آمانو در گزارش‌هایش بدسلیقگی می‌کند

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

ایران > سیاست‌خارجی – یوکیا آمانو دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مثابه محمد البرادعی سلف خود در این نهاد بین‌المللی در گزارش‌هایش درباره ایران یکی به نعل می‌زند یکی به میخ؛ فضای مذاکرات مساعد باشد له ایران می‌نویسد، فضای مذاکرات منفی باشد؛ علیه ایران می‌نویسد.

 این اتفاق بارها در گزارش‌های آمانو که بعد از توافق ژنو منتشر شده، تکرار شده است. او این بار اما یک روز پیش از مذاکرات مسقط گزارشی را منتشر کرده و مدعی شده ایران درباره ۲اقدام باقیمانده که یکی درباره چاشنی‌های انفجاری بود هیچ توضیحی نداده است. این در حالی است که وی در گزارش قبلی خود اذعان کرده بود چاشنی‌های انفجاری در صنعت نفت ایران به‌کار رفته است. بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات در غرفه همشهری حضور پیدا کرد و به سؤالاتی درباره گزارش‌های آمانو پاسخ داد.

  • آمانو در گزارش اخیر خود که یک روز قبل از مذاکرات مسقط منتشر کرد باز هم مدعی شده بود ایران در مورد ۲اقدام عملی باقیمانده شفاف‌سازی‌ نکرده است. این دو اقدام یکی درباره استفاده چاشنی‌های انفجاری است و دیگری درباره ادعاهای نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران است. اساسا طرح این دو ادعا از سوی آمانو پیش از مذاکرات هسته‌ای چه مفهومی دارد؟

در گزارش اخیر آژانس انرژی اتمی هیچ اشاره‌ای به انحراف ایران در برنامه هسته‌ای‌اش نشده است یا اینکه گفته نشده که تخلفی از سوی کشورمان در برنامه هسته‌ای صورت گرفته است. اما در مورد کارهای اضافه بر پادمان، ما ۲توافق یکی با گروه۱+۵ و یکی هم با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتیم. درخصوص همکاری‌هایمان با آژانس، همکاری‌هایی بیشتر از حد معمول هم داشته‌ایم. یک توافق ۵موضوعی، یک توافق ۷موضوعی و یک توافق ۶موضوعی که جمعا ۱۸موضوع می‌شود را در مقاطع مختلف با آژانس داشتیم. از این ۱۸موضوع ۱۶موضوع نهایی و تمام شد و تنها ۲موضوع باقی ماند که در حال بحث و گفت‌وگو با آژانس درباره این دو موضوع هستیم. به‌نظرم آژانس در گزارش اخیر خود بدسلیقگی کرد و این دو موضوع را در ابتدای گزارش آورد و گفت که ایران به این دو سؤال پاسخ نداده است. این در حالی است که ما هم ملاحظات و ایراداتی به آژانس داریم.

  • این ایرادات ایران به آژانس چیست؟ درباره اسنادی است که آنها به ایران داده‌اند؟ اساسا آژانس انرژی اتمی اسناد متقنی درباره این‌دو موضوع ادعایی به ایران ارائه کرده است؟

متأسفانه باید بگویم برخی رسانه‌های غربی همین ۲موضوع را برجسته کرده و روی آن مانور می‌دهند. ما به برخی اسنادی که در اختیار آژانس است و به ایران داده انتقاد داریم چرا که اصلا این اسناد واقعیت و اصالت ندارند.

  • آقای آمانو این بار گزارش‌اش را درست یک‌روز قبل از مذاکرات مسقط منتشر کرد و همین ۲موضوع را هم به گفته خودتان با کج سلیقگی در ابتدای گزارش‌اش آورد. این بازی اینقدر شفاف بود که رسانه‌هایی مثل بی‌بی‌سی هم اذعان کردند این حرکت احتمالا برای تحت فشار قرار دادن ایران در مذاکرات مسقط انجام شده است؟ دلیل همزمانی این گزارش‌ها با مذاکرات را در همین سیاسی کاری‌های آژانس می‌بینید؟

باید از خود آمانو این را پرسید شاید نتیجه گزارش مطلوب ما نباشد و قطعا هم ما ایراداتی نسبت به این گزارش‌ها داریم اما اینکه این گزارش نشان دهد ایران انحراف دارد چنین چیزی در گزارش اشاره نشده است.

  • آمانو گفته که ایران گاز به سانتریفیوژهای ir-5 تزریق کرده است. آمریکایی‌ها ادعا کردند که ایران در این‌باره توافق ژنو را نقض کرده است آیا این ادعا درست است؟

خیر، ما بارها گفته‌ایم در بحث تحقیق و توسعه هیچ محدودیتی نمی‌پذیریم. ایران هیچ کاری خلاف پادمان و توافق برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) نداشته است. تعهدات پادمانی که مشخص است، در توافق ژنو هم ما هیچ قراری مبنی بر اینکه ما گاز به سانتریفیوژهای تحقیقاتی خود تزریق نمی‌کنیم، نداشته‌ایم.

– .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.