آمریکا و افغانستان پیمان استراتژیک امضا کردند

آمریکا و افغانستان پیمان استراتژیک امضا کردند

جام جم آنلاین: رییس جمهور ایالات متحده آمریکا که شامگاه سه شنبه به طور غیرمنتظره وارد افغانستان شد، با حامد کرزای رییس جمهور این کشور دیدار و چند قرارداد نظامی را امضا کرد.

به گزارش روز چهارشنبه جام جم آنلاین به نقل از یورونیوز، این قراردادها در قالب توافق نامه ای به نام توافق‌نامه همکاری‌های استراتژیک به امضا رسیده و شامل همکاری های نظامی و غیرنظامی به مدت ۱۰ سال میان دو کشور است.

این توافقات قرار است از آغاز سال ۲۰۲۲ و همزمان با خروج نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از افغانستان آغاز شود.

باراک اوباما سپس به پایگاه بگرام، محل استقرار نیروهای نظامی در نزدیکی کابل رفت و از آنجا به مدت حدود ۱۰ دقیقه، سخنرانی کرد که به طور مستقیم پخش شد.

وی در این سخنرانی، اهمیت استراتژیک افغانستان را یادآور شد و گفت: خستگی آمریکایی ها از جنگ را می فهمم. نمی خواهم مردم آمریکا را در یک راه سخت حتی یکروز بیش‌تر از آنچه برای امنیت کشور ما لازم است نگه دارم. با این وجود ما باید کاری را که در افغانستان آغاز کرده ایم به پایان برسانیم، این مسوولیتی است که داریم.

سفر غیرمنتظره رییس جمهور آمریکا به افغانستان در نخستین سالگرد به قتل رسیدن اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده صورت می گیرد که در حمله نیروهای ویژه آمریکا به محل اقامت وی در محله «هیبت آباد» در نزدیکی اسلام آباد، پایتخت پاکستان کشته شد.

جمهوریخواهان آمریکا، باراک اوباما را به استفاده ابزاری از مرگ اسامه بن لادن در جهت اهداف سیاسی خود متهم می کنند.

این سومین سفر رییس جمهور آمریکا به افغانستان از زمان استقرار در کاخ سفید است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.