آل اسحاق: نرخ ارز کاهش می یابد

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران با استقبال از طرح و تدبیر جدید در بازار ارز گفت: با وحدت در تصمیم گیری و هماهنگی در اجرا می توان انتظار داشت که نرخ ارز به ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان کاهش یابد که برای بخش تولید هم نرخ متعادلی است.

یحیی آل اسحاق امروز در حاشیه همایش تخصصی نخستین اجلاس بانکداری جهانی افزود: اگر سیر نزولی نرخ ارز در بازار غیر رسمی ادامه یابد و تصمیم و تدبیر جدید بانک مرکزی هم به طور کامل اجرا شود می توانیم علاوه بر ساماندهی نرخ ارز به ثبات این نرخ هم امیدوار باشیم که برای بخش تولید هم ارزشمند خواهد بود.
وی گفت: از نظر ذخایر و درآمد ارزی هیچ مشکلی نداریم و بخشی از مشکل بازار ارز هم ناشی از مسائل روانی است که اگر سیاست جدید ارزی با اثربخشی بیشتری اجرایی شود این آثار روانی هم از بین خواهد رفت و به نرخ تعادلی نزدیک خواهیم شد.
آقای آل اسحاق افزود: مهمترین مسئله علاوه بر کاهش نرخ ارز ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا است و خوشبختانه نظام پولی کشور این توانمندی را دارد و باید به طور هماهنگ عمل کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران تأکید کرد: نرخ ارز برایند رفتار همه دستگاه ها و بخش های اقتصادی است و باید همه این عوامل هم همکاری کنند و اجازه ندهند نوسان نرخ ارز ادامه یابد.
وی افزود: به تصمیم هماهنگ، قاطع و مستمر نیاز داریم و در آن صورت حتماً بازار ارز از محیط متلاطم خارج می شود و اثر روانی هم از بین خواهد رفت.
در ادامه آل اسحاق در پاسخ به باشگاه خبرنگاران در خصوص تاثیر راه اندازی پورتال ارزی و بورس ارز گفت: بورس ارز راهکاری مناسب برای ایجاد تعادل در بازار ارز کشور است به شرط آنکه مقررات مربوط به آن از  سوی مسوولان به دقت به مرحله اجرا گذاشته شود.
وی تصریح کرد: راه اندازی پورتال ارزی از سوی بانک مرکزی در شرایط فعلی اقتصاد ایران راهی مناسب برای ایجاد انظباط و منضبط کردن بازار ارز استکه نیاز به اجرای دقیق مقررات مربوطه از سوی مسئولان دارد.
ال اسحاق در ادامه تصریح کرد: بورس ارز می توتند مانع از ایجاد رانت خواری و افزایش قیمت ارز شود.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران گفت:باید بگویم در بحث ارز اجرای درست مقررات نقش به سزایی در ایجاد تعادل در بازار ارز کشور دارداینکه می گویند برای  اولویت های ۳ تا ۵ ارز به قیمت ۲ درصد زیر قیمت بازار رسمی به انها داده می شود فکر می کنند که این قیمت احتمالا بین ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ خواهد بود.به هر حال باید مسئولان  به این موضوع توجه داشته باشند که اجرای درست مقررات ارزی نقش موثری در ایجاد تعادل در بازار ارز کشور دارد.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.