آلودگی هوا هر ۶۰ دقیقه ۲ قربانی می‌گیرد/ آمار تکان‌دهنده حوزه بهداشت و درمان

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام آمار تکان‌دهنده از وضعیت بهداشت و درمان کشور گفت: در هر ساعت دو نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران فوت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، “علی‌اکبر سیاری” معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خطبه‌های نماز جمعه ظهر امروز (۵ اردیبهشت ماه) به ارائه آمار مختلفی از حوزه بهداشت اشاره کرد که برخی از آنها تکان‌دهنده بود.

وی افزود: ۲۵ درصد عوامل اثرگذار سلامت مربوط به حوزه بهداشت و درمان، ۶۵ درصد مربوط به حوزه اقتصادی و اجتماعی و ۱۰ درصد مربوط به ژنتیک است بنابراین برای صیانت از سلامت افراد هم مردم و هم مسئولین نقش دارند.

سیاری با بیان اینکه شعار هفته سلامت امسال “خودمراقبتی” انتخاب شد، گفت: این شعار به این معنی است که مردم به سطحی برسند و توانمند باشند تا از سلامت خود مراقبت کنند.

وی سه عامل بیماری‌های واگیر، بیماری‌های غیرواگیر همچون سبک زندگی، عادات غذایی و … و آسیب‌های اجتماعی را عوامل دخیل در سلامت دانست و گفت: آسیب‌های اجتماعی همانند اعتیاد، خشونت، بزهکاری، کودکان خیابانی، ترک تحصیل، فقر و … را شامل می‌شود.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: هرچه در جامعه فقر، بیکاری، بی‌عدالتی، پوشش بیمه همگانی، آموزش و توسعه و … کمتر باشد، تقوا، ایمان، مسئولیت‌پذیری، شایسته‌سالاری و مشارکت مردم افزایش یافته و آن جامعه سالم و شاداب خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در سه دهه گذشته امید به زندگی افزایش یافته، مرگ مادران حین زایمان و مرگ و میر کودکان کاهش یافته و دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی نیز افزایش یافته است.

سیاری اظهار داشت: در کشورهای صنعتی ۳۰ درصد هزینه درمان از جیب بیمار و مابقی توسط دولت پرداخت می‌شود در کشور ما نیز در برنامه چهارم توسعه قرار شد به این سمت حرکت کنیم اما متاسفانه اینگونه نشد به طوری که هزینه پرداختی توسط بیمار به ۷۰ درصد رسید که این یک بی‌عدالتی است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه ریشه مشکلات اقتصادی مربوط به همه کشورهاست، گفت: بیماری‌های مضمن افزایش یافته و خوشبختانه رهبر معظم انقلاب در زمینه اصلاح سبک زندگی و رفتارهای اجتماعی تاکیداتی داشتند و بالاترین مقام کشور دغدغه سلامت مردم را دارد.

سیاری گفت: همچنین ریاست جمهوری نیز “پیشگیری مقدم بر درمان است” را مورد تاکید قرار داده و در بخش هدفمندی نیز اعتباراتی را برای حوزه خدماتی در نظر گرفته‌اند.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی شده است که هزینه درمانی روستاییان ۵ درصد و برای شهرنشینان ۱۰ درصد توسط خودشان پرداخت و مابقی نیز توسط دولت پرداخت شود و بیماری به هنگام مراجعه به بیمارستان دغدغه دارو و تجهیزات نداشته باشد.

معاون وزیر بهداشت همچنین اظهار داشت: برای ارتقای خدمات بهداشتی ۲۳ میلیون روستایی و ۸٫۵ میلیون جمعیت حاشیه‌نشین شهرهای بزرگ پیش‌بینی شده است.

سیاری در ادامه با بیان اینکه مشکل سلامت مربوط به کیفیت زندگی و رفتارها قابل کنترل است، گفت: کم‌تحرکی، عادات غذایی و مصرف سیگار باعث افزایش بیماری‌های مضمن همچون دیابت، فشارخون، سکته زودرس قلبی و مغزی و سرطان شده است به طوری که سالانه ۳۰ هزار نفر بر اثر سرطان فوت می‌کنند.

وی ادامه داد: هر روز در اثر حوادث ترافیکی ۵۲ نفر فوت می‌کنند و سالانه ۸۰۰ هزار نفر نیز در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند که هزینه این عوامل قابل پیشگیری است.

معاون وزیر بهداشت همچنین به ارائه آماری در خصوص میزان مصرف سیگار اشاره کرد و گفت: ۱۰ درصد مردم کشور ما یعنی ۵٫۵ میلیون نفر سیگار مصرف می‌کنند به طوری که ۷۰ میلیارد نخ سیگار مصرف وروزانه ۱۰ میلیارد تومان هزینه مصرف سیگار می‌شود.

سیاری یادآور شد: ۱۴ درصد مردم کشور ما قند خون بالا یعنی دیابت و ۲۸ درصد نیز چربی خون بالا دارند که این عوامل قابل پیشگیری است.

وی در ادامه سخنان خود به معضل آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: در سال ۹۱ در تهران فقط ۵ درصد روزها هوای پاک بود.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: ۷۰ هزار خودروی غیراستاندارد در تهران تردد می‌کند که هر خودروی فرسوده سه برابر خودروهای استاندارد آلودگی هوا دارند.

سیاری خاطرنشان کرد: در هر ساعت دو نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران فوت می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش معضلات استفاده از مواد مخدر و روانگردان اشاره کرد و گفت: متاسفانه مصرف مواد مخدر از جمله شیشه جوانان ما را در معرض خطر قرار داده است.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: مصرف شیشه باعث بروز رفتارهای خطرناک همچون خودکشی، قتل، تصادفات شدید، رفتارهای جنسی پرخطر، ایدز و… را در بر دارد البته این موضوعات با آموزش قابل حل است.

وی همچنین اظهار داشت: ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر معتاد تزریقی در کشور وجود دارد که متاسفانه افراد دیگری رانیز به ایدز مبتلا می‌کند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: امیدواریم با کمک مردم و مسئولین، حمایت بی‌دریغ رهبر معظم انقلاب، دولت، نمایندگان مجلس، قوه قضاییه و … بتوانیم برنامه‌ خودمراقبتی را ترویج وتوسعه دهیم.

سیاری اظهار داشت: این برنامه در سطح آموزش و پرورش برای ۱۲ میلیون دانش‌آموز در دانشگاه‌ها برای ۴ میلیون دانشجو در حوزه کشاورزی،کارگران، صنعت‌گران و … قابل اجرایی است امیدواریم بتوانیم اجرایی کنیم.

وی آموزش سه رفتار کم‌تحرکی، عادات غذایی و کاهش مصرف سیگار را ضروری دانست و گفت: کاهش مصرف نمک از مهم‌ترین ضروریاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر بهداشت همچنین کاهش مصرف روغن و جایگزینی روغن مایع و پرهیز از مصرف سیگار و قلیان را ضروری دانست و گفت: برخی‌ها تصور نکند قلیان ضرر ندارد بلکه مصرف قلیان معادل ۲۰ نخ سیگار ضرر دارد.

سیاری در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم روحانیون با اطلاع‌رسانی از طریق منابر و مساجد به کاهش مصرف سیگار و قلیان کمک کند تا شاهد بهبود وضعیت جامعه باشیم.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.