آلرژی بهاری می‌تواند سبب خروسک کودکان شود

۰۶خردادماه،
ممتاز نیوز : متخصص کودکان گفت: عفونت ویروسی، عفونت میکربی، آلرژی و حساسیت بهاری در ابتلای کودکان به خروسک نقش دارند.

محمدعلی رئیسی در گفت‌‌‌وگو با فارس، اظهار داشت: خروسک، گرفتگی صداست که بر اثر تورم و التهاب طناب‌های صوتی به وجود می‌آید و در نهایت سبب دو رگه شدن صدا می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان کودکان ایران ادامه داد: خروسک می‌‌تواند ناشی از عفونت ویروسی یا عفونت میکربی باشد؛ گاهی نیز وجود گره بر روی طناب‌های صوتی و نوعی سرطان می‌تواند سبب خروسک شود که البته این سبب نادر است.

متخصص کودکان، عامل دیگر خروسک را بیماری سل دانست و افزود: سل نیز به سبب عفونت میکربی ایجاد می‌شود و می‌تواند بر روی طناب‌های صوتی تأثیر بگذارد.

رئیسی، شایع‌ترین علل ایجاد خروسک را بیماری‌های ویروسی دانست و افزود: ویروس‌ها اولین جایی را که درگیر می‌‌کنند طناب‌های صوتی و حنجره است. می‌توانند این ناحیه را ملتهب کرده و صدا را دو رگه کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان کودکان ایران، آلرژی و حساسیت بهاری را در ایجاد خروسک مؤثر دانست و افزود: مواد آلرژن از راه بینی وارد دستگاه تنفسی می‌شوند. بر روی طناب‌های صوتی می‌نشینند. آنها را دچار التهاب می‌سازند. التهاب طناب صوتی سبب می‌شود که صدا حالت نرمال نداشته باشد و به صورت خروسک بروز پیدا کند.

متخصص کودکان دوره این بیماری را بین یک تا چند روز متغیر دانست و افزود: بهتر است ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت به پزشک مراجعه کرد اما دیده شده که خانواده‌ها این بیماری را « سرمای توی گلو » عنوان کرده و به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

رئیسی ادامه داد: اگر این بیماری بیش از دو هفته طول بکشد دیگر حالت آلرژی و عفونت نیست و باید بررسی بیشتری شود. شاید گره در طناب صوتی وجود داشته باشد یا اینکه کودک ضایعه‌ای غیر میکروبی و آلرژیک داشته باشد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.