آمریکا، پاکستان و افغانستان خواهان حذف نام اعضای ارشد طالبان از لیست سیاه سازمان ملل شدند

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های خبری محلی , آنان توافق کردند که یک گروه در سازمان ملل متحد با حضور نمایندگان سه کشور تشکیل شود تا برای حذف نام اعضای ارشد طالبان از فهرست سیاه و تحریم شده این سازمان تلاش کنند.

در لیست سیاه و تحریم شدگان شورای امنیت سازمان ملل نام ۱۴۰ نفر از اعضای ارشد گروه طالبان وجود دارد که در نشست قطر مقرر شده نام این نفرات برای رسیدن به موفقیت در پیشبرد روند صلح درافغانستان حذف گردد.

بر اساس این گزارش , دیپلماتهای سه کشور پاکستان ,آمریکا و افغانستان در نشست خبری مشترک جمعه شب در اسلام آباد , اعلام کردند بک گروه برای حذف نام اعضای ارشد طالبان از لیست افراد تحریم شده از سوی سازمان ملل را تشکیل خواهند داد.

پاکستان ، افغانستان و آمریکا توافق کردند تا راه های پیوستن آ‌ن دسته از اعضای طالبان افغانستان که مایل به همکاری برای کمک به پیشرفت صلح هستند، بررسی کنند.

مارک گروسمن نمایند ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان , جاوید لودین معاون وزیر امور خارجه افغانستان و جلیل عباس جیلانی قائم مقام وزیر امور خارجه پاکستان بعنوان سرپرست هیات های دیپلماتیک حاضر در این نشست در یک مصاحبه مطبوعاتی این موضوع را عنوان کردند.

هر سه نفر توافق کردند که برای پیشبرد روند صلح در افغانستان تلاش کرده و بر سرعت انجام این کار بیافزایند.

در ششمین نشست سه جانبه موافقت شده تا راهکاری برای کناره گیری آن دسته از اعضای گروه طالبان که دست از خشونت بر می دارند , ایجاد شود.

سه کشور متعهد شدند تا پشتیبانی های لازم را برای برقراری صلح و آشتی در افغانستان انجام داده و برای گسترش امنیت منطقه تلاش کنند.

جیلانی معاون وزیر خارجه پاکستان در این مصاحبه خبری تاکید کرد : کشورش از پیشبرد روند صلح در افغانستان حمایت جدی می کند.

وی افزود: پاکستان در رابطه با هرگونه راهکاری که به ایجاد صلح و آشتی در افغانستان منجر شود، همکاری می کند.

نماینده آمریکا نیز گفت : کشورش با آن دسته از نیروهای طالبان که به فکر گفت وگو برای رسیدن به صلح در افغانستان هستند ، مذاکره می کند.

مارک گروسمن نقش پاکستان را در روند رسیدن به صلح در افغانستان حیاتی دانست و افزود : پاکستان قطعا به دنبال صلح و آرامش برای مردم افغانستان است.

جاوید لودین معاون وزیر امور خارجه افغانستان نیز گفت : پیشبرد روند صلح و دوستی در کشورش نیاز به همکاری گروه های اصلی دارد که خشونت ها را در افغانستان نفی می کنند.

وی افزود: برای رسیدن به صلح و امنیت در افغانستان باید از توسل به هرگونه خشونت پرهیز شود و گروه ها مردم را به بازگشت به صلح و رفاه دعوت کنند.

لودین با قدردانی از پاکستان بمنظور حمایت از پیشبرد روند صلح در کشورش تاکید کرد: افغانستان برای رسیدن به اهداف صلح آمیز ، خواستار مذاکره با گروه های موجود در کشور و مذاکره مستقیم با طالبان است.

ششمین نشست دیپلماتهای اسلام آباد ، کابل و آمریکا بمنظور دستیابی به صلحی پایدار در افغانستان طی دور روز در اسلام آباد برگزار شد.

آساق ** ۱۰۹۵ ** ۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۹۳۳۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.