اندازه‌گیری آلاینده‌های هوا میزان آلاینده ناکس در شهر تهران به عنوان یکی از شاخص‌های آلایندگی اعلام می‌شود.

آلاینده ناکس از منابع مختلفی از جمله منابع متحرک، نیروگاه‌ها، مصارف خانگی و تجاری، صنایع، جایگاه‌های سوخت و… تولید می‌شود. این منابع هر کدام سهم متفاوتی در تولید ناکس دارند. برای مثال در شهر تهران ۳۵ درصد آلاینده ناکس توسط منابع متحرک و ۳۲ درصد آن توسط نیروگاه‌ها تولید می‌شود. مصارف خانگی، اداری و تجاری و صنایع نیز هر کدام به ترتیب سهم ۱۴ و ۸ درصدی در تولید این آلاینده دارند.

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، غلظت‌های بیشتری از آلاینده ناکس در پایتخت طی سال گذشته نسبت به سال ۹۷ ثبت شده است. بررسی آمار نشان می‌دهد که غلظت آلاینده ناکس در تهران به‌تدریج درحال افزایش است و یکی از عوامل آن می‌تواند افزایش تعداد خودروها باشد.

روند تغییرات تجمعی غلظت آلاینده ناکس در ساعات مختلف شبانه روز طی سال ۹۷ و ۹۸

ناکس همچنین می‌تواند پیش ساز آلاینده‌ای مانند ازن باشد. آلاینده ازن که حدود چهار سال است که در ماه‌های گرم سال هوای تهران را آلوده می‌کند، بر اثر فعل و انفعالات آلاینده‌هایی مانند ناکس و ترکیبات آلی فرّار در حضور نور خورشید تولید می‌شود.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، گاز ناکس یا «نیتروژن دی‌اکسید» می‌تواند سبب ایجاد مشکلات جدی تنفسی و التهاب چشم در انسان شود. اختلال در بویایی، خستگی، تحریک گلو، ناراحتی‌های اعصاب و افزایش برونشیت حاد از دیگر اثرات قرارگیری در معرض گاز نیتروژن دی‌اکسید است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.