آماده مذاکره درباره راهبرد دفاعی لبنان درگفت و گوهای ملی هستیم

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از بیروت، دور جدید گفت و گوهای ملی لبنان به دعوت رییس جمهوری این کشور امروز با حضور تمامی احزاب لبنانی به استثنای ‘سعد حریری’ و ‘سمیر جعجع’ برگزار خواهد شد.

‘شیخ نعیم قاسم’ معاون دبیرکل حزب الله در مراسمی در بیروت با اشاره به شروع گفت و گوی های ملی گفت: لبنان به راهبرد دفاعی بر اساس وحدت و همبستگی همه گروهها و احزاب نیاز دارد و قدرت لبنان در وحدت ارتش، مردم و مقاومت است.

وی افزود: باید در مسیر آزادی و استقلال کشور و دخالت نکردن بیگانگان در آن تلاش کنیم و امیدواریم میز گفت وگوها بتواند دیدگاه های سیاستمداران را بیشتر به هم نزدیک کند.

قاسم در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: ما از همه می خواهیم که نظر خود را درباره راهبرد دفاعی ارایه دهند و باید بیاندیشیم که چگونه می توان لبنان را از خطر تهدیدات رژیم صهیونیستی در امان نگه داشت.

معاون دبیرکل حزب الله ادامه داد: حزب الله موافق ایجاد ساختار سیاسی جدید و ایجاد حکومتی سازنده است، چرا که این حکومت است که حمایت اصلی همه شهروندان لبنانی را فراهم می کند؛ از این رو تشکیل دولت سازنده و تأثیر گذار، امری ضروری در لبنان است.

وی با اشاره به حمله برخی علیه ارتش و وحدت آن و کنار گذاشتن سلاح مقاومت افزود: آنها در واقع خدمت بزرگی به رژیم صهیونیستی و طرح های آمریکایی و اسراییلی در منطقه انجام می دهند.

‘هاشم صفی الدین’ رییس شورای اجرایی حزب الله نیز طی مراسمی در روستای ‘جبشیت’ در جنوب لبنان گفت: کسانی که با سلاح مقاومت به مخالفت پرداخته اند، در واقع به دنبال سلطه و قدرت در لبنان هستند.

‘محمد رعد’ رییس فراکسیون ‘وفاداری به مقاومت’ در مجلس لبنان نیز در مراسمی در روستای ‘قنطره’ در جنوب لبنان، با اشاره به نقش سیاستمداران در حمایت از گروههای مسلح در طرابلس در شمال این کشور گفت: این حمایت ها منجر به نادیده گرفتن نقش مؤسسات امنیتی و نظامی در حفظ امنیت، کشور و شعله ور شدن فتنه طایفی شده است.

‘حسین حاج حسن’ وزیر کشاورزی لبنان نیز در مراسمی در روستای’ العین’ در ‘بعلبک’ در شرق این کشور با اشاره به اهمیت این گفت وگوها تاکید کرد: در برابر تفرقه و از هم گسیختگی گروههای سیاسی لبنان چاره ای جز آغاز گفت و گو نداریم.

همچنین ‘ابراهیم امین السید’ رییس شورای سیاسی حزب الله در سخنانی در بعلبک با اشاره به شروع گفت و گوهای ملی گفت: این جایگاه ، مکانی برای انتقاد و گله مندی گروهها از هم نیست.

وی با اشاره به درگیری های مسلحانه اخیر طرابلس ادامه داد: وقوع این حوادث ناگوار، حزب الله را برآن داشت که به تشکیل زود هنگام گفت وگوهای ملی پاسخ مثبت دهد چرا که این حوادث به مصلحت لبنانی ها نیست.

السید تأکید کرد: گفت و گوها باید به صورت مداوم و پیوسته میان لبنانی ها جریان داشته باشد تا بدین گونه از شدت اختناق سیاسی کشور کاسته شود و فضای خوبی برای حل مشکلات مردم ایجاد کنیم.

رییس شورای سیاسی حزب الله با اشاره به دعوت ‘سیدحسن نصرالله’ دبیرکل حزب الله لبنان به تشکیل اجلاس مؤسسان ملی گفت: این یک فرصت حقیقی و جدی برای لبنانی ها است تا بدین گونه برای یک بار هم شده گرد دولت و مؤسسات آن جمع شوند.

السید با اشاره به مشارکت نکردن برخی افراد در جلسه های گفت و گوهای ملی افزود : کسانی که در این جلسات شرکت نمی کنند، در واقع خواهان ایجاد دولت سازنده و واقعی در لبنان نیستند، بلکه خواهان ایجاد عمارت در این کشور هستند.

‘نواف موسوی’ عضو ‘فراکسیون مقاومت’ نیز در مراسمی در روستای ‘یاطر’ در جنوب لبنان با اشاره به نقش احزاب در حمایت از گروههای مسلح گفت: جریان های سیاسی و احزاب لبنانی به پایگاههایی برای حمایت و آموزش نظامی افراد علیه سوریه تبدیل شده اند.

‘شیخ نبیل قاووق’ معاون رییس شورای اجرایی حزب الله در مراسم دیگری در روستای ‘شرقیه’ در جنوب لبنان با اشاره به مخالفت جریان ‘ ۱۴ مارس’ با اصل گفت وگوهای ملی تاکید کرد: این مخالفت نشان می دهد که آنها با ایجاد ساختار سیاسی و ایجاد دولت سازنده و فعال در لبنان مخالف هستند.

وی افزود: آنچه امروز بیش از هر چیز لبنان را در معرض خطر و تهدید قرار داده ، دخالت و مشارکت ۱۴ مارس در حمله علیه سوریه است.

خاورم*۲۰۲۳**۱۰۳۰**۱۶۵۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۷۲۴۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.