آماده‌ترین دوچرخه سوار باید راهی المپیک شود/ شانس کسب مدال نداریم

امیر زرگری، نخستین لژیونر دوچرخه سواری کشورمان و عضو تیم فرانسوی AG2R LA Mondiale در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص فعالیتش در اروپا، شرایط دوچرخه سواری کشورمان برای شرکت در المپیک و مسائل دیگر صحبت کرد که در ادامه می‌آید:

* خبرگزاری مهر: شرایط‌تان در تیم دوچرخه سواری AG2R LA فرانسه چگونه بود؟
– در سطح دنیا ، ۱۷ تیم “پرو تور” وجود دارد که آنها اجازه شرکت در تمامی مسابقات را دارند،  AG2R  هم یکی از این تیم‌هاست. مسابقاتی که این تیم فرانسوی در آنها شرکت می‌کند، بالاترین رقابت‌های دوچرخه سواری است که در سطح جهان برگزار می‌شود. من هم همراه این تیم اجازه شرکت در مسابقات مذکور را دارم. سال گذشته اولین سال حضورم در این تیم بود. شرایط کمی برایم در آنجا سخت بود اما با گذشت زمان اوضاع بهتر شد.

* چقدر بین رکابزنان سایر کشورهای جهان با دوچرخه سواران ایران تفاوت وجود دارد؟
– تفاوت خیلی زیادی بین آنها وجود دارد. شرایطی که آنجا مهیاست، با کشورمان بسیار فرق دارد. در اروپا هر روز مسابقاتی برگزار می‌شود. تیم‌های خارجی امکانات بسیار خوبی دارند. رکابزنان خارجی سال‌های زیادی است که در این شرایط رکاب می‌زنند. رشته دوچرخه سواری در اروپا تقریبا جزو ورزش‌های مهم و مورد توجه است. همانگونه که ما در ایران به فوتبال اهمیت می‌دهیم، آنها هم حتی چنیدن برابر کشورمان به دوچرخه سواری اهمیت می‌دهند.

* مبالغ پرداختی چگونه است؟
– نسبت به قراردادهای ایران، بد نیست اما هرچقدر بهتر باشید و بیشتر پیشرفت کنید، شرایط‌‌تان ایده‌آل‌تر خواهد شد.

* امسال در چند مسابقه به همراه تیم‌تان شرکت کردید؟
– از ابتدای فصل تا به امروز در مسابقات متعددی شرکت کردم، چراکه رقابت‌های زیادی در اروپا برگزار می‌شود. جالب اینکه تیم‌های این قاره در ابتدای هر فصل روی هر رکابزن برنامه‌ریزی خاصی را انجام می‌دهند که مثلا کدام دوچرخه سوار در چه مسابقه‌ای شرکت کند. فکر می‌کنم امسال در ۵۰ مسابقه حضور داشتم.

* مقام خاصی هم در این مسابقات کسب کردید؟
– شرایط تیم‌های اروپایی با ایران متفاوت است. در اروپا تیم‌های دوچرخه سواری، لیدر دارند. تیم فوتبالی را در نظر بگیرد که یک مهاجم دارد. همه بازیکنان به او پاس می‌دهند تا گلزنی کند. تیم ما هم در هر مسابقه یک لیدر دارد که همه باید برای او رکاب بزنند و کار کنند. دیگر به این صورت نیست که هر ورزشکاری برای خودش رکاب بزند.

* آیا امسال در مسابقه‌ای لیدر بودید؟
– خیر موفق به این امر نشدم. لیدرهای تیم از ابتدای فصل مشخص می‌شوند و سایر نفرات را برای کمک به آنها جذب می‌کنند اما اگر در شرایط خوبی قرار داشته باشید، ممکن است در مسابقه‌ای شما را به عنوان لیدر انتخاب کنند.

* زنگی آبادی، رئیس پیشین فدراسیون دوچرخه سواری شما را به عنوان یکی از سه رکابزن ایران در المپیک انتخاب کرده بود که با تغییرات در راس فدراسیون این انتخاب از سوی سرپرست جدید لغو و قرار بر این شده که نفرات المپیکی، لحظه آخر معرفی شوند. نظرت در این خصوص چیست؟
– فکر نمی‌کنم این نظر بدی باشد. رکابزنی که خوب باشد برایش زمان فرقی نمی‌کند که چه زمانی باید مسابقه بدهد. به نظر من هر کسی که از همه آماده‌تر است باید راهی المپیک شود، چرا که در این رقابت‌ها آمادگی ورزشکاران حرف اول را می‌زند.

* تغییرات در فدراسیون دوچرخه سواری را چگونه ارزیابی می کنید؟
– این مسائل در این ایران تعجبی ندارد. ضمن اینکه در این خصوص صحبتی ندارم.

* آیا فدراسیون دوچرخه سواری در زمان ریاست زنگی آبادی از دوپینگی‌ها حمایت و آنها را به این امر ترغیب می‌کرد؟
– نمی‌خواهم از کسی حمایت کنم اما علی زنگی آبادی نه تنها طی این چند سال اخیر بلکه در ادوار گذشته واقعا برای دوچرخه سواری زحمات زیادی کشیده است. اصلا موضوع حمایت از دوپینگی‌ها و این مسائل وجود ندارد. متاسفانه در ایران بسیاری از ورزشکاران وقتی که اول می‌شوند، آن را حاصل کار و زحمت خودشان می‌دانند اما وقتی شکست می‌خورند آن را به دوپینگ سایرین ربط می‌دهند. بازهم می‌گویم موضوع حمایت دوپینگی‌ها از سوی فدراسیون اصلا حقیقت ندارد.

* علت بالا بودن دوپینگ در دوچرخه سواری چیست؟
– دوچرخه سواری هم مانند وزنه برداری ورزش سنگینی است. فکر می‌کنید وزنه برداران می‌توانند بدون دارو مدال ، کسب کنند؟ این اصلا امکانپذیر نیست!

* خودتان تا به حال دوپینگ کرده‌اید؟
– اگر دوپینگ می‌کردم وضعیتم این نبود، چرا که هزاران بار تست دوپینگ داده‌ام! من از مکمل‌های مجاز استفاده می‌کنم. حتی در تیمی که عضو آن هستم با نظر پزشک مواد مجاز و مکمل‌هایی را در اختیارمان قرار می‌دهند که مصرف کنیم. در گذشته از این مواد استفاده کرده‌ام و در آینده هم استفاده خواهم کرد. کمیته بین المللی مبارزه با دوپینگ سیستمی را تحت عنوان “آدامز” طراحی کرده است که در آن ورزشکاران حرفه‌ای “اکانت‌هایی” دارند. باید برنامه‌های سه ماه آینده خود را به طور کامل به آنها ارائه بدهید که مثلا در روز شنبه سه هفته آینده کجا هستید تا هر وقت که خواستند بدون اطلاع قبلی بیایند و از شما تست دوپینگ بگیرند. امسال پنج بار به این صورت از من تست گرفته شد.

* شرایط دوچرخه سواری کشورمان را در المپیک چگونه ارزیابی می‌کنید؟
– شانسی برای کسب مدال در المپیک نداریم اما به دلیل اینکه امسال در رقابت‌هایی به مراتب بالاتر از المپیک شرکت کرده‌ایم ، نتایج متفاوتی در لندن کسب خواهیم کرد. در المپیک ۲۰۱۲ لندن حدود ۲۰۰ نفر در ماده استقامت رکاب می‌زنند و فکر می‌کنم که بتوانیم بین ۵۰ دوچرخه سوار برتر این مسابقات قرار بگیریم که در صورت تحقق این امر به نتیجه‌ای ایده‌آل دست پیدا کرده‌ایم.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.