آملی لاریجانی: دفاع از بودجه مساله شخصی نیست/بحث اصلی در نامه‌نگاری‌ها،استقلال‌مان بود

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

6-766.jpg

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: دفاع از بودجه قوه قضاییه مساله شخصی نیست و iبه جیب هیچ یک از مسوولان قضایی نمی‌رود.

به گزارش تفسیری خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) آیت‌الله صادق آملی لاریجانی طی سخنانی در مراسم افتتاح طرح شبکه ملی عدالت در جمع مسوولان قضایی و روسای دادگستری‌های سراسر کشور در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره اصل ۱۵۶ قانون اساسی در خصوص استقلال دستگاه قضایی اظهار کرد: در مسیر اجرای احکام قضایی مساله استقلال قوه قضاییه بسیار موثر است و از همه روسای دادگستری‌ها می‌خواهم فضای کشور را ملاحظه کرده و در عین حال مستقل عمل کنند و فضا‌سازی‌های رسانه‌ای و غیررسانه‌ای سبب نشود ما از مسیر عدالت خارج شویم.

رییس دستگاه قضایی ادامه داد: در عمل می‌بینید که اگر در کشور پرونده مهمی مطرح شود فشارها از هر طرف سرازیر می‌شود بنابراین مقاومت و مجاهدت برای رسیدگی‌های مستقل iبه پرونده‌های قضایی بسیار لازم است.

وی با تاکید بر اینکه ما در استقلال قوه قضاییه iبه دنبال اغراض شخصی نیستیم گفت: در نامه‌نگاری‌های اخیر بنده، بحث اصلی استقلال قوه قضاییه بود و مبنای بنده این بوده که مشی مسوولان قوه قضاییه باید استقلال باشد دستگاه قضایی سر جنگ با کسی ندارد ولی پای استقلال این قوه ایستاده است. بدون استقلال صحبت از عدالت بی‌پایه و اساس است.

آملی لاریجانی با اشاره iبه اتقان آرا آنرا رکنی مهم برای استحکام پایه‌های دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که احکام توسط مردم مورد قضاوت قرار می‌گیرد.

وی افزود: براساس گزارش تفسیریات ارسالی iبه بنده مطلع هستم که قضات شریف ما در سراسر کشور اقدامات خوبی انجام می‌دهند و آرا، استدلال و اتقاق خوبی دارد اما در کنار آنها احکامی دیده می‌شود که آنچنان که باید شاید از اتقاق برخوردار نیست.

رییس دستگاه قضایی گفت: یکی از کم‌لطفی‌ها در حق قوه قضاییه بودجه این دستگاه است البته همه ما وضع خاص کشور را تا حدی می‌دانیم و ما نیز توقع مازادی نداریم دستگاه قضایی بخشی از این نظام است و باید هماهنگ حرکت کند ولی توقع این است اگر بناست اعتبارات کشور تقسیم شود و کاهشی حاصل شود اولویت‌ها مورد توجه قرار گیرد. ما این را را عادلانه نمی‌دانیم و من در جلسات خصوصی و غیرخصوصی این موضوع را تذکر داده‌ام.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه دفاع از بودجه قوه قضاییه مساله شخصی نیست و iبه جیب هیچ یک از مسوولان قضایی نمی‌رود، گفت: ما هیچ توقع مازادی نداریم، ولی باید این موارد در اولویت‌ها مورد توجه قرار گیرد. فکر می‌کنم کم لطفی نسبت iبه قوه قضاییه رخ می‌دهد و امیدواریم با رایزنی‌ها و هماهنگی‌ها این مساله جبران شود.

آملی لاریجانی گفت: از جمله سوء تفاهم‌ها نسبت iبه قوه قضاییه این است که تلاش‌های گسترده این قوه دیده نمی‌شود و قابل توجه است که در مجالس رسمی و مکتوبات رسمی این صحبتها آورده می‌شود. من شنیده‌ام که در مکتوبات اخیر کم‌کاری‌های را iبه قوه قضاییه نسبت می‌دهند که شایسته نیست ازجمله اینکه چرا قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم را که یکی از وظایفش است، دنبال نمی‌کند.

وی با بیان اینکه در اصل اهمیت پیشگیری از وقوع جرم هیچ تردیدی وجود ندارد، گفت: پیشگیری از جرم بحثی جدی و فرا قوه‌ای است و اگر ما مساله پیشگیری از وقوع جرم را جدی بگیرم پاره ای از مشکلات دستگاه قضایی حل خواهد شد و حتما از انباشت پرونده‌ها کم می‌شود.

رییس دستگاه قضایی در پایان خطاب iبه روسای دادگستری‌های کل کشور گفت: خواهشم این است که ناملایمات شما را سست نکند و همواره رسیدن iبه هدف ما را مصمم‌تر و پرتلاش‌تر کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.