آل احمد؛ الگویی برجسته برای همه روشنفکران/ امروزه فهم حقیقت از لابه لای فشارهای رسانه‌ای مشکل‌ است

اردیبهشت ۱۴۰۳

لاریجانی در آیین ششمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد مطرح کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ هرچند فضای امروز از نظر پلیسی- امنیتی مثل قبل نیست اما فضاسازی‌های رسانه‌ای و جریان‌هایی که ریشه‌های آن‌ها به قدرت‌ها وابسته‌ است فشارهای بیشتری می‌آورند و از لابه لای این فشارهای رسانه‌ای سهم حقیقت مشکل است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ممتاز نیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین پایانی ششمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد که عصر امروز (شنبه ۲ آذرماه ) درسالن همایش‌های پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی برگزار شد، گفت: جلال از شخصیت ممتازی در تاریخ ایران برخوردار بوده و یک شخصیت فعال در عرصه امور سیاسی جامعه نیز به شمار می‌رود.

وی افزود: آل احمد جزء روشنفکرانی است که از دیگران متمایز بود و بسیار قالبی فکر نمی‌کرد و هر جریانی که جلوی فکر و اندیشه او را می‌گرفت از آن فرار می‌کرد.

**زندگی جلال تبلور سیر جریان روشنفکری است

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه زندگی جلال تبلور سیر جریان روشنفکری است، تصریح کرد: خصوصیت بارز آل احمد این بود که در قالبی خاص محدود نمی‌شد و این برای یک روشنفکر ، یک ویژگی اساسی است.

وی افزود: گرچه آل احمد زمانی به حزب توده پیوست، ولی ملاحظه کرد این حزب دچار مشکلات اساسی شده و از دولت دیگر تاثیرپذیری دارد و همچنین مخالفت با دین را در ساختار حزبی برجسته کرده است پس خود را از آن دور و با اشخاصی مثل خلیل ملکی جریان سومی را ایجاد کرد.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: گرچه فضای روشنفکری آن زمان غرب‌زدگی و یا گرایش به شوروی سابق بود، اما مرحوم جلال آل احمد توانست از این جریان‌ها به جلو فرار کرده و خود را در یک قالب محدود نگنجاند.

لاریجانی تصریح کرد: کتاب “غرب‌زدگی” جلال نشان می‌دهد چقدر به فکر آزاد و فارغ از وابستگی‌ها پایبند بود و کتاب “خسی در میقات” گرایش معنوی او را نشان می‌دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران رئیس مجلس در ادامه تاکید کرد: کتاب “غرب‌زدگی” همچنین نشان می‌دهد چه مشکلاتی در مسیر کار روشنفکران بود و کتاب “خدمت و خیانت روشنفکران” این مسئله را دقیق‌تر نشان می‌دهد.

لاریجانی با بیان اینکه جلال آل احمد الگویی برجسته برای همه روشنفکران است، ادامه داد: جلال آل احمد ظرفیت نویسندگی قوی داشت که توانست یک جریان فکری را ظهور دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جلال آل احمد در قالبی محدود نشد و حقایق را فارغ از فشارهای سیاسی بیان کرد.

لاریجانی تاکید کرد: شاید شرایط امروز ما بسیار سخت‌تر از قبل است، چون فضا از نظر پلیسی و امنیتی مثل قبل نیست و شرایط دموکراتیک‌تری در ایران و حتی در صحنه بین‌المللی وجود دارد اما فضاسازی‌های رسانه‌ای و جریان‌هایی که ریشه‌های آن‌ها به قدرت‌ها وابسته است، فشار بیشتری می‌آورند و از لابه لای این فشارهای رسانه‌ای فهم حقیقت مشکل‌تر است.

وی در ادامه اظهار داشت: آل احمد با حریتی که در کار نویسندگی داشت، می‌توانست به حقایق نزدیک‌تر شود.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: کشورهایی که صاحب یک فکر بودند، غالبا به این سمت رفته‌اند که در ساختار ادبی- هنری صاحب سبک شوند، در انقلاب ما نیز اشخاص هنرمند بسیاری وجود دارند که تلاش کرده‌اند سبک‌هایی به وجود آورند اما اینکه بتوانند غالب شوند، نتوانستند و کسانی که علاقمند می باشند باید به جایگاهی برسند صاحب تئوری شوند.

لاریجانی تاکید کرد: باید در حوزه کاری ادبی جزئی‌تر شویم و از مسائل کلی بپرهیزیم.

اضافه می‌شود؛ در این مراسم صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جعفریان رئیس سابق کتابخانه مجلس حضور داشتند و در پایان مراسم از اشخاص برگزیده تجلیل شد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.