آمریکا شبکه حقانی را در فهرست سیاه قرار می دهد

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز به نقل از نیویورک تایمز می نویسد : در فهرست جدید سازمان های تروریستی خارجی که توسط وزارت خارجه آمریکا تهیه می شود نام “شبکه حقانی” پاکستان هم قرار می گیرد.

قرار است این فهرست ظرف روزهای آینده به کنگره آمریکا ارائه شود. به موجب قوانین آمریکا در صورتیکه نام شبکه حقانی پاکستان در این فهرست قرار بگیرد هر فردی که اقدام به حمایت از شبکه حقانی نماید مورد تحریم های آمریکا واقع شده و دارایی های آن در آمریکا نیز مسدود می شود.

به گفته برخی از مقامات آمریکایی، در فهرست سیاه قرار گرفتن نام گروه حقانی ممکن است موجب ضعیف شدن بیش از پیش روابط متزلزل آمریکا و پاکستان شود.

به نوشته نیویورک تایمز، مقامات آمریکایی که خواهان قرار گرفتن نام شبکه حقانی در فهرست سیاه شده اند معتقدند با این اقدام واشنگتن، شبکه حقانی در تامین پول مورد نیاز فعالیت های تروریستی خود که آن را از آمریکا و امارات متحده عربی تامین می کند دچار مشکل شده و دولت پاکستان نیز مجبور می شود تا اقدامات بیشتری برای محدود کردن فعالیتهای این شبکه انجام بدهد.

در همین رابطه یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود گفت : با قرار دادن نام شبکه حقانی در فهرست سیاه نشان می دهیم که ما از هر امکانی برای محدود کردن فعالیت این شبکه استفاده می کنیم.

تاریخچه ای از چگونگی شکل گیری شبکه حقانی

شبکه حقانی یک گروه شبه ‌نظامی در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان است که عملیات هایی را علیه نیروهای ناتو، آمریکا و دولت افغانستان سازمان‌ دهی می ‌کند. رهبری این گروه که ارتباط بسیار نزدیکی با طالبان دارد، بر عهده جلال ‌الدین حقانی از رهبران مجاهدین افغان در دوران جنگ با شوروی و پسرش سراج‌ الدین حقانی است.

لازم به ذکر است برای سر سراج الدین حقانی آمریکا پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

مقر اصلی این شبکه دقیقاً معلوم نیست، اما به نظر می‌ رسد وزیرستان شمالی واقع در مناطق قبیله ‌ای پاکستان مهمترین پایگاه این شبکه باشد. هر چند این گروه در مناطق مختلف مرزی افغانستان به ویژه پکتیا، پکتیکا و خوست و پاکستان فعالیت دارد.

رهبران این شبکه از قبیله “زدران” قوم پشتون ساکن ولایت پکتیکا هستند. مولوی جلال‌ الدین حقانی در سال ۱۳۷۰ موفق شد شهر خوست مرکز ولایت خوست را از چنگ حکومت نجیب ‌الله درآورد.

وی در اولین کابینه مجاهدین پس از سقوط کابل در سال ۱۳۷۱ پست وزارت دادگستری را بر عهده داشت. چند سال بعد متحد طالبان شد و در حکومت طالبان پست هایی همچون فرماندهی طالبان در شمال کابل، وزیر مناطق مرزی و امور قبایلی را بر عهده داشت.

در زمان رونالد ریگان رئیس جمهوری دهه ۸۰ آمریکا، نیز به کاخ سفید دعوت و با حمایت آمریکا و پاکستان در اواسط دهه ۹۰ به همراه دیگر گروه‌های طالبان بر افغانستان مسلط شد. اما پس از اشغال این کشور از سوی آمریکا به دشمن واشنگتن تبدیل شده و علیه آنها جنگید.

 

این دشمنی پس از حمله آمریکا به مقر بن‌ لادن در سال گذشته اوج گرفت که حمله به پایگاه بگرام در افغانستان به فاصله دو هفته پس از انتشار خبر کشته شدن بن لادن اولین واکنش آنها علیه اقدام آمریکا بود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.