آمار دوربین های تله ای واقعی تر است

دوشنبه ۱۵آبان۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

برای اولین بار در کشور آماربرداری علمی در خصوص شمارش جمعیت یوزپلنگ ایرانی آسیایی در کشور آغاز شده است.

هومن جوکار مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسیایی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: آنچه تا کنون در مورد تعداد جمعیت یوز ایرانی گفته شده است بر اساس نظرات کارشناسی بوده که نمی تواند بسیار دقیق باشد.
وی با بیان اینکه هیچکس نمی تواند تعداد جمعیت واقعی یوز را مشخص کند، افزود: در قبل کارشناسانی که به مناطق حفاظت شده وارد می شدند بر اساس قضاوت شخصی شان کاهش یا افزایش یوزها را عنوان می نمودند در حالیکه بسیار بررسی علمی نداشته است.

وی ادامه داد: از شش ماه قبل تا کنون برای آماربرداری دقیق و علمی جمعیت یوزپلنگ در کشور از دوربین های تله ای در مناطق حفاظت شده استفاده می کنیم.

جوکار تصریح نمود: با بررسی ۸ زیستگاه یوز در کشور مشخص شد آنچه در قبل در خصوص جمعیت یوزها توسط کارشناسان گفته شده است کمتر از تعداد واقعی آنهاست.

مدیر پروژه ملی یوزپلنگ ایرانی خاطر نشان نمود: با اشاره به زیستگاه های یوز شامل بافق، دره انجیر وینباز، سیاه کوه، عباس آباد، نائین، پارک ملی کویر، توران، میاندشت، راور و نایبندان با کارگزاری ۱۰۰ دوربین تله ای در ۱۰ زیستگاه یوز و بررسی علمی که هنوز هم در کلیه زیستگاه ها غیر از ۲ زیستگاه راور و نایبندان در مناطق حفاظت شده کشور کمتر از قبل شده است ولی کاهش چشمگیری نداشته است./ف


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.