آمار تجارت خارجی کشور در هفت ماهه امسال به ۴۵ میلیارد دلار رسید

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

آمار تجارت خارجی کشور در ۷ ماهه سال جاری به رقم ۴۵ میلیارد و ۲۱۸ میلیون دلار رسید.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران در این مدت میزان صادرات کشور ۴۹ میلیون و ۳۲۵ هزار تن و به ارزش ۲۱ میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار بود که این میزان به لحاظ وزنی ۷/۵ درصد افزایش و به لحاظ ارزشی ۱۵ درصد کاهش نشان می دهد.

بر اساس این گزارش ممتاز به نقل از اقلام عمده صادرات در هفت ماهه سال جاری به ترتیب شاملسنگ آهن به ارزش ۷۴۷میلیون دلار، اوره به ارزش ۶۸۸ میلیون دلار و متانول به ارزش۶۷۱میلیون دلار بوده است.

این گزارش ممتاز به نقل از در خصوص ترکیب کالاهای صادراتی به تفکیکمیعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها می‌افزاید: در هفت ‌ماهه سال جاریاز مجموع صادرات غیرنفتی، ۳میلیارد و ۹۲۶میلیون دلار به میعانات گازی، ۵میلیارد و۵۹۲میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و ۱۱میلیارد و ۶۴۴میلیون دلار به سایر کالاهااختصاص داشته است.

بر اساس این گزارش ممتاز به نقل از در این مدت بیشترین میزان کالای صادراتی به کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستانصادر شد.

در این مدت ۳میلیارد و ۶۲۵میلیوندلار انواع کالا به چین،۳ میلیارد و ۴۱۵ میلیون دلار به عراق، ۲ میلیارد و ۵۸ میلیون دلار به امارات متحده عربی، یک میلیارد و ۵۱۳ میلیون دلار به هند و یک میلیارد و ۴۵۴ میلیون دلار به افغانستان صادر شده است.

این گزارش ممتاز به نقل از در خصوص میزان واردات در هفت ماهه سال جاری می افزاید: در این مدت ۱۶ میلیون تن کالا به ارزش ۲۴ میلیارد و ۵۶ میلیون دلار وارد کشور شده است که این میزان به لحاظ وزنی ۳۲/۵ درصد و از حیث ارزش ۲۴/۸ درصد کاهش داشته است.

عمده‌ترین اقلام وارداتی

بر اساس این گزارش ممتاز به نقل از، برنج به ارزش یک میلیارد و ۴۶۴ میلیون دلار، کنجاله با ۹۱۷میلیون دلار گندم با ۶۵۵ میلیون دلار، ذرت با ۵۸۱ میلیون دلار و وسایل نقلیه با موتور پیستونی داخلسوز با حجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ با ۵۲۱ میلیون دلار ۵ قلم عمده کالا های وارداتی بوده اند.

در این مدت امارات متحده عربی در مجموع ۴میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار انواع کالا به ایران صادر کرد و ۲۰/۳۷ درصد از کل ارزش واردات کشورمان را به خود اختصاص داد. پس از آن چین با ۴میلیارد و ۶۲۳میلیون دلار ، هند با ۲ میلیارد و ۲۶۹میلیون دلار ، جمهوری کره با ۲ میلیارد و ۴۶میلیون دلار و ترکیه با ۲ میلیارد و ۲۸میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.