آموزش اسکن رایانه با چندین آنتی ویروس گوناگون

۱۶ام بهمن ،

فاوانیوز: شاید شنیده باشید که همیشه باید از یک آنتی ویروس بر روی سیستم خود استفاده کنید ولی هیچ آنتی ویروسی کامل نیست و نمیتواند به طور صد درصد از رایانه شما محافظت کند. اما کلید ایمن کردن قطعی رایانه شما استفاده از یک آنتی ویروس اصلی و بهره گرفتن از اسکن دیگر آنتی ویروس ها در هر هفته یا هر ماه میباشد. حتی به کمک بعضی وب پایگاه اینترنتی ها میتوانید یک فایل مشکوک را به طور هم زمان با ۴۶ آنتی ویروس مختلف اسکن نمایید.

چرا نباید چندین آنتی ویروس را یکجا استفاده کرد؟

بیشتر برنامه های حفاظتی و آنتی ویروس ها برای تکی کار کردن ساخته شده اند. به طوری که در حالت پیش فرض رایانه شما را اسکن نمایند و تهدید ها را برطرف کنند. وقتی که یک فایل را دانلود میکنید و یا اقدام به باز کردن پایگاه اینترنتیی یا اجرا برنامه ای می نمایید آنتی ویروس شما تمامی آنها را چک میکند تا هیچ خطری رایانه تان را تهدید نکند.

اما تمامی موارد ذکر شده تا زمانی به درستی کار میکنند که شما فقط از یک آنتی ویروس استفاده کنید. این برنامه ها به طور گسترده ای وارد سیستم شما میشوند و از قابلیت های آن استفاده میکنند و به همین سبب نمیتوانند در کنار یک دیگر به کارشان ادامه دهند. در بهترین حالت اجرای چند آنتی ویروس در کنار یک دیگر سبب میشود که عملکرد رایانه شما کاهش یابد. اما در حالت های بدتر ممکن است برنامه ها با یک دیگر تداخل پیدا کنند و به طور کلی سبب از کار افتادن رایانه شوند.

۲
اسکن رایانه با چندین آنتی ویروس

همان طور که گفتیم هیچ آنتی ویروسی بی عیب و نقص نیست. بعضی از آنها مشکلاتی را پیدا میکنند که بقیه قادر به تشخیص آنها نیستند. اما برای این که رایانه شما تحت حفاظت بیشتری باشد میتوانید از بعضی دیگر آنتی ویروس ها به صورت جانبی استفاده کنید در حالی که یک آنتی ویروس اصلی بر روی رایانه شما نصب شده است. به طور مثال در ویندوز ۸ به صورت پیش فرض برنامه MicroSoft Security Essentials این کار را بر عهده دارد که با نام Windows Defender نیز شناخته میشود.

اما تفاوت برنامه های جانبی با آنتی ویروس اصلی در اجرای آنها میباشد. آنتی ویروس اصلی به طور مداوم در پس زمینه رایانه مشغول به کار میباشد در حالی که برنامه های جانبی فقط یکبار اجرا میشوند و پس از آن گزارش مورد نظر را به کاربر میدهند. بهتر است هر هفته یکبار از این برنامه ها برای اسکن کردن رایانه خود استفاده کنید. اما برای این که سرعت اسکن کردن را بالا ببرید باید حفاظت آنتی ویروس اصلی خود را به طور موقت خاموش نمایید.

وقتی که یک برنامه تازه را انتخاب کردید مطمئن شوید که در پس زمینه رایانه شما مشغول به کار نمیباشد. این قابلیت با نام های مختلفی مثل  real-time protection ، on-access scanning و background protection و یا resident shield شناخته میشود. موارد گوناگونی وجود دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید و در قسمت پایین دو نمونه از آنها برای شما ذکر شده است.

    Malwarebytes : نسخه رایگان این برنامه باید به صورت دستی اجرا شود و در پس زمینه اجرا نخواهد شد. این گزینه یکی از بهترین برنامه های موجود برای این کار میباشد.
    ESET Online Scanner : یک برنامه اسکن سریع که سازنده آن برنامه NOD32 را نیز در کارنامه دارد. برخلاف بسیاری دیگر از برنامه های اسکن آنلاین ، میتواند فایل ها و ویروس های شناسایی شده را از بین نیز ببرد.

۳

در هنگام انتخاب یک آنتی ویروس سعی کنید از برنامه های سبک پرهیز کنید. به طور مثل Bitdefender QuickScan یکی از این موارد میباشد که میتواند رایانه شما را بسیار سریع اسکن کند ولی در واقع توانایی چندانی برای یافتن فایل های آلوده ندارد. برنامه هایی از این قبیل فقط در صورتی به خوبی کار میکنند که شما نسخه اصلی آن را خریداری کنید و نسخه های رایگان تاثیر چندانی ندارند.
اسکن فایل با چندین آنتی ویروس

اگر شما یک فایل آلوده یا مشکوک بر روی رایانه خود دارید میتوانید آن را با چندین آنتی ویروس اسکن کنید. در چنین مواردی ممکن است فایل را دانلود کرده باشید و یا  آنتی ویروس شما آن را مورد مشکوک شناسایی کند در حالی که سازنده فایل بر روی ایمن بودن آن پافشاری نماید.

متاسفانه وقتی که برنامه های آنتی ویروس بر روی رایانه شما نصب نشده باشند کار کمی سخت میشود. حتی اگر هم آنها را بر روی رایانه داشته باشید آپدیت کردن مداوم آنها دشوار به نظر میرسد. برای اسکن فایل توسط چندین آنتی ویروس میتوانید از وب پایگاه اینترنتی VirusTotal استفاده کنید که امروزه مالک آن گوگل میباشد. شما میتوانید فایل هایی با حجم ۳۲ مگابایت را بر روی آن آپلود کنید و یا حتی آدرس فایل دانلود مورد نظر خود را بر روی اینترنت بدهید تا اقدام به آنالیز آن کنید. فایل شما توسط ۴۶ برنامه مختلف اسکن خواهد شد و در آخر شما میتوانید گزارش مربوطه را ملاحظه کنید.

۴

ولی مثل تمامی آنتی ویروس ها نمیتوان به طور قطعی به نتیجه و یا گزارش نهایی اکتفا کرد. یک فایل میتواند آلوده باشد در حالی که هیچ آنتی ویروسی

فاوا نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.