آمریکا برای خروج از بحران اقتصادی کشورش، دست به دامان طلای سیاه خاورمیانه شده است

فروردین ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ممتاز نیوز، “محمد حسن قدیری ابیانه” سفیر سابق ایران در مکزیک و کارشناس عالی علوم دفاعی استراتژیک طی یادداشتی به بررسی رابطه ایران با آمریکا پرداخته است.
متن این یادداشت به شرح ذیل است:

مسئله ایران و آمریکا مسئله تضاد منافع مشروع ایران با منافع نامشروع غرب است که با تغییر چهره‌ها در دولت‌ها این مسئله تغییری نمی‌کند.

اصولا مسئله مورد بحث جمهوری اسلامی ایران با غرب بر سر مسئله هسته‌ای نبوده و این موضوع تنها بهانه‌ای از سوی آمریکا برای تشدید فشار علیه کشورمان است.

غرب به خوبی می‌داند که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و تنها با مطرح کردن این مسئله در تلاش برای جلوگیری از پیشرفت کشورمان است. همانگونه که در زمان تجاوز دیکتاتور سابق عراق به کشورمان هیچ‌گاه مسئله هسته‌ای مطرح نبود اما آمریکا همواره با حمایت‌های همه‌جانبه‌اش از رئیس‌جمهور مخلوع عراق به دنبال تهدید علیه تمامیت ارضی کشورمان بود.

مسئله اصلی در حال حاضر این است که آمریکایی‌ها در حال افول می باشند و جهان رو به چند قطبی شدن پیش می‌رود. قطب بزرگ اسلام به رهبریت جمهوری اسلامی ایران در حال پیشرفت است و آمریکا حاضر نیست موقعیت ابرقدرتی خود را در منطقه از دست دهد.

آمریکا برای آنکه بتواند از بحران عمیق اقتصادی خارج شود و در موقعیت ابر قدرتی خود باقی بماند به دنبال یافتن راهی برای تصاحب تمامی منابع نفتی خاومیانه است، که این امر تنها به ایران محدود نمی‌شود.

در اینجا این سوال مطرح می‌‌شود که با حضور چهره‌های تازه در دولت‌ها آیا آمریکا به سقوط ابر قدرتی خود و پذیرفتن جهان چند قطبی اقدام خواهد کرد؟ آمریکا قطعا حاضر نخواهد بود تنها به سبب مذاکره و رابطه با ایران سقوط خود را بپذیرد.

آمریکا برای تسلط بر خاورمیانه با مهمترین مانع خود یعنی جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو است؛ یعنی چنانچه این کشور بتواند بر ایران تسلط یابد و آن را اشغال کند(!) آن زمان دستیابی بر نفت عربستان و کویت برای آن بسیار آسان خواهد بود.

آمریکا برای آنکه بتواند بر نفت ما مسلط شود باید با ایران وارد جنگ شود. چراکه هیچ گروه و جناحی در ایران حاضر نیست نفت کشورمان را به آمریکا ببخشد، بنابراین تنها راه سلطه بر منابع نفتی کشورمان را جنگ می‌داند اما این راه تنها به اینجا ختم نمی‌شود بلکه آمریکا برای اشغال کامل منابع نفتی کشورمان باید به سمت تجزیه ایران پیش رود(!).

تا آنجا که حتی “واین برگر” (پانزدهمین وزیر دفاع آمریکا) بر این باور است که عمق استراتژی آمریکا خشکاندن ریشه ایران به عنوان یک ملت بوده و این مهم به معنای تجزیه آن است.

اما آمریکا هیچ‌گاه نمی‌تواند از لحاظ نظامی با ایران برخورد کند چراکه بیش از این جنگ با عراق و افغانستان را تجربه کرده و طعم شکست را چشیده است. اما غرب نباید این نکته را فراموش کند که ایران، افغانستان و عراق نیست.

 آمریکا با به کارگیری حربه‌هایی همچون تروریسم، تحریم، اختلاف افکنی و تضعیف موضوع ولایت در تلاش برای تضعیف هرچه بیشتر نظام جمهوری اسلامی ایران است تا بتواند از این طریق بر منابع نفتی کشورمان چیره شود.

بررسی‌های تحلیلگران غربی بیانگر آن است که آمریکا طی ۱۰ سال و انگلیس طی ۴ سال آینده با کمبود منابع نفتی روبه‌رو خواهند بود، بنابراین آمریکا برای جبران این کمبود به دنبال تصاحب منابع نفتی ایران بوده و در این راه از دشمنی با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دست برنخواهد داشت.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.