آموزش‌های تابستانی برای نوجوانان تهرانی

جام جم آنلاین: باشگاه «ترنج» سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با برگزاری کارگاه‌‌ها و برنامه‌‌های آموزشی، فرهنگی و تفریحی برای نوجوانان، از ۱۴ تیر آغاز به کار می‌کند. ثبت‌نام در این باشگاه از ۲۷ خرداد آغاز می‌شود.

به گزارش روز سه شنبه جام جم آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، باشگاه «ترنج» که نخستین دوره آن در تابستان سال گذشته به همت مرکز تشکل‌های اجتماعی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، امسال نیز با برپایی کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های تفریحی برای نوجوانان برگزار خواهد شد.

مخاطبان این باشگاه، نوجوانان کلاس دوم و سوم مقطع راهنمایی هستند و به گفته مسوولان برگزاری آن، دلیل انتخاب این قشر مخاطب، برپایی یک برنامه مستمر برای نوجوانان در فرهنگسراها و همچنین آموزش مهارت‌های زندگی به آنان است.

بیش از سه هزار دانش‌آموز دختر و پسر در سال گذشته به‌صورت رایگان در این باشگاه ثبت نام و دو هزار ۴۰۰ نفر در کلاس ‌های آن شرکت کرده‌اند و هشت برنامه تفریحی و آموزشی برای آنان برگزار شده است.

از برنامه‌های شاخص سال گذشته می‌توان به برپایی فرهنگسرای تابستانه در توچال، تور پارک آبی و بازدید و عکاسی از موزه سعدآباد اشاره کرد.

برپایی کارگاه‌‌های سواد رسانه‌ای، آموزش عکاسی و آموزش پوسترسازی با ۲۰ موضوع پیشنهادی از دیگر برنامه‌ های باشگاه «ترنج» در سال گذشته بوده و نوجوانان در گروههای ۲۱ نفره همراه با سرگروه در این کارگاه‌ها شرکت کرده‌اند.

در اختتامیه نخستین دوره برپایی باشگاه ترنج که در باغ ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد، به نفرات برتر مسابقات عکاسی و پوسترسازی که بین شرکت‌کنندگان در کارگاه‌های این دو رشته برگزار شده بود، جوایزی اهدا شد.

همچنین پس از پایان برنامه تابستانی این باشگاه، در طول سال نیز کلاس‌ها و کارگاه‌‌هایی برای نوجوانان نخبه و برگزیدگان دوره تابستان، برگزار شده است.

این کلاس‌ها در فصل پاییز رویکرد فرهنگی داشته و کلاس‌های زمستان نیز به علم‌آموزی و تاریخچه علم اختصاص یافته است. در بهار ۹۱ نیز دستاوردهای علمی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران همراه با این برگزیدگان مرور شده است.

امسال در دومین دوره برپایی باشگاه ترنج، از دانش‌آموزان جدید دوم و سوم راهنمایی از ۲۷ خرداد تا هشتم تیر ثبت نام به عمل می‌آید و پیش‌بینی مسوولان مرکز تشکل‌های اجتماعی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این است که که بین پنج تا هفت هزار نفر در این دوره شرکت کنند.

کلاس‌های این دوره از ۱۴ تیر آغاز می‌شود و تا ۲۹ مرداد ادامه خواهد داشت. اختتامیه این دوره نیز اوایل شهریور ماه برگزار می‌شود.

برنامه‌های دومین دوره باشگاه ترنج عموما به سبک زندگی می‌پردازد و جنبه تفریحی نیز دارند و در مجموع شامل چهار کارگاه و دو برنامه تفریحی خواهد بود.

در کارگاه‌هایی که برگزار می‌شوند، نکاتی به نوجوانان ارائه می‌شود که پیش از این در اتاق فکر باشگاه ترنج بررسی شده است و عموما حول محورهای مولفه‌های سبک زندگی، تعامل، مد و پوشاک، تغذیه و رسانه هستند.

هدف از برپایی باشگاه ترنج، مهارت‌آموزی به نوجوانان، بالا بردن سواد رسانه‌ای، آموزش مولفه‌های سبک زندگی، علم‌آموزی و توجه به پیشرفت علمی و آشنایی نوجوانان با دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

باشگاه ترنج یک برنامه تربیتی برای قشر نوجوان است که با توجه به ویژگی‌های مخاطب و فضای فرهنگسراها برنامه‌ریزی شده است.

از آن‌جا که کلاس‌ها به‌صورت کارگاهی برگزار می‌شود، هیچ محدودیتی در تعداد شرکت‌کنندگان در این برنامه وجود ندارد. سرگروه‌هایی که قرار است کارگاه‌ها را اداره کنند،‌ از دانشگاه‌های خاص جذب می‌شوند و عموما افرادی هستند که سابقه کار تربیتی دارند.

مرکز تشکل‌های اجتماعی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با این افراد مصاحبه می‌کند، آنها را آموزش می‌دهد و پس از موفقیت آنان در آزمون، به عنوان سرگروه کارگاه‌های باشگاه ترنج با آنان همکاری می‌کند.

همچنین منابع آموزشی این کارگاه‌‌ها در مرکز تشکل‌های اجتماعی سازمان، به صورت کتابچه و با استفاده از افراد خبره و متخصص در هر رشته تالیف، طراحی و منتشر می‌شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.