آمریکا: هرکس در مسیر اصلاحات در لبنان مانع‌تراشی کند، تنبیه می‌شود

معاون وزیر امور خارجه آمریکا بر پایبندی واشنگتن به حمایت از بیروت تاکید کرد و افزود: مردم لبنان دچار رنج هستند زیرا رهبرانشان در عمل به تعهدات و حل مشکلات اقتصادی شکست خوردند. در این راستا برخی منابع سیاسی پیگیر مسایل داخلی لبنان از طرح پیشنهادی دولت آمریکا برای ارائه یک کمک ۶۰ میلیون دلاری به ارتش لبنان خبر دادند.

به گزارش ممتازنیوز، برخی منابع سیاسی پیگیر تحولات لبنان به روزنامه الشرق اوسط چاپ لندن گفتند: سفر دیوید هیل، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی به لبنان ابتکار عمل سیاسی جدید به معنای معمول آن نداشته و احتمالا به دلایلی در ارتباط با مساله ارتش لبنان و نگرانی از تاثیر بحران مالی، اقتصادی و معیشتی بر انسجام آن و به خطر افتادن دستاوردهای امنیتی مشترک لبنان و آمریکا، در مقطع زمانی فعلی انجام شده است.

منابع یاد شده فاش کردند: در نتیجه طرح رسانه‌ای که برای اعلام احتمال فروپاشی ارتش لبنان و هشدار نسبت به آن چند هفته قبل از زبان فرمانده آن آغاز شده و با آغاز سفر هیل به لبنان دوباره تاکید شد و نیز از طریق لابی لبنان در واشنگتن به آن پرداخته شد، دولت جو بایدن زیر بند حمایت از اقدامات برای مبارزه با تروریسم، پیشنهاد ارائه کمک مالی فوری به ارتش لبنان به ارزش ۶۰ میلیون دلار را مطرح کرد که قرار است برای موافقت با آن در کنگره آمریکا ارائه شود.

با این حال منابع یاد شده اعلام کردند: تعدادی از رهبران دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمریکا به دلایلی در ارتباط با کوتاهی ارتش لبنان در مقابله با نفوذ حزب‌الله و کنترل آن بر فضای سیاسی این کشور، هنوز در مورد تایید ارائه این کمک مالی تردید دارند و ترجیح می‌دهند منتظر نتایج مذاکرات جاری میان واشنگتن و تهران برای بازگشت به توافق هسته‌ای بمانند.

منابع مذکور افزودند: با توجه به پیشنهادها برای بازسازی بندر بیروت از سوی فرانسه، آلمان، چین و روسیه و تناقض‌ها و ابهام‌های پیرامون آن، هدف ثانویه سفر هیل احتمالا به حرکت درآوردن نیروهای راکد در داخل لبنان باشد.

این در حالی است که هیل پس از دیدار امروز (پنج‌شنبه) خود با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در بیروت از آمادگی کشورش برای کمک به تسهیل مذاکرات میان لبنان و اسرائیل درباره مرزهای دریایی و آوردن کارشناسانی برای کمک به این موضوع سخن گفت.

معاون وزیر خارجه آمریکا درباره شرایط سیاسی بحرانی لبنان تاکید کرد: آمریکا به حمایت از لبنان پایبند است و مردم لبنان به دلیل اینکه رهبرانشان در عمل به تعهدات خود و حل مشکلات اقتصادی شکست خورده‌اند، در رنج هستند.

او افزود: امروز امکان تشکیل کابینه‌ای که قادر به توقف این فروپاشی و اجرای اصلاحات باشد، وجود دارد و این کابینه حمایت ما را به دست خواهد آورد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا بر پایبندی واشنگتن به حمایت از بیروت تاکید کرد.

هیل گفت: وقت آن فرا رسیده که دولت در لبنان تشکیل شود و اصلاحاتی فراگیر را اجرا کند.

وی گفت: مردم لبنان رنج می‌کشند زیرا رهبرانشان به منافع خود بیش از کشور اهمیت می دهند.

هیل تصریح کرد: هرکس که در مسیر پیشرفت برنامه اصلاحات در لبنان مانع‌تراشی کند، روابط خود با ما را به خطر انداخته و در معرض اقدامات تنبیهی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.