آمریکا غنی سازی ۵ درصد را می‌پذیرد

۱۸م دیماه ،

ارزیابی اطلاعاتی اسراییل دربارهٔ مذاکرات آینده ایران و ۱+۵:

یک منبع نزدیک به وزارت خارجه امریکا بخش هایی از ارزیابی اطلاعاتی اسراییل دربارهٔ مذاکرات آینده ایران و گروه ۱+۵ و همچنین احتمال توافق میان ایران و این گروه را فاش کرده است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، یک منبع نزدیک به وزارت خارجه امریکا بخش‌هایی از ارزیابی اطلاعاتی اسراییل دربارهٔ مذاکرات آینده ایران و گروه ۱+۵ و همچنین احتمال توافق میان ایران و این گروه را فاش کرده است.
 
بن کاسپیت، نویسنده پایگاه خبری المانیتور در گزارشی که روز ۱۷ دی (۶ ژانویه ۲۰۱۲) انتشار یافته، می نویسد: «طبق ارزیابی های به عمل آمده در اسرائیل، در ۴ ماهه اول امسال، دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا امتیازاتی واقع بینانه به ایرانی‌ها پیشنهادخواهد داد و با این کار، به ستیز هسته‌ای ایران پایان خواهد داد. آمریکایی‌ها از مدت ها پیش اعلام کردند، به محض آنکه اوباما دوره دوم کاری اش را آغاز کند، مصمم می باشند برای آخرین بار با دولت ایران تماس بگیرند».
 
کاسیپ سپس دربارهٔ ارزیابی اسراییل از میزان تاثیر تحریم ها بر ایران می‌نویسد: «مقامات اطلاعاتی در اسرائیل هم معتقدند که تحریم‌های تشدید شده علیه ایران، تاثیرات متناوبی بر روی اقتصاد و اوضاع داخلی ایران داشته وهمین تنگناها سبب شده است موضع ایران تا حدودی تعدیل گردد. ایرانی‌ها به این راه حل ها نظر مساعد نشان خواهند داد و نسبت به قبل، این بار تمایل شان برای ورود به مذاکراتی حقیقی خیلی بیشتر است».
 
تحلیلگر المانیتور به مبانی این ارزیابی اشاره ای نکرده است.
 
بر این مبنا، المانیتور می نویسد، وزارت خارجه و دستگاه های اطلاعاتی اسراییل به بنیامین نتانیاهو اول وزیر این کشور پیشنهاد کرده اند که با مذاکرات آینده ایران و گروه ۱+۵ مخالفت نکند.
 
المانیتور می نویسد: «وزارت خارجه اسرائیل هم به بنیامین نتانیاهو اول وزیر توصیه کرده است با برقراری تماس های مجدد آمریکا و غرب با ایران مخالفت نکند. این توصیه بر مبنای سه اصل استوار است : اول آنکه، مخالفت اسرائیل بادور جدید گفت وگوهای دیپلماتیک هیچ اثری بر انجام آن نخواهد داشت بلکه همه تلاش های اسرائیل برای جلب موافقت جهان برای حمله به ایران را بی اثر خواهد ساخت. دوم آنکه،  اسرایئل باید بپذیرد که ایران از مدت پیش تصمیم گرفته است راجع به پیشنهاد های غرب دوباره فکر کند تحریم ها اثر خود را بخشیده وتاثیری عمیق بر تفکرات آیت الله ها و بالاخص آیت الله خامنه ای داشته است. طبق برخی ارزیابی ها، ایران کم کم در حال رسیدن به این نتیجه است که بقایش دیگر مانند قبل در گروی تلاش های هسته ای اش نیست – بلکه برعکس -شاید همین تلاش ها اثری مستقیم برای شکست و سقوط این کشور دارد. در صورتی که دور بعدی گفت وگوهای هسته ای ایران آغاز شود، نتانیاهوهنوز تصمیم نگرفته است چه برخوردی با آن داشته باشد و سیاست اسرائیل در قبال آن چگونه باشد او اگر به توصیه های وزارت خارجه عمل کند،که نظر دوائر اطلاعاتی و دفاعی دستگاه امنیتی اسرائیل هم هست، نباید با آن مخالفت ورزد».
 
این گزارش سپس به محتوای پیشنهادی پرداخته که احتمالا از سوی ۱+۵ به ایران ارائه خواهد شد و نوشته است: «برمبنای ارزیابی دستگاه های متعدد اطلاعاتی اسرائیل و سراسر جهان، پیشنهاد آمریکایی ها این خواهد بود که در ازای تعلیق غنی سازی باخلوص بالا، به ایران اجازه خواهند داد اورانیوم را با خلوص پایین ۳درصد غنی سازی کنند این علامت حسن نیت غرب به ایران خواهد بود به موازات آن، یک مکانیزم نظارت بین المللی هم تشکیل خواهد شد تا اطمینان حاصل شود ایران پشت پرده دست به کارهایی خلاف تعهداتش نخواهد زد».
 
کاسیپ ادامه می دهد: «مسولان امنیتی اسرائیل بعد از ماه ها بحت بر سر این موضوعات، مواضعی مغایر با مواضع مقامات سلف خود در این دستگاه اتخاذ کرده اند و کاملاماجراجویی نظامی علیه ایران را رد می کنند».
 
ایران هسته‌ای می‌نویسد: در انتهای این تحلیل آمده است: «اگر مذاکرات موفق باشد، چه؟ مسلما به نفع همه است در صورت موفقیت مذاکرات، سوالی که باید پرسیده شود این است که دستاوردهای آن چیست؟ در صورتی که ایران هم با آن موافق باشد، ما می توانیم منتظر مشاجره تند و تیز اسرائیل با غرب بر سر شرایط توافق و مطالبات جامعه بین الملل از ایران باشیم».

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.