آمادگی مجلس برای تسهیل بازگشت ایرانیان خارج از کشور

ایران > سیاست‌خارجی– بعد از بازگشت رئیس‌جمهور از سفر نیویورک، دیداری با نمایندگان مجلس ترتیب داده شد تا جزئیاتی از این سفر و مکالمه روسای جمهور دو کشور به اطلاع آنها برسد.

 اما قرار است امروز یکشنبه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشور نیز در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حاضر شود.
با سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به گفت‌وگو نشستیم تا علاوه بر اطلاع از محور موضوعات جلسه نمایندگان با وزیر، از نظرات وی دربارهٔ تسهیل در رفت‌وآمد خانواده‌های ایرانی خارج از کشور به داخل که رئیس‌جمهور در جلسه با نمایندگان مطرح کرده بود آگاه شویم. حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه‌ای که با نمایندگان مجلس داشت بخشی از صحبت‌های خود را به امکان بازگشت ایرانیان خارج از کشور اختصاص داده و از مجلس خواسته بود که در این باره ریل گذاری کند.

  • قرار است امروز آقای ظریف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حاضر شود؛ درحالی‌که اواخر هفته پیش نمایندگان مجلس با رئیس‌جمهور دیدار داشتند و از جزئیات سفر آگاه شدند. سبب حضور آقای ظریف در کمیسیون چیست و محورهای این جلسه چه خواهد بود؟

از برنامه‌های طبیعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بررسی سفرها، ملاقات‌ها و نشست‌های هیأت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین‌المللی است. سفر آقای روحانی و هیأت همراه به نیویورک یکی از ضروری‌ترین سفرها در حوزه سیاست خارجی بود؛ اگرچه رئیس‌جمهور محترم در ملاقات با نمایندگان گزارش جامعی از سفرشان و ملاقات‌هایی که داشتند ارائه دادند اما همه فعالیت‌های هیأت سفر کرده گزارشی نبود که آقای روحانی ارائه داد چرا که خود آقای ظریف ملاقات‌ها و نشست‌های متعددی داشتند که ضروری‌ترین آنها نشست با گروه ۱+۵ و ملاقات با وزیر خارجه آمریکا بود؛ همچنین ایشان ۳بار با آقای بان‌کی‌مون دبیر‌کل سازمان ملل متحد دیدار کردند و بعد از بازگشت رئیس‌جمهور باز هم آقای ظریف در نیویورک ماند و در این مدت دیدار و گفت‌وگو‌های بسیار دیگری انجام داد، بنابراین سفر هیأت ایرانی به نیویورک مطالب و ناگفته‌های بسیار و تازهی دارد که باید در کمیسیون مطرح شود و به اطلاع نمایندگان مجلس برسد.

  • یکی از مسائلی که آقای روحانی در جلسه خود مطرح کردند درخصوص بازگشت ایرانیان خارج از کشور بود، در این زمینه آیا این امکان وجود دارد که کمیسیون طرحی را برای تسهیل این امر ارائه دهد؟

این ایده که ما ارتباط خوبی با ایرانیان خارج از کشور داشته باشیم و رفت‌وآمد آنها را تسهیل کنیم بسیار خوب است؛ مطابق گزارش‌هایی که ما داریم رابطه بعضی فرزندان و نوادگان خانواده‌های ایرانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند در حال قطع شدن است و حتی بسیاری از آنها نمی‌توانند به زبان فارسی صحبت کنند و این مسئله اصلا برای ایرانیان خارج از کشور خوب نیست لذا ما باید رفت‌وآمد آنها را تسهیل کنیم. بنابراین فکر می‌کنم بر ضرورت این مسئله همه اجماع داشته باشند و اراده نظام نیز بر آن خواهد بود که این مسئله تسهیل شود. اما کمیسیون و مجلس قانونگذار می باشند و اگر نیاز به مصوبه قانونی باشد یا منع قانونی وجود داشته باشد کمیسیون آمادگی دارد تا طرح قانونی تهیه کند ولی تا الان بحث موانع قانونی مطرح نشده و اگر وزارت امور خارجه یا دولت نیازمند کمک مجلس در این زمینه‌ها باشند ما آمادگی داریم که این اتفاق بیفتد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.