آمار متناقض ۲ مسئول در یک همایش/ دخل و خرج هدفمندی چقدر است؟

۳۰م آذر ،

وزیر امور اقتصادی و دارایی و دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه ها در روز همایش دومین سالگرد اجرای ای قانون آمارهای متفاوتی از دخل و خرج هدفمندی یارانه ها اعلام کردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،دومین سالروز اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها چهارشنبه قبل ۲۹ آذرماه با حضور رئیس جمهور، وزرای اقتصاد، نیرو، وصنعت و معدن و تجارت، دیبر ستاد هدفمندی سازی یارانه ها، بعضی نمایندگان مجلس و جمعی دیگر از مسئولان برگزار شد.

در ابتدای این همایش محمدرضا فرزین دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه ها گزارشی از عملکرد دوساله اجرای این قانون ارائه کرده است که دخل و خرج قانون هدفمندی یارانه ها مهمترین بخش آن بوده است.

بر اساس گزارشی که فرزین ارائه کرده است، در ۲۱ ماه قبل از اجرای قانون مجموع منابعی که بر اثر اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی حاصل شده ۴۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی در ادامه با بیان این‌که ۱۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از ردیف‌های بودجه‌ای استفاده کردیم گفت: همچنین ۷۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به خانوارها یارانه نقدی پرداخت شده است و مبلغ ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نیز به تولید اختصاص یافته است.

بنابراین بر اساس آمار فرزین، مجموع درآمد هدفمندی یارانه ها ۶۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است و هزینه و پرداختی از محل این قانون نیز ۸۹ هزار میلیارد تومان بوده که از کسری حدود ۲۶ هزار میلیارد تومانی درآمد هدفمندی یارانه ها طی دو سال خبر می دهد.

این در حالی است که سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این همایش پشت تریبون رفت و به ارائه آماری از دخل و خرج هدفمندی یارانه ها پرداخت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به درآمد ۸۲ هزار میلیارد تومانی اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها در بخش فروش حامل‌های انرژی گفت: از این رقم ۵۲ هزار میلیارد تومان به سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها و ۲۹ هزار میلیارد تومان به شرکت‌ها و صنایع پرداخت شد.

حسینی با اشاره به این‌که در حال حاضر میزان اضافه برداشت دولت از بانک مرکزی یا همان تنخواه حدود پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است گفت: ما حدود ۸۲ هزار میلیارد تومان ناشی از اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها پول پرداخت کردیم که از این رقم پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مربوط به اضافه برداشت دولت از بانک مرکزی می‌شود که نسبت پرداخت پول به تنخواه ۶٫۷ درصد است که نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است.

بنابراین در حالی فرزین درآمد هدفمندی یارانه ها را ۶۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرده که حسینی این رقم را ۸۲ هزار میلیارد می داند. بر اساس گفته وزیر اقتصاد تمام این ۸۲ هزار میلیارد هزینه شده ولی فرزین اعلام کرده میزان پرداختی طی ۲۱ ماه ۸۹ هزار میلیارد تومان بوده است.

سهم تولید را هم در حالی فرزین ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده که حسینی اعلام کرده است، به شرکتها و صنایع ۲۹ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

آمار ۲ مسئول در یک همایش درآمد یارانه‌ها هزینه یارانه‌ها سهم تولید از یارانه
حسینی وزیر اقتصاد ۸۲ هزار میلیارد تومان ۸۲ هزار میلیارد تومان ۲۹ هزار میلیارد تومان
فرزین دبیر ستاد هدفمندی ۶۳۶۰۰ میلیارد تومان ۸۹ هزار میلیارد تومان ۱۷۸۰۰ میلیارد تومان

ممکن است دولت در مجموع آمار و ارقام واحدی از دخل و خرج هدفمندی یارانه ها در دو سال قبل داشته باشد ولی اعلام آمار و ارقام متفاوت از دخل و خرج هدفمندی از سوی دو مسئول در یک همایش چندان مناسب به نظر نمی رسد و شائبه هایی را ایجاد می کند.

منبع :تسنیم


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.