آمادگی تولیدکنندگان زیورآلات برای صادرات

۰۹ام بهمن ،

بینا- رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی ایران از لزوم توجه ویژه مسئولین برای حل مشکل اخیر صادرات طلا و زیور آلات، در جهت ارزآوری برای کشور خبرداد.
به گزارش بینا، منوچهر جنتی ضمن بیان ارزآوری بالای صنایع دستی و زیورآلات طلا و جواهر در زمان تحریم ها به طلا گفت: بخشی از تولیدات داخلی کشور ، بخش زیور آلات سنتی و تاریخی است و چون اکثراً دست ساز و با هنر توام است در مجموعه محصولات صنایع دستی محسوب شده و جایگاه ویژه ای برای صادرات دارند.
وی با بیان تنوع و تکثیر مدلهای سنتی و بومی ایرانی اظهار داشت: برای تجار و مشتریان خارج کشور این طرح ها از استقبال خوبی برخوردار است ، که این محصولات معمولا به خاطر کار خاصی که روی آن انجام می گیرد اجرت بیشتری داشته و به تبع ارزآوری بیشتری هم برای کشور به دنبال خواهد داشت.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی ایران با اشاره به اشتغالزایی وسیع در تولید زیورآلات سنتی طلا و جواهر خاطر نشان کرد: در یک کار سنتی مانند سرویس یا انگشتر، قلم کاری و تراشکاری می گردد و به سنگهای قیمتی مانند فیروزه و یا عقیق که در کارگاههای دیگر تراش می خورند مزین می گردد و این نوع تولیدات بازدهی بیشتری برای صادرات دارند، و سازمان میراث فرهنگی و سازمان صنایع دستی تمایل دارند در این زمینه صادرات قابل توجهی داشته باشیم.
جنتی بزرگترین چالش پیش روی تولید کنندگان و صادرکنندگان زیورآلات طلاوجواهر را ممنوعیت خروج مصنوعات طلاو جواهر از کشور طی ماههای اخیر عنوان کرد و افزود: با توجه به نوسانات اخیر ارز بانک مرکزی و گمرک درحال حاضر جلوی صادرات این اقلام را گرفته اند و با مکاتباتی که به سازمان توسعه تجارت اتاق بازرگانی ایران داشتیم هنوز نتوانستیم ایشان را برای صادرات طلا و جواهر متقاعد سازیم.
وی تصریح کرد: اگر فلزی که خارج می گردد، به طور مثال ۱۰ کیلو طلا از کشور خارج شود عینا” ۱۰ کیلو طلا وارد کشور می گردد واجرت آن به صورت ارز وارد کشور می گردد.
این حرکتی است که کشورهای مطرح این صنعت نظیر تایلند، ایتالیا و ترکیه انجام می دهند و بانکهای مرکزی و گمرک این کشورها از این تجارت حمایت می کنند.
این فعال بازار طلا و زیور آلات سنتی خاطر نشان کرد: در حالی که برای صادرات اقلام پتروشیمی و دیگر کالاها چند کشتی نیازاست و روزها طول می کشد که با کشتی بار به مقصد برسد صادرات محصولات و مصنوعات طلا ظرف۲۴ ساعت از زمان سفارش مشتریان، بار تحویل کشور مقصد می گردد، و طلا و ارز حاصل از فروش آن به کشور وارد می گردد و در یک جمله می توان گفت کمترین حجم بالاترین ارزش و سودآوری را برای کشور به دنبال دارد، و آن چیزی است که کشورهای صاحب نام در این تجارت سالهاست آن را متوجه شده و عملا مشوق صادرکنندگان در این زمینه می باشند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی ایران با بیان ارسال نامه هایی برای مقامات سطح اول کشور در مورد مشکلات اخیر صادرات این صنف گفت: در حال حاضر معضلات صادرات حل نشده و اکثر کارگاهها رو به تعطیلی است و بعضی از کارگاهها تعدیل نیرو کرده اند و دولت و مجلس باید کمک کنند تا ما در بخش صادرات غیر نفتی مشکلی نداشته باشیم و بازدهی خوب این صادرات را برای کشور داشته باشیم.
جنتی با اعلام اینکه بسیاری از تولیدکنندگان و صادرکنندگان زیور آلات طلا و جواهر قبل از ممنوعیت خروج مصنوعات طلا، اقدام به وارد کردن شمش برای صادرات زیور آلات کرده اند خاطر نشان کرد : باید برای صادرات روان سازی شود که این تسهیل ارزآوری را سریعتر می کند و در این میان باید منافع صادرکنندگان لحاظ شود به طور مثال آنان در قبال طلای صادراتی، باید شمش طلا با ۵درصد ارزش افزوده وارد کنند که این ارزش ریالی برای صادرکنندگان مقرون به صرفه نیست، و در کل تولیدکننده موجودی کافی طلا فقط برای کار در کارخانه دارد و اگر طلای وی بلافاصله برنگردد چرخه ی تولید آن کارخانه از کار می افتد و تولید کننده فقط باید به فکر تولید و صادرات باشد.
وی پیشنهاد داد : برای حل این مشکل می توان در ورود موقت طلا، تضمین گرفته شود و از تولیدکنندگان ریال دریافت نشود و با معرفی صادرکندگان از طرف این اتحادیه هماهنگی و همکاری با آنان از طرف گمرک صورت می گیرد تا تخلفی صورت نگیرد و می توان این مسائل را با اتاق ایران و سازمان توسعه تجارت و کارشناسان این صنف مطرح نمود و راه حلی منطقی و درست در این زمینه اتخاذ کرد.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.