آل سعود فرش قرمز مرسی را جمع کرد

شنبه ۲۴ تیر – ۰۴:۵۳:۲۳ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

سفر رییس جمهور مصر به عربستان با انتقادها و بحث و جدل های بسیاری به دلیل رعایت نشدن پروتکلها در استقبال و بدرقه “محمد مرسی” و بی توجهی به پرونده هزاران شهروند مصری بازداشت شده در زندانهای سعودی، همراه شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از شبکه العالم، درحالیکه در جریان استقبال از “محمد مرسی” در فرودگاه فقط “سلمان بن عبدالعزیز” ولیعهد سعودی حاضر بود، مراسم بدرقه وی در سطح بسیار پایین تر و با حضور “عبدالعزیز بن ماجد” امیر شهر مدینه و “سعود الاحمدی” رییس پلیس این شهر برگزار شد.
پس از این رسوایی، مقامات سعودی اعلام کردند که قصد توهین به مصر و یا رییس جمهور این کشور را نداشتند و پادشاه به دلیل وضعیت سلامتی نتوانسته بود در مراسم استقبال حاضر شود، و پادشاه به همین دلیل از هیچ کس در فرودگاه استقبال نمی کند، و در بسیاری از فعالیتهای خود از جمله ریاست شورای وزیران با مشکل روبرو است.
خبرگزاری رسمی سعودی اعلام کرد که مرسی و ملک عبدالله علاوه بر مسائل منطقه ای و بین المللی، با یکدیگر درخصوص افق های همکاری دو کشور، و راه های حمایت و توسعه این همکاری ها در زمینه های مختلف گفت و گو کردند.
با وجود وعده ها و اظهارات قبلی مسئولان سعودی در خصوص افزایش کمکها و سرمایه گذاری ها در مصر، “فایزه ابوالنجا” وزیر تعاون بین الملل از عمل نکردن عربستان و دیگر کشورهای عربی منطقه خلیج فارس به وعده های خود برای کمک به مصر شکایت کرد.
این سفر درحالی برگزار شد که به گفته ناظران، عربستان سعودی با توجه به افزایش نارضایتی های داخلی، همچنان نگران انتقال انقلابهای عربی به این کشور است.
ازسوی دیگر پرونده بازداشت “احمد الجیزاوی” فعال و وکیل مصری هنگام سفر به عربستان برای انجام عمره موجب تشدید نارضایتی مردم مصر از مقامات سعودی شده است.
پس از بالاگرفتن تظاهرات و اعتراضهای مردم مصر به بازداشت این وکیل که قبل از سفر به عربستان از شاه سعودی و دیگر مقامات این کشور به دلیل بازداشت بدون دلیل شهروندان مصری انتقادهای تندی کرده بود، مسئولان امنیتی عربستان اتهام وی را حمل قرص های حاوی مواد مخدر اعلام کردند.
همچنین مسئولان سعودی صبح دیروز ۳۸ مصری را به دلیل اقامت غیرقانونی در عربستان، اخراج کردند. مسئولان فرودگاه بین المللی قاهره هم اعلام کردند که این ۳۸ نفر به خاک مصر بازگشتند.
بی توجهی به مسأله بازداشت شدگان مصری در عربستان که برخی ناظران شمار آنها را بیش از هزار نفر اعلام کرده اند، از دیگر دلایل نارضایتی مصری ها از نتایج این سفر بود. برخی از این شهروندان مدتها است که بدون تفهیم اتهام و محاکمه در زندان هستند. 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۱۴۱۶۵۳۲۳۴۱۶


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.