آماری از سرانه‌ مطالعه در کشور

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، سرانه مطالعه را ۷۹ دقیقه در روز اعلام کرد.

به گزارش فارس، منصور واعظی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ۱۰۰ سال اخیر تا سال ۵۷ و قبل از انقلاب، ۳۵۰ باب کتابخانه در کشور تأسیس شده که این تعداد کتابخانه در سال ۸۴ و پیش از دولت نهم و دهم به یک‌هزار و ۶۰۰ کتابخانه افزایش یافت.

وی افزود: در دولت نهم و دهم با تأسیس یک‌هزار و ۲۰۰ باب کتابخانه در سطح کشور تعداد کتابخانه‌های کشور به ۲ هزار و ۸۰۰ باب کتابخانه افزایش یافت.

این مسئول خاطرنشان کرد: با افزایش کتابخانه‌های کشور سرانه کتابخانه در کشور از یک متر به ازای هر ۱۰۰ نفر به دو متر به ازای این شاخص افزایش یافت.

به گفته وی بخش عمده‌ای از توسعه کتابخانه‌های کشور و ارتقای سرانه کتابخانه در کشور ناشی از حضور خیران در این بخش و بخشی نیز از طریق عملکرد دولت و رویکرد رهبری به مسائل فرهنگی به عنوان یکی از مسائل اولویت‌دار کشور محقق شده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور یادآور شد: از یک‌هزار و ۲۰۰ باب کتابخانه جدیدالتأسیس در کشور ۸۰۰ باب کتابخانه توسط خیران احداث شده است.

واعظی در ادامه سرانه مطالعه در کشور پیش از انقلاب را دو دقیقه اعلام کرد و گفت: در حال حاضر سرانه مطالعه به ۷۹ دقیقه در بخش‌های کتاب، روزنامه، اینترنت، قرآن و ادعیه رسیده است.

وی اضافه کرد: از این میزان مطالعه در روز ۲۰ دقیقه به قرآن و ادعیه و ۱۸ دقیقه به کتاب اختصاص دارد که این میزان مطالعه در روز یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در ارتقای فرهنگی کشور محسوب می‌شود.

این مسئول همچنین افراد باسواد در کشور قبل از انقلاب را ۳۵ درصد اعلام کرد و بیان داشت: میزان افراد باسواد به برکت انقلاب اسلامی امروز به ۸۶ درصد افزایش یافته است و ۱۴ درصد افراد بی‌سواد کشور به طور عمده افراد بالای ۵۰ سال هستند که باید قبل انقلاب به مدرسه می‌رفته‌اند.

به گفته وی  بعد از انقلاب تنها یک درصد از مردم بی‌سواد مانده‌اند که این افراد نیز بیش از ۳۵ سال سن دارند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور احداث کتابخانه اصلی شهرستان کاشان در کنار مسجد تاریخی میرعماد و پیوند کتابخانه با مسجد را حائز اهمیت دانست و گفت: مسجد و کتابخانه به عنوان دو بنای دینی و فرهنگی اصلی‌ترین بناهای هر شهرستانی محسوب می‌شوند.

واعظی تصریح کرد: انتظار می‌رود در احداث کتابخانه مرکزی کاشان در کنار مسجد میرعماد این شهرستان از برجسته‌ترین مهندسان و طراحان استفاده شود تا کتابخانه‌ای ایمن در بافت سنتی و مذهبی کاشان احداث شود و خانواده‌ها با رغبت بیشتری به فرزندان اجازه حضور در این کتابخانه را بدهند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بر سرعت و دقت در اجرای  هر چه سریعتر ساخت این پروژه تأکید کرد و با اشاره به اینکه پروژه‌هایی از این دست بین شش ماه تا یک سال باید به بهره‌برداری برسد ابراز داشت: انتظار می‌رود همزمان با مراسم سنتی مذهبی قالیشویان سال آینده، بهره‌برداری از این پروژه آغاز شود.

این کتابخانه در زمینی به مساحت ۵ هزار متر مربع و ۱۰ هزار متر مربع زیربنا در چهار طبقه و در جوار مسجد تاریخی میرعماد کاشان واقع در میدان سنگ این شهرستان احداث می‌شود.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.