آمریکایی‌ها کنترل زندان بگرام را به افغان‌ها واگذار ‌کردند

۱فروردین ۱۳،

bbc.jpeg

زندان بگرام که تنها بازداشتگاه تحت نظارت نیروهای آمریکایی در افغانستان محسوب می‌شد، امروز (دوشنبه) به نیروهای امنیتی افغان واگذار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری بی‌.بی‌.سی،‌ آمریکا و افغانستان پس از یک هفته مذاکره صریح و قاطع توافق کردند تا مدیریت بازداشتگاه بگرام را به دولت حامد کرزای، رییس جمهوری افغانستان واگذار کنند.

نام این زندان به صورت رسمی بازداشتگاه پروان است.

چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا، روز شنبه در تماسی تلفنی با حامد کرزای دربارهٔ توافق به دست آمده بین دو کشور گفت‌وگو کرد.

در پی شدت یافتن اختلافات میان واشنگتن و دولت کرزای بر سر واگذاری مدیریت این زندان که در نزدیکی کابل قرار دارد، کرزای و هاگل شنبه هفته قبل توافق کردند که برای حل این مشکل اقدامی صورت دهند.

اختلافات و کشمکش‌ها بر سر واگذاری این بازداشتگاه به یکی از تنش‌های اصلی بین دولت‌های واشنگتن و کابل تبدیل شده بود.

دولت افغانستان خواهان انتقال فوری مدیریت بازداشتگاه بگرام به این کشور بود ولی فرماندهان نظامی آمریکا نگران این موضوع بودند که این واگذاری سبب شود که بعضی از زندانیان خطرناک آزاد شده و دوباره سلاح به دست بگیرند.

اظهارات حامد کرزای دربارهٔ آزاد شدن زندانیان بی‌گناه سبب نگرانی فرماندهان نظامی آمریکا در افغانستان شده است اما هم‌اکنون به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها اطمینان حاصل کرده‌اند که چنین زندانیانی در زندان باقی می‌مانند.

وزیر دفاع آمریکا در گفت‌و‌گو با حامد کرزای، از توافق برای نگهداری اشخاص خطرناک در زندان طبق قوانین افغانستان و با توجه به مسائل انسانی استقبال کرد.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان نیز اخطار داده بود که تاخیر در واگذاری این بازداشتگاه به روابط دو جانبه کابل و واشنگتن لطمه می‌زند.

در ماه‌های اخیر، روابط دولت کرزای با ایالات متحده پس از ۱۱ سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان به شدت دچار تنش شده است.

رییس جمهوری افغانستان در جریان سفر اخیر چاک هاگل به افغانستان، آمریکا را به همکاری با طالبان و مذاکره یک‌جانبه با آنها متهم کرده بود. این در حالی است که ایالات متحده این اتهام را رد کرده است.

آمریکا قرار است تا ابتدای سال آینده میلادی، نیمی از نیروی نظامی۶۶ هزار نفری خود را از افغانستان خارج کند. این کشور قصد دارد پس از سال ۲۰۲۲ میلادی تعداد کمی از سربازان آمریکایی را برای آموزش نظامیان افغان و عملیات مقابله با تروریست‌ها در این کشور نگه دارد.

البته اوایل ماه جاری نیز مراسمی برای واگذاری این زندان به نیروهای امنیتی افغان در نظر گرفته شده بود که در دقایق آخر به سبب آنکه رییس جمهوری افغانستان بخشی از توافقنامه با آمریکا را رد کرد این واگذاری صورت نگرفت.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.