آل اسحاق:کسی که قدرت حل بحران را ندارد، باید برود/در شرایط جنگی، بی انضباطی را به دادگاه نظامی می کشانند – اخبار اقتصادی

نوزدهمین نشست و گردهمایی فعالان اقتصادی در اتاق تهران هم اکنون در حال برگزاری است و آنطور که یحیی آل اسحاق این مراسم را آغاز کرد، نشان می دهد که در جلسه صبح امروز باید شاهد موضع گیری صریح و جدی بخش خصوصی در رابطه با اوضاع متلاطم بازار ارز باشیم.

 رییس اتاق تهران در ابتدای سخنان خود تصریح کرد که در شرایط کنونی، هرگونه اظهارنظر در خصوص مقوله ارز اثر آنی خود را روی این بازار خواهد گذاشت، از این رو، وی مسوولان دولتی و بخش خصوصی را به دقت در بیان نظرات و راهکارهای حل این بحران دعوت کرد.
یحیی آل اسحاق با بیان اینکه امروز موضوع ارز به منافع ملی و در برخی موارد، به منافع حیاتی کشور گره خورده است، به صراحت اعلام کرد که نه دولت و نه بخش خصوصی اجازه ندارد در این شرایط حساس بدون در نظر گرفتن منافع ملی، تصمیم گیری و ارائه راهکار دهد.
او همچون سخنرانی های پیش از این، تأکید کرد که کشورهای متخاصم به طور علنی با ایران وارد جنگ تمام عیار اقتصادی شده اند، از این رو شرایط پیش آمده برای بازار ارز یکی از آثار این جنگ است. به گفته رییس اتاق تهران، برخورد کشورهای غربی با اقتصاد ایران در مقوله ارز آثار منفی خود را گذاشته است.
او در بخش دیگری از سخنان خود، به افزایش چشمگیر نقدینگی طی سال های اخیر اشاره کرد و یادآور شد که جهش نقدینگی از ۹۰ هزار میلیارد ریال به ۴۰۰ هزار میلیارد ریال فعلی، اثار اقتصادی مخرب و تورم فزاینده را به دنبال دارد که روی ارز نیز اثر مخرب خود را گذاشته است.
آل اسحاق به موضوع تدابیر و مدیریت در شرایط فعلی کشور نیز اشاره کرد و با بیان اینکه در این شرایط باید “جمهور” را برای عبور از بحران به کار گرفت، افزود: در حالی که اوضاع اقتصادی کشور وارد مرحله حساس و سخت شده است، باید همه اراده ها و نیروهای کشور را برای حل مشکلات به خدمت گرفت، از این رو هیچ کس حق ندارد مانع اظهارنظر و ارائه راهکارهای اصولی و اقتصادی از سوی کارشناسان و آگاهان به امور اقتصادی شود چرا که امروز منافع یک ملت به خطر افتاده است.
او با بیان اینکه در شرایط جنگی، بی انضباطی را به دادگاه نظامی می کشانند، گفت: کسی که قدرت حل بحران را نداشته باشد خود نباید بایستد، در حالی که منتقدان نیز نباید حد و حدود را زیر پا گذاشته و فضا را بحرانی تر کنند.
به گفته رییس اتاق تهران، امروز با توجه به شرایط ارزی کشور، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته، بنابراین او تصریح کرد که در این شرایط باید همه نیروها و دلسوزان کشور دست به دست هم داده تا شرایط بحرانی فعلی برطرف شود.

پیشنهاد بخش خصوصی
آل اسحاق در ادامه پیشنهاد خود را که حاصل جمع آوری نظرات و راهکارهای بخش خصوصی است ارائه داد و گفت: ایران در حال حاضر در برخی از کشورها منابع ارزی قابل توجهی دارد که می توانیم با این کشورها نظام تهاتری را راه اندازی کنیم.
او به طور مشخص به کشورهای پاکستان، هند و چین اشاره کرد و افزود: اتاق تهران با اعزام هیأت های اقتصادی به این کشورها، این موضوع را با مسوولان دولتی و بخش خصوصی اسن کشورها در میان گذاشته و انها نیز از موضوع تهاتر کالا استقبال کرده و آن را پذیرفته اند تنها کافی است که دولت ایران در این راه گام های عملی را بردارد.
به گفته وی، تجربه تهاتر کالا در دوره های گذشته نیز برای عبور از شرایط بحرانی و حساس کشور به کار گرفته شده بود و نتایج مثبتی نیز به جا گذاشت.

قول و قرار ما این نبود
رییس اتاق تهران در بخش دیگری از سخنان خود، به موضوع تشکیل اتاق مبادلات ارزی اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی و اتاق بازرگانی نیز از همان ابتدا با راه اندازی این اتاق همراهی کرد اما طی جلساتی که با مسوولان دولتی داشتیم قرار بود قیمت ارز در این مرکز نزولی باشد در حالی که امروز شاهد آن هستیم که قیمت ارز در این اتاق تابع و دنباله رو نرخ بازار آزاد شده است.
آل اسحاق در پایان سخنان خود، بر بازنگری در نظام تدبیر و مدیریت ارزی کشور تأکید کرد و گفت: اگر تهدید منافع ملی و حیاتی کشور جرم است، عدم تصمیم به موقع نیز جرم و گناه نابخشودنی است. او افزود: فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی بارها با دلسوزی و حساسیت روی منافع ملی کشور، نظرات و راهکارهای کارشناسی خود را برای حل مشکلات ارزی کشور ارائه کرده است اما نسبت به آن بی توجهی شد در حالی که این راهکارها برای همه محرز بود.

/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.