آمار جمعیت دانشجویی در سال تحصیلی جدید

۵۰۰ هزار صندلی خالی؛

آموزش > عالی
مدیر کل نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام آمار جمعیت دانشجویی در سال تحصیلی جدید، گفت: امسال باز هم یک سری صندلی خالی خواهیم داشت.

رضا عامری در گفتگو با مهر با اشاره به آمار دانشجویان در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ اظهار داشت: امسال حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دانشجو در ۲ هزار و ۲۰۰ موسسه آموزش عالی سال تحصیلی را آغاز خواهند کرد و به دانشگاهها مجوز داده شد سال تحصیلی را از شنبه ۱۸ شهریورماه آغاز کنند و برخی دانشگاهها از امروز به استقبال سال تحصیلی جدید خواهند رفت.

وی با اشاره به جمعیت دانشجویی زیر تحصیلات تکمیلی که امسال وارد دانشگاه می‌شوند، اظهار داشت: امسال یک میلیون و ۸۰ هزار صندلی در دانشگاههای دولتی از جمله، علمی کاربردی، پیام نور، فنی و حرفه ای، غیرانتفاعی در نظر گرفته شده اما تعداد داوطلبان چیزی در حدود ۹۳۰ هزار نفر است که در واقع باز هم یک سری صندلی خالی خواهیم داشت.

۵۰۰هزار صندلی خالی در سال تحصیلی جدید

مدیر کل نظارت و ارزیابی وزارت علوم در پاسخ به این پرسش که در سال تحصیلی جدید چه میزان صندلی خالی در دانشگاهها پیش بینی می شود، اظهار داشت: حداقل یک ظرفیت ۵۰۰ هزار نفری در آموزش عالی برای همه زیرنظامها از جمله کاردانی و کارشناسی خالی خواهد ماند.

در تحصیلات تکمیلی ظرفیت مورد نیاز را نتوانستیم فراهم کنیم

وی همچنین درباره ظرفیت تحصیلات تکمیلی گفت: در دکتری ۱۳۰ هزار داوطلب داریم در حالیکه تنها ۱۰ هزار نفر پذیرفته می شوند و برای کارشناسی ارشد تعداد متقاضیان حدود ۱۰ برابر تعداد قبول شدگان بود که این آمار نشان می دهد در تحصیلات تکمیلی بین عرضه و تقاضا توازنی دیده نمی شود و ظرفیت مورد نیاز را نتوانستیم فراهم کنیم.

عامری خاطرنشان کرد: بر اساس سیاستها و برنامه های کلی اگر وضعیت موجود ظرفیت تحصیلات تکمیلی کشور را به ۳۰ درصد افزایش دهیم تا پایان برنامه پنجم ظرفیت تحصیلات تکمیلی در کشور حداقل ۲ برابر خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت علوم با اشاره به میزان دانش آموختگان در سال تحصیلی جدید، اعلام کرد که به طور میانگین سالانه چیزی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار دانش آموخته داریم که به این ترتیب می توان گفت نسبت ورودیها و خروجیها تقریباً برابر است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.