آلودگی هوای کلان شهرها ۲برابر شد، تعداد کشته ها بماند!

آلودگی هوای کلان شهرها ۲برابر شد، تعداد کشته ها بماند!

به گزارش دنیای خودرو به نقل از خبرگزاری موج، اسفند سال ۸۹ در حالیکه مراکز معاینه فنی مملو از کسانی بود که برای اطمینان از تنظیم و ایمن بودن خودرو خود مراجعه کرده بودند، در مجلس شورای اسلامی نمایندگان طرحی را تصویب می کردند که نتیجه آن کاهش ترافیک خودروها در مراکز معاینه فنی بود.
این طرح کارشناسی نشده در یکی از مواد قانون جدید راهنمایی و رانندگی جای گرفت. این قانون بعد از تأیید شورای نگهبان ابلاغ شد و از دهم اردیبهشت سال ۹۰ از سوی راهنمایی و رانندگی به اجرا درآمد.
می توان گفت تمامی مفاد این قانون کارشناسی شده است به جز ماده ۹ آن که مربوط به افزایش سنوات معافیت خودورهای جدید تولیدی از معاینه فنی است. در این ماده بیان شده تمامی خودروهایی که پنج سال از تولیدشان می گذرد باید تأییدیه معاینه فنی ارائه دهند که به وضوح به این معنی است که تا خودرویی ۵ سال از تولیدش نگذشته باشد از طرف قانون الزامی برای انجام معاینه فنی ندارد.
برای تشریح تبعات این اقدام غیرکارشناسانه؛ اول باید توجه داشت که کیفیت اکثر خودروهای تولید داخل کشور حداقل نسبت به تولیدات خودرو در اروپا مطلوب نیست. اگر کیفیت خودروهای داخل کشور را با خودروهای تولیدی اتحادیه اروپا مقایسه کنیم (مقایسه با اتحادیه اروپا چون دستیابی به استاندارد های یورو ۴ و یورو ۵ در کیفیت خودرو مد نظر سازندگان است) در اتحادیه اروپا که خودروهایی با کیفیت تولید می شود یک سال بعد از تولید، خودرو ملزم به انجام معاینه فنی است و بعد از آن هر سال باید معاینه فنی انجام شود.
حتی اگر کیفیت نامطلوب تولید خودرو در ایران را کذب بدانیم دیگر نمی توانیم مدعی شویم کیفیتی بالاتر از خودروهای تولیدی اتحادیه اروپا در تولید خودرو داریم. با این اوصاف خودروهای ایرانی تا ۵ سال از معاینه فنی معاف هستند!
علاوه بر کیفیت تولید، بروز نقص فنی در طول زمان فعالیت در هیچ خودرویی غیرعادی نیست و این امکان وجود دارد که پس از چندماه کارکرد مداوم نقص فنی در بخشی از قطعات خودرو ایجاد شود. این نقص فنی اگر در زمان کار خودرو خود را نشان ندهد تنها در معاینه فنی مشخص می شود. ازاینرو اگراین معاینه فنی در زمان مناسب انجام نگیرد جان سرنشینان خودرو به خاطر بروز یک نقص فنی رفع نشده در خطر خواهد بود و هرلحظه امکان بروز سانحه ای وجود دارد.
اگر موتور خودرویی تنظیم نباشد آلودگی ناشی از آن چند برابر می شود. آمار ستاد معاینه فنی تهران نشان می دهد که ۲۵ درصد خودروهایی که یک سال از تولید آنها می گذرد در معاینه فنی رد می شوند و با حسابی سرانگشتی اگر ۵ سال خودروهای تولیدی تحت معاینه فنی قرار نگیرند یعنی به نوعی ۱۰۰ درصد خودروها از نظر معاینه فنی مشکل خواهند داشت و این یعنی افزایش تلفات جانی در تصادفات!
به عبارت دیگر ظرف پنج سال به اندازه یک سال آلودگی بیشتر به هوا تزریق کرده ایم و آلودگی کلانشهرهای کشور با این اقدام غیرکارشناسانه در یک سال و نیم زمان اجرای این قانون بیش از دو برابر شده است.
بسیاری از تصادفات به دلیل وجود یک اشکال فنی در خودرو رخ می دهد، ایراد در ترمزها، فرمان و … که همگی در صورت معاینه فنی قابل رفع هستند. حال اگر تصادفی به هر دلیل رخ دهد یک ایراد در ظاهر کوچک مثل ایراد در درهای خودرو می تواند با باز نشدن درها در زمان آسیب دیدن خودرو به خطر انداختن جان سرنشین را به همراه داشته باشد.
در مجموع از زمان اجرایی شدن این ماده قانونی که به گفته سخنگوی فراکسیون محیط زیست در مجلس هشتم از زیر دست نمایندگان در رفت و به گفته دیگر کارشناسان، کارشناسانه با آن برخورد نشد، حدود یک سال و نیم می گذرد و بازنگری در آن به فراموشی سپرده شده است.
در پایان یادآوری این نکته نیز که بیش از ۲۰ هزار نفر از هموطنانمان در تصادفات جاده ای سال ۹۰ جان خود را از دست دادند، جالب توجه است!


دنیای خودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.