آلودگی هوا افسردگی و پرخاشگری می‌آورد/ علائم مبتلایان به وسواس بیشتر می‌شود

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : یک روانپزشک گفت: آلودگی هوا علاوه بر مشکلات جسمی، افسردگی، تحریک‌پذیری و پرخاشگری را نیز به همراه دارد.

افشین یداللهی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به تأثیر جسمی و روانی آلودگی هوا بر سلامت اشخاص گفت: آلودگی هوا به مشکلات جسمی منجر می‌شود و مسمومیت‌هایی را برای بدن ایجاد می‌کند.

وی افزود: بعضی اشخاص ضمن داشتن مشکلات جسمی، زمینه ابتلاء به مشکلات روانی مثل اضطراب را دارند. بعضی دیگر نیز فکر می‌کنند بیماری وخیمی دارند که تشخیص داده نشده است و اعلام آلودگی هوا کافی است تا آنها را دچار این تصور کند که به بیماری مزمنی مبتلا شده‌اند.

یداللهی تصریح کرد: گاهی شدت این مسئله به حدی است که اشخاص به پزشکان متخصص مراجعه می‌کنند.

این متخصص بهداشت روان اظهار داشت: اشخاصی که دچار اختلال وسواس می باشند با اعلام آلودگی هوا دچار اضطراب بیشتر می‌شوند و بعضی رفتارهای وسواسی‌شان بروز می‌کند.

وی افزود: اشخاصی که دچار اختلالات اضطرابی مثل وسواس می باشند، نه تنها نسبت به سلامت جسمی و روانی خودشان نگران می باشند، بلکه این موضوع به سایر اشخاص خانواده و نزدیکانشان نیز تعمیم پیدا کند.

یداللهی گفت: اضطراب بالا می‌تواند زمینه‌ساز افسردگی، تحریک‌پذیری و پرخاشگری شود. بنابراین از این منظر می‌توان گفت آلودگی هوا به طور غیرمستقیم می‌تواند زمینه پرخاشگری اشخاص را به وجود آورد.

یداللهی ادامه داد: اگر آلودگی هوا ه بیماری جسمی مثل تنگی نفس منجر شود، وجود همین بیماری می‌تواند در فرد و خانواده‌اش استرس ایجاد کند و اگر اشخاص مستعد بیماری‌های اعصاب و روان باشند آن وقت باید منتظر بروز علائم اختلالات روانی در آنها بود.

وی خاطر نشان ساخت: آلودگی هوا از ۲ منظر حائز اهمیت است. اول ابتلا به مشکلات جسمی و دوم ترس از ابتلا به مشکلات جسمی که در اشخاص استرس ایجاد می‌کند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.