آموزشگاه ها نقش بسزایی در راستای شکوفایی موسیقی ایفا می کنند

‘کارن کیهانی ‘ روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا عنوان کرد : ‌آموزش تخصصی موسیقی به افرادی که خارج از رشته موسیقی فعالیت می کنند ، کمک به درک ، دریافت موسیقی و گونه های مختلف در میان جامعه از جمله کارکردهای آموزشگاه های آزاد موسیقی است.

این استاد دانشگاه ، ایفای نقش به عنوان ‘ مراکز کمک آموزشی و تقویتی برای دانشجویان رشته های تخصصی موسیقی ‘ را از دیگر کارکردهای آموزشگاه های آزاد موسیقی برشمرد.

کیهانی گفت : باید ضمن نظارت تخصصی و جدی بر چگونگی آموزش غیرمتخصصان توسط یک نهاد فنی ، برگزاری کارگاه ها و جلساتی که مدرسین ساز و مبانی نظری موسیقی در آن ها تبادل نظر کنند ،‌ مورد توجه قرار گیرد .

این مدرس دانشگاه افزود : برگزاری منسجم و گسترده ترجشنواره های موسیقی آموزشگاه ها می تواند یکی از کارآمدترین شیوه ها برای سنجش و نمایش توانمندی ها و پوشش نقایص آموزشگاه های هنری در تربیت هنرجویان غیرحرفه ای باشد.

مدیرمسئول آموزشگاه موسیقی قاصدک یادآورشد: برپایی کلاس های عمومی درک و دریافت موسیقی در حوزه های ایرانی و جهانی ، آشنایی علاقه مندان با ویژگی های عمومی انواع موسیقی ومکاتب و روش های مواجهه و لذت بردن از انواع موسیقی هنری یا مردم پسند را در پی خواهد داشت که این مهم علاوه بر فرهنگ سازی بنیادین در این عرصه، به طور جدی به اقتصاد موسیقی نیز کمک خواهد کرد.

وی می گوید: ‌در جوامعی که شناخت و علاقه عمومی به موسیقی بالا باشد کیفیت ساخت، اجرای موسیقی و استقبال از کنسرت ها و آثار منتشر شده، سیر صعودی خواهند داشت.

این آهنگساز با بیان اینکه ، تعامل دانشکده های موسیقی با برخی از آموزشگاه های خاص در تمامی کشور بالا بردن سطح کیفی آموزشگاه ها را به همراه خواهد داشت، افزود:‌البته باید به این نکته اشاره کرد که برای رسیدن به استانداردهای آموزشی در مراکز آکادمیک وموسسات آزاد موسیقی همچنان راه زیادی باقی است.

وی اظهار داشت: برای ایجاد فرهنگ زیربنایی و زیرساخت های بنیادین درعرصه موسیقی، همانند تمامی عرصه های دیگر، همچون ورزش و غیره می بایست به آموزش هنر و به ویژه موسیقی در دوران کودکی توجه شود .

کیهانی افزود: درکشورهای پیشرفته آموزش موسیقی در سطح مدارس به عنوان یک اصل خلل ناپذیر مشاهده می شود برای مثال در نظام آموزش و پرورش این کشورها، کارکردهای فیزیولوژیک، روانشناختی و تحصیلی مهم آموزش موسیقی مورد توجه است.

وی گفت: حال که در نظام آموزش و پرورش کشور، جایی برای آموزش موسیقی فاخر پیش بینی نشده، آموزشگاه های آزاد موسیقی می بایست به طور جدی به آموزش موسیقی کودکان، نه به عنوان یک منبع بی دردسرِ درآمدزا، بلکه به عنوان دشوارترین و مؤثرترین بخش آموزشی نگریسته و درصورت عدم برخورداری از آگاهی، توانمندی و دانش کافی در این حوزه از پرداختن به اشکال غیرحرفه ای آموزش موسیقی کودکان اجتناب کنند.

کیهانی با بیان اینکه اجرای صحنه ای موسیقی برای هنرجویان از مهم ترین دغدغه های آموزشی این عرصه به شمار می رود،‌ افزود:امیدوارم وزارت ارشاد شرایطی را فراهم کند تا در مواقعی که سالن های موسیقی (صبح تا عصر) استفاده نمی شود ، این سالن ها با هزینه کمتر و حذف بروکراسی اداری در اختیار آموزشگاه های آزاد هنری و هنرستان ها قرار داده شود که این مهم در افزایش انگیزه هنرجویان و هنرآموزان موثر است و درنهایت بسترسازی مناسب برای آشنایی عموم مردم با این هنر والا خواهد بود.

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۸۹۷۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.