آمار اهداکنندگان کلیه از خانواده به کمتر از ۵ درصد رسیده است

۱۵م دیماه ،
ممتاز نیوز: شواهد موجود نشان می دهد که به دلایل مختلف به ویژه با وارد شدن منابع مالی در اهدای کلیه، آمار اهداکنندگان این عضو حیاتی از خانواده و نزدیکان درجه یک، به کمتر از ۵ درصد رسیده است.
کمال شاکری، فوق تخصص نفرولوژی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: پیوند کلیه و دیالیز آخرین امید اشخاص مبتلا به نارسایی های مزمن کلیوی است که هر دوی آنها با مشکلات بسیاری همراه است.

وی گفت: بر طبق بعضی از آمار بیش از ۳۵ هزار بیماری دیالیزی در کشور وجود دارند که برای همین تعداد هم امکانات کافی برای پیگیری روند درمان وجود ندارد.

شاکری با بیان اینکه آمار اشخاص نیازمند دیالیز در حال افزایش است اظهار داشت: دیالیز با مشکلات بسیاری همراه است و اغلب اشخاص دچار نارسایی ها و بیماری های مزمن کلیوی، تمایل به انجام عمل پیوند کلیه دارند.

وی تأکید کرد: اگرچه برخلاف اغلب کشورهای جهان، در ایران مشکل خاصی از نظر فراهم شدن کلیه پیوند وجود ندارد اما هزینه های انجام این عمل بسیار بالا است.

شاکری با اشاره به ایجاد بازار سیاه در خرید و فروش کلیه، تصریح کرد: متأسفانه بعضی از اشخاص واسطه و سودجو که تنها به منافع خود می اندیشند، اقدام به راه اندازی بازارهای سیاه و دلالی در فروش کلیه های پیوندی کرده اند که این موضوع بیش از همه به اشخاص نیازمند کلیه و خانواده آنها فشار وارد می کند.

وی با بیان اینکه یکی از راه های اصلی برای پیوند کلیه، استفاده از خانواده و خویشاوندان درجه یک است تأکید کرد: شواهد موجود نشان می دهد که به دلایل مختلف به ویژه با وارد شدن منافع مالی در اهدای کلیه، آمار اهداکنندگان این عضو حیاتی از خانواده و نزدیکان درجه یک به کمتر از ۵ درصد رسیده است.

شاکری خاطرنشان کرد: البته اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد و برای ساماندهی خرید و فروش و اهدای کلیه اقدام جدی صورت نگیرد آمار موجود باز هم کاهش خواهد یافت.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.