آمریکا رودررو با توفان خشم مسلمانان

جام جم آنلاین: اعتراضات گسترده در کشورهای عربی و اسلامی که به کشته شدن سفیر آمریکا در بنغازی منجر شد، دولت باراک اوباما را دچار نگرانی و شتابزدگی در قبال حوادث کنونی و جایگاه آینده آمریکا در کشورهای عربی کرد.

این در حالی است که ایالات متحده به دنبال راه‌حلی برای کنترل اوضاع و راه خروج از بحران خیزش‌های مردمی در کشورهای عربی بود.

اکنون زمان مناسبی برای عقب‌نشینی دولت آمریکا از سیاست‌های خود و شیوه رویارویی با بیداری اسلامی نیست.

انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نزدیک بوده و زمانی برای اتخاذ تصمیم‌های استراتژیک و اساسی باقی نمانده است.

شاید واشنگتن به دنبال بهره‌برداری از فرصت‌ها و اعتراضات مردمی به نفع آمریکا باشد و اوباما از این فرصت در رقابت‌ خود با جمهوریخواهان برای دستیابی به کرسی ریاست جمهوری استفاده کند.

مصر بزرگ‌ترین صحنه سیاست آمریکا در رویارویی با حوادث منطقه و آینده آن خواهد بود و اوباما، رییس‌جمهور و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، محمد مرسی و گروه اخوان‌المسلمین را در یک تنگنا قرار داده تا انتخاب کنند که دوست آمریکا باشند یا دشمن این کشور.

آمریکا می‌گوید مصر نه دوست آمریکا و نه دشمن ایالات متحده است. در یک گام انتقامجویانه نیز آمریکا مذاکرات بر سر حمایت‌های مالی به مصر را متوقف کرد.

مصر باید پاسخی به هشدارهای رییس‌جمهور آمریکا بدهد و ثابت کند دوست آمریکاست نه دوست دولتی مستبد و آشوب‌طلب.

اولین واکنش اخوان‌المسلمین سریع بود؛ این جنبش از دعوت خود از مردم مصر برای تجمع میلیونی انصراف داد و تنها به اعتراض‌های مسالمت‌آمیز و محدود در برابر مساجد در استان‌های مصر بسنده کرد، حتی دبیرکل جنبش اخوان‌المسلمین، آمریکا را مسئول فیلم اهانت‌آمیز ندانست.

در یک واکنش عملی نیز دولت مصر و نیروهای امنیتی این کشور اقدام به پراکنده نمودن تظاهرکنندگان مصری کردند.

دلیل اصلی نگرانی دولت آمریکا تنها در واکنش مردمی و خشم تظاهرکنندگان مصری که سفارت آمریکا در قاهره را در محاصره خود قرار داده و پرچم آمریکا را به آتش کشیدند خلاصه نمی‌شود؛ بلکه آمریکا از سفر مرسی به چین نگران است.

سفر محمد مرسی به چین مورد تمایل دولت آمریکا نبود و استقبال وی از عمرالبشیر، رییس‌جمهور سودان، چیزی نبود که خوشایند آمریکا باشد.

اعتراض‌های مردمی گسترده در مصر، اخوان‌المسلمین را در معرض آزمون سختی قرار داده است. از سوی دیگر دولت آمریکا تصمیم گرفته است حضور نظامی و امنیتی خود را در تعدادی از کشورهای عربی افزایش دهد البته با این بهانه که به توان دولت‌های عربی برای تامین امنیت دیپلمات‌های خود اعتماد ندارد.

سودان با درخواست آمریکا مبنی بر ارسال تفنگداران نیروی دریایی برای حمایت از سفارت این کشور در خارطوم، مخالفت کرد.

اما در مقابل، یمن و لیبی به آن اعتراضی نکردند. اوباما رییس‌جمهور آمریکا دستور داد دو ناوشکن به سواحل بنغازی رهسپار شود و یک هواپیمای اطلاعاتی برای حمایت از نیروهایش به لیبی ارسال گردد.

در حقیقت ماموریت این سربازان و گروه‌های نظامی با ابزارها و امکانات امنیتی تنها در جهت حفظ سلامت دیپلمات‌ها و حمایت از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های آمریکا خلاصه نمی‌شود، بلکه خواهان رویارویی با القاعده در یمن و لیبی و وابستگان قذافی هستند.

تصمیم‌گیرندگان آمریکا آمادگی ندارند مسوولیت خود را درخصوص توفان خشم مردمی که در کشورهای اسلامی جریان دارد، بازنگری کنند. دلیل اصلی عصبانیت مردم از آمریکا دو چیز است.

۱ـ خشم مسلمانان گویای عمق دشمنی و بیزاری آنها از سیاست‌های آمریکا در منطقه و جهان است که سیاستی استعماری بوده و از تروریسم حمایت می‌کند. سیاست آمریکا در قبال ملت‌های جهان بر پایه سلطه‌طلبی و برتری‌جویی و توجه بیش از اندازه به منافع این کشور است؛ مساله‌ای که موجب فقر ملت‌ها و ممانعت از پیشرفت آنها شده است.

۲ـ دلیل دوم به دوره ریاست جمهوری جورج بوش و حوادث ۱۱ سپتامبر بازمی‌گردد که با اعلام جنگ با تروریسم، موجی را علیه اسلام و مسلمانان در آمریکا و دیگر کشورهای جهان به وجود آورد و ملت‌های مسلمان را به تروریست بودن متهم‌کرد.

این اقدامات، فضایی را در غرب ایجاد کرد که فعالیت‌های ضداسلامی تشدید شود و اهانت‌هایی به مقدسات اسلامی روا داشته شد؛ مساله‌ای که مسلمانان در مورد آن هیچ عذری را از کشورهای غربی و دموکراسی موجود در غرب نمی‌پذیرند.

ایالات متحده آمریکا شاید از برخی سیاست‌های تاکتیکی خود برای حفظ منافعش چشم‌پوشی کند، اما آمادگی آن را ندارد که استراتژی خود را به کلی تغییر دهد و در شیوه رفتارش با دیگر کشورها بازنگری کند.

منبع: روزنامه البیان 
مترجم: محمدجواد گودینی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.