آل سعود نمیتوانند از”آی سی یو”و”سی سی یو”خیزش مردم را سرکوب کنند

منصور حقیقت پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اعتراضات مردمی در عربستان و ادامه سرکوب ها از سوی رژیم آل سعود ، گفت: عربستان خیلی زودتر از این باید انتظار خیزش اسلامی در حوزه جغرافیایی خود را می کشید.

وی با اشاره به اینکه دوره پادشاهی دیکتاتوری و اداره حکومت به سبک اقتدارگرایانه کاملا عشیره ای در دنیا تمام شده است، بیان کرد: امروز مردم به دنبال حقوق مدنی خود و دموکراسی هستند.

حقیقت پور با تأکید بر اینکه ماهیت رژیم قبیله ای عربستان سعودی زمینه لازم را برای خیزش فراهم کرده است، افزود: خیزش اصلی نیز از سمت شرق بوده است؛ جایی که شیعیان ظهور و بروز بیشتری دارند و حتی از کمترین حقوق مدنی برخوردار نیستند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت:تضاد قدرتی که در داخل حکومت عربستان وجود دارد، اختلاف بین علما و حکومت و اختلاف بین پادشاه و علمای اهل سنت وهابی با مردم ، باعث می شود دامنه خیزش ها توسعه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد مردم عربستان که زنان هستند از حقوق اولیه محرومند، خاطرنشان کرد: این نوع رفتارها در قرن های حاضر قابل قبول نیست و همین مسائل نیز دامنه خیزش را هر روز وسیع تر می کند و البته این طبیعی است که دولت عربستان با توجه به خوی درندگی بخواهد خیزش مردم را سرکوب کند.

حقیقت پور با تأکید بر اینکه سرکوب خیزش مردم از سوی عربستان به نتیجه نخواهد رسید، تصریح کرد: اگر سرکوب جواب می داد، نهضت بیداری اسلامی در بحرین که بسیار کوچک تر است ، به نتیجه می رسید.

وی ادامه داد: دولت عربستان باید تن به پاره ای از خواسته ها و نیازهای مردم بدهد و حقوق آنها را به رسمیت بشناسد. متأسفانه در حال حاضر حکومت در عربستان در دست عده ای پیرمرد است که می خواهند مردم را از داخل «آی سی یو» و«سی سی یو» اداره کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به برخی از جرایم حکومت آل سعود اشاره کرد و گفت: آنها در سنوات گذشته در مسائل دینی مردم دخالت کردند، حج را از یک حوزه دینی به یک حوزه سیاسی خاص تبدیل کردند، در امور بحرین دخالت و برای کاهش قیمت نفت همگام با سیاست های تنظیمی غرب و آمریکا حرکت کردند. آنها در امور افغانستان و پاکستان نیز دخالت کرده و در ایجاد طالبان و کشتار هزاران نفر مردم محروم این کشورها دست دارند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا اصلاحات در عربستان پاسخگو خواهد بود، بیان کرد: عمق فساد در عربستان بیشتر از این است و اصلاحات تنها می تواند گام اول باشد اما عربستان نیاز به تغییر اساسی دارد .

حقیقت پور خاطرنشان کرد: مردم در عربستان باید مانند سایر کشورها که موج بیداری اسلامی در آنها شکل گرفت، رئیس جمهور انتخاب کنند. پادشاهی از منفورترین رژیم ها در دنیاست و مردم باید اجازه پیدا کنند گام به گام جلو بروند و برای سرنوشت و آینده خود تصمیم بگیرند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.