آمار اهدای قرنیه چشم در ایران بالاست

سلامت > عمومی– معصومه پیرجلی:
پیوند قرنیه در ایران ۵۰سال پیش برای نخستین‌بار توسط پروفسور شمس در بیمارستان فارابی انجام شد.

این عمل در حال حاضر به‌شدت شایع شده و یکی از موفق‌ترین پیوند‌هاست. ایران در زمینه پیوند قرنیه چشم پابه‌پای تکنولوژی پیش‌رفته است. آنچه به مدد متخصصان و جراحان پیوند قرنیه آمده، آمار اهدای قرنیه چشم است. در واقع فرهنگ اصیل ایرانی یاور تکنولوژی‌های نوین شده است.

دکتر خسرو جدیدی، فوق تخصص پیوند قرنیه چشم با ابراز خرسندی از اینکه پیوند قرنیه چشم در ایران یک عمل موفق است، گفت: پیوند قرنیه جزو عمل‌هایی است که میزان موفقیتش نسبت به سایر عمل‌ها بسیار بالاتر است. نسج قرنیه به‌دلیل نداشتن عروق خونی بی‌نظیر است.

نداشتن عروق خونی محاسن و معایبی دارد. جدیدی در توضیح این محاسن و معایب اظهار کرد: نداشتن عروق خونی باعث می‌شود پیوند قرنیه کمتر رد شود به این دلیل که سیستم ایمنی بدن به‌راحتی آن را می‌پذیرد. برای اینکه پیوند سایر اعضاء مانند کلیه، قلب و… با موفقیت انجام شود، بیمار باید داروهای قوی مصرف کند تا سیستم ایمنی بدنش ضعیف شود اما در پیوند قرنیه چنین دوره‌ای نیاز نیست. همچنین آزمایش‌های همگونی گروه‌های خونی و ژنتیک برای پیوند قرنیه لازم نیست به همین دلیل می‌توان گفت موفق‌ترین پیوند در بدن قرنیه چشم است.

وی در ادامه تأکید کرد: البته نداشتن عروق خونی مشکلاتی نیز در پی دارد، مانند اینکه زخم دیرتر بهبود پیدا می‌کند به همین دلیل باید مدت زمان طولانی‌تری برای بهبود درنظر گرفت. علاوه بر این قرنیه هیچ‌گاه استحکام اولیه را پیدا نخواهد کرد.

این فوق‌تخصص پیوند قرنیه چشم با ابراز خرسندی از اینکه پیشرفت تکنولوژی‌های جدید باعث شده تا بتوان پیوند قرنیه را به‌صورت انتخاب لایه انجام داد، افزود: قرنیه پنج لایه دارد که حیاتی‌ترین‌شان لایه‌ای است که از بدو تولد در فرد وجود دارد و اگر به هر دلیلی آسیب ببیند دیگر قابل ترمیم نیست. در حال حاضر پیوند قرنیه به‌صورت انتخابی انجام می‌شود به این معنا که تنها لایه‌های دچار مشکل را عوض می‌کنیم و لایه‌های دیگر باقی می‌مانند.

به گفته جدیدی ایران در پیوند قرنیه همسان با استانداردهای بین‌المللی حرکت می‌کند؛ برای مثال پیوند قرنیه با لیزر به‌تازگی در دنیا انجام شده که خوشبختانه در ایران نیز این عمل با لیزر انجام می‌شود. برداشتن لایه‌های قرنیه قبلا با دست انجام می‌شد اما در حال حاضر با لیزر برداشته می‌شود.

آمار بیمارانی که نیاز به پیوند قرنیه چشم دارند در ایران بسیار بالاست و از افراد خردسال تا مسن را شامل می‌شود. این فوق تخصص پیوند قرنیه در این رابطه گفت: خوشبختانه بیماران برای انجام عمل قرنیه منتظر نمی‌مانند و به محض اینکه مشخص شود باید قرنیه‌شان پیوند بخورد این عمل انجام می‌شود. از لحاظ تأمین قرنیه چشم با مشکل مواجه نیستیم و بانک چشم نیاز بیماران به قرنیه را به‌خوبی برآورده می‌کند.

وی در ادامه تأکید کرد: تفاوتی که در قرنیه چشم با سایر اعضا و نسوج وجود دارد این است که اعضای دیگر مستلزم این هستند که فرد مرگ مغزی شده باشد اما برای اهدای قرنیه این امکان وجود دارد تا شش ساعت پس از مرگ، قرنیه بیمار جدا و اهدا شود. با توجه به فرهنگ ایثاری که در کشور ما وجود دارد آمار اهدای قرنیه چشم بالاست و همین باعث شده تا با مشکل مواجه نباشیم.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.