آمریکا با تحریم تغییری در مواضع ایران ایجاد نخواهد کرد

بنا بر گزارش ایرنا ، صفاری امروز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی tv3.cat اسپانیا، در پاسخ به سووال خبرنگار درخصوص مذاکرات اتمی ایران، مبنی بر اینکه قدرتهای ۱+۵ معتقدند ایران بدلیل موثر بودن تحریمهای نفتی، با روحیه مثبت تری وارد گفتگو با غرب شده است ضمن رد این طرز فکر تصریح کرد: اگر غرب با این تحلیل وارد مذاکره با ایران شود شکست خواهد خود.

وی ادامه داد :ایران بر اساس توافقات استانبول ۲ اعلام آمادگی کرد در فضای همکاری، قدمهایی را بردارد. اگر طرف مقابل فکر کند با فشار و تحریم تغییری در مواضع ایران حاصل خواهد شد ‌کاملا در اشتباه است، ولی اگر آمادگی برای تفاهم و همکاری داشته باشند، ایران نیز این آمادگی را خواهد داشت.

سفیر کشورمان در خصوص تاثیر تحریمهای نفتی بر درآمدهای کشورمان تاکید کرد: ما جهت فروش نفت هیچ مشکلی نداریم و به اندازه کافی نیز مشتری داریم و می توانیم جایگزین کنیم. این درحالی است که در نتیجه تحریم نفتی، غرب بیشتر از ایران ضرر می کند. افزایش قیمت نفت و در نتیجه افزایش هزینه های این کشورها پس از اعلام تحریمها، شاهدی بر این مدعاست.

صفاری در پاسخ به سووال خبرنگار مبنی بر اینکه یکی از مشکلات عدم تفاهم با ایران، مخالفت تهران با بازدید از پارچین است گفت: ایران تاکنون ۲ بار اجازه بازدید از پارچین را صادر کرده است ولی سووال ما این است که این بازدیدها تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد و چه چیزی باید دیده شود؟ این درحالی است که سایت پارچین یک سایت نظامی است و هیچ کشوری اجازه بازدید دیگران از اماکن نظامی خود را نمی دهد ولی ما موافقت کردیم در راستای نشان دادن حسن نیت و در صورت امضای یک مدالیته، حاضریم امکان بازدید از آن را فراهم کنیم.

سفیر کشورمان در اسپانیا در پاسخ به سووالی دیگر مبنی بر اینکه آیا ادعای اسراییل برای حمله به ایران جدی است و یا برای فشار بر ایران است گفت: گرچه بهتر است این سووال را از خود آنها بپرسید، ولی امریکا و اسراییل در شرایطی نیستند به ایران حمله نمایند.

وی افزود :امریکا در حال تلاش برای خروج از مشکلات ناشی از ورود به عراق و افغانستان است و لذا بعید است وارد جنگ دیگری شود. اسراییل هم درصورتی به ایران حمله خواهد کرد که قصد داشته باشد دست به خودکشی بزند. اگر اسراییل دست به چنین کاری بزند با پاسخ قاطع ایران مواجه خواهد شد. ممکن است جنگی را آغاز کنند ولی قطعا آنها پایان دهنده آن نخواهند بود.

سفیر ایران در اسپانیا در پاسخ به سووال خبرنگار که پرسید اسراییلی ها می گویند ایران ما را برسمیت بشناسد تا این تنشها خاتمه یابد گفت: اسراییل موجودیت مشروعی ندارد، اشغالگر و غاصب است، حقوق فلسطینیان را پایمال می کند و به قوانین بین المللی پایبند نیست. چگونه آنرا برسمیت بشناسیم.

وی همچنین درخصوص بحران سوریه تاکید کرد مشکلات سوریه را باید مردم این کشور حل کنند. اینکه از بیرون تصمیم بگیرند چه کسی حاکم باشد یا نباشد، چاره کار نیست. باید فضایی ایجاد شود که در غالب گفتگوهای مردم و دولت حل شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا در پاسخ به سووالی در خصوص موضع ایران در مورد انقلابهای کشورهای عربی، تصریح کرد عناصر مشترکی در حرکتهای فوق وجود دارد. از جمله اینکه مردم این کشورها علیه دیکتاتوری وابسته به غرب قیام کردند، حرکت آنها بازگشت به اصالت اسلامی آنها بود و نهایتا اینکه این مردم بدنبال عزت از دست داده خود هستند. این سه عنصر همان اتفاقاتی است که در سال ۱۹۷۹ در ایران افتاد و لذا ما آنرا ‘بیداری اسلامی’ می نامیم.

اروپام **۱۲۳۴**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۴۷۴۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.