آمانو: ایران پارچین را پاکسازی کرده است/ دیپلمات‌های ایرانی: آمانو و نماینده آمریکا پشت پرده توافق کرده‌اند

۱۵خردادماه،

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرده حتی اگر بازرسان آژانس اجازه دسترسی به پارچین را پیدا کنند، ممکن است چیزی در آن نیابند و دیپلمات ها در تهران معتقدند تردیدی وجود ندارد که آمانو مشغول غرض ورزی سیاسی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛‌ “یوکیا آمانو” روز ۱۳ خرداد (۳ ژوئن ۲۰۲۴) طی سخنانی در افتتاحیه نشست ماه ژوئن ۲۰۲۴ شورای حکام آژانس، ادعا کرد ایران تاسیسات پارچین را به نحو اساسی پاکسازی کرده است.
 
آمانو گفت:ماموران این سازمان اگر هم اجازه دسترسی به مرکز نظامی پارچین ایران را بیابند ممکن است دیگر هیچ چیزی در آنجا پیدا نکنند.
 
آمانو همچنین گفت: سازمان وی در گفت وگوهای خود با ایران برای رفع موانع موجود بر سر راه جستجوی آژانس بین المللی انرژی اتمی دربارهٔ تحقیقات احتمالی سلاح هسته ای توسط تهران مدتی است دور خودش می چرخد.
 
آمانو همچنین در اظهارات عجولانه خود در شورای حکام آژانس و سپس در یک کنفرانس خبری گفت پیشرفت ایران در ساخت یک رآکتور تحقیقاتی و نیز غنی سازی اورانیوم توسط این کشور  کاملا مخالف  قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است که از این کشور خواسته است چنین فعالیت هایی را تعلیق کند.
آمانو که یک دیپلمات ژاپنی است گفت: «راستش را بخواهید مدتی است داریم دور خودمان می چرخیم».   
آمانو ادامه داد:«فعالیت های وسیع  ایران شامل خاکبرداری و آسفالت کردن این مرکز به این معناست که بازرسان حتی اگر ایران اجازه بازدید به آنها بدهد دست خالی باز خواهند گشت».
 
آمانو گفت شاید دیگر نتوان چیزی یافت؛ وی با این حال افزود آژانس هنوز هم خواهان رفتن به این مرکز است. ایران همکاری لازم را انجام نداده است تا آژانس مطئن شود مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده در این مرکز وجود ندارد.

 

وی در یک نشست خبری پس از اجلاس گفت: «وظیفه من این است که اوضاع کنونی را به دقت زیر نظر بگیرم. شورای حکام آژانس در قطعنامه ای که در سال دو هزار و ده تصویب شد از ما خواسته شد گفتگو با ایران را افزایش دهیم. ما این کار را تا آنجا که امکان داشت انجام دادیم اما عملا از آن زمان تا کنون دچار دور باطل شده ایم و سبب آن نیز این است که ایران باید به خواسته های ما توجه و آنها را برآورده کند و تدابیر و اقدامات کارآمد و مناسبی انجام دهد زیرا در غیر این صورت نمی توانیم کار خود را انجام دهیم. ما به این مسئله پایبند هستیم و با توجه به مذاکراتی که انجام می دهیم گفتگوهای سازنده را تا دستیابی به نتیجه ادامه می دهیم».

 

آمانو ادامه داده است: «امیدوار بودم این بار دربارهٔ پیشرفت های بیشتری سخن بگویم و مسائل بغرنج مربوط به برنامه هسته ای ایران را شرح دهم اما این کار برای من امکان پذیر نیست زیرا همچنان تنش بین ایران و آژانس وجود دارد و هنوز توافقی دربارهٔ سندی که رویکرد ما را برای گام برداشتن به جلو مشخص کند به دست نیامده است. مدت ها قبل است ما همچنان در خصوص برنامه هسته ای ایران در یک حلقه توخالی می چرخیم به همین سبب آژانس ناچار خواهد بود تدابیر مربوط به نظارت خود بر پیشرفت برنامه هسته ای ایران را تشدید کند. دوست داریم به نتایج مثبتی برای اعتماد سازی بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی دست پیدا کنیم و بار دیگر از ایران می خواهیم با آژانس همکاری کند و از فرصت هایی که در اختیار دارد استفاده کند. آژانس به گفتگوهای سازنده ای که به نتایج ملموس منجر شود پایبند است».

 
آمانو مشغول غرض ورزی سیاسی است

دیپلمات ها در تهران می گویند تردیدی وجود ندارد که آمانو مشغول غرض ورزی سیاسی است.
 
او عمدا در مقابل نهایی شدن مدالیته سنگ اندازی می کند.
 
این دیپلمات ها می گویند اگر واقعا برای آژانس دسترسی به پارچین تا این حد حیاتی است، چرا مدالیته را نهایی نمی کند.

 
این دیپلمات ها عقیده دارند آمانو می خواهد نهایتا بدون مدالیته به پارچین دسترسی پیدا کند یا این موضوع را در یک توافق پشت پرده با امریکا ابزاری برای ارجاع مجدد پرونده ایران به شورای امنیت قرار بدهد.
 
وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا چندی پیش در نشستی در سنای آمریکا این موضوع را به صراحت بیان کرده بود.
 
در عین حال کارشناسان فنی می گویند ادعاهای آژانس دربارهٔ پاکسازی پارچین را نباید چندان جدی گرفت چرا که کارشناسان فنی می گویند امکان پاکسازی کامل اثرات یک آزمایش هسته ای هرگز وجود نخواهد داشت.
 
علاوه بر این آژانس تایید کرده عملیات ساختمانی ایران به ساختمانی که آژانس خواهان بازدید از آن است ارتباطی ندارد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.